۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 98212

به نظر می‌رسد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تعیین قیمت ارز به مانعی برای ارائه بودجه سال آتی به مجلس بدل شده است زیرا از طرفی دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی و در نظر گرفتن ارقام مربوط به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که در بودجه قید می‌شود نیازمند مجوز مجلس است و از طرف دیگر نیز در پی نوسان چندی پیش بازار ارز دولت در تعیین نرخ ارز سال آتی با شک و تردید روبه‌رو است.<BR>

لایحه بودجه در چه مرحله‌ای است

به گزارش قدس انلاین به نقل از روزنامه جوان، در حقیقت مسئولان تهیه و تدوین لایحه بودجه سال آتی شرایطی غیر از آنکه در سال‌های پیش با آن روبه‌رو بودند را تجربه می‌کنند و همین عامل عجز دولت را درتهیه لایحه بودجه به نمایش گذاشته است، تا جایی که بعید به نظر می‌رسد این دولت بتواند لایحه بودجه سال آتی را جمع و جورکند.

اگرچه دولت همواره طی سال‌های گذشته بودجه را با تأخیر به مجلس داده است اما به نظر می‌رسد دولت در مورد بودجه سال آینده، رکورد تأخیر را بشکند، افزایش و تعمیق بی‌انضباطی در سیاست‌های مالی کشور، طی سال‌های اخیر همواره منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده و افزایش هزینه‌ها بیش از مقدار تعریف شده است.

این اتفاق که در اقتصاد از آن به عنوان تراز منفی عملیاتی یاد می‌شود، ریشه بسیاری از تأخیرها در پیشبرد و اتمام طرح‌های عمرانی و افزایش کسری بودجه سال‌های بعدی است.

با این وجود اما به نظر می‌رسد تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده، از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های قبل برخوردار است. این اهمیت نیز ریشه در حساسیت و شرایط ویژه‌ای دارد که کشور در سال آینده با آن مواجه خواهد بود و به تبع آن برنامه مالی سال آینده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر تا جایی ادامه یافته است که برخی از بزرگان نظام نیز خواستار تسریع ارائه بودجه سال آتی به مجلس شده‌اند زیرا تحریم‌های ناعادلانه و همچنین بی‌انضباطی مالی دولت در سال‌های اخیر شرایط جدیدی را برای بررسی لایحه بودجه ایجاد کرده است.

یکی از اساسی‌ترین وجوه تمایز لایحه بودجه سال 92 که به اهمیت و حساسیت بیشتر آن دامن می‌زند، تعیین قیمت ارز در لایحه و سپس قانون بودجه است؛ دولت طی دو سال گذشته با چالش‌ها و مشکلات فراوانی در حوزه بازار و نوسانات آن روبه‌رو بوده و پس از افت وخیزهای بسیار سرانجام به سختی توانست بازار ارز را با آرامش نسبی همراه کند.

حال این پرسش مطرح است که قیمت دلار در بودجه سال آینده باید چه مقدار باشد؟ به عبارت دیگر فعالان اقتصادی، کارشناسان و حتی شرکا و طرف‌های تجاری کشورمان طی هفته‌های پیش رو، تصمیم دولت و مجلس را در مورد تعیین قیمت ارز به شدت زیرنظر خواهند داشت تا علائم روشنی از قیمت تعیین شده دریافت کنند.

در حالی که اتخاذ تصمیمات مهم برای بودجه سال آینده به مهلتی مناسب نیاز دارد نکته تأسف بار این است که تأخیر در ارائه لایحه بودجه، امکان و زمان بررسی و تصویب آن را در مجلس به شدت محدود می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.