کارشناس انرژی گفت: مهم ترین راهکار در زمینه حل ناترازی بنزین تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف خودروهای سواری با سوخت CNG استکه نه تنها موجب کاهش سهم بنزین در سبد سوختی خواهد شد بلکه محوری ترین راهکار جهت رفع ناترازی بنزین در ۱۴۰۳ است.

CNG تنها راهکار رفع ناترازی بنزین در ۱۴۰۳

زهرا فلاحی کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت بد ناترازی بنزین کشور گفت: یکی از دلایل اصلی مصرف بالای انرژی در ایران، یارانه های دولت برای محصولات انرژی مانند بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی است. این یارانه ها منجر به کاهش مصنوعی قیمت انرژی شده است که به نوبه خود باعث تشویق مصرف بی رویه و استفاده ناکارآمد از انرژی شده است. در نتیجه، ایران یکی از بالاترین میزان مصرف سرانه انرژی در جهان را دارد. علاوه بر این، شدت بالای مصرف انرژی در ایران نیز نگران کننده است.

وی افزود: در زمینه بنزین علاوه بر این موضوع، مصرف بد خودروهای داخلی نیز مزید بر علت شده است؛ با این رویکرد، دولت باید سال آتی بیش از ۴ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشد و رفع ناترازی بنزین نیز بسیار هزینه زا است و از طرفی در زمینه امنیت انرژی کشور نیز دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین به مانند تجربه دهه ۸۰ اقتصاد کشور، باید تمرکز خود را بر توسعه سبد سوختی با افزایش مصرف CNG قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه CNG تنها راهکار رفع ناترازی بنزین در ۱۴۰۳ و رفع کوتاه مدت این ناترازی با توسعه سبد سوختی است؛ اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح تنوع‌بخشی سوخت و ترویج استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) به جای بنزین، ایران با موقعیت خاصی مواجه است که می‌تواند از این فرصت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و بهینه‌تر بهره ببرد.

فلاحی در مورد مزایای به کارگیری CNG گفت: منابع گاز طبیعی کشور بسیار زیاد است و با تولید روزانه ۸۳۰ میلیون متر مکعب گاز، پتانسیل استفاده بیشتر از این منبع انرژی برای جایگزینی بنزین وجود دارد. در بخش خانگی، مصرف گاز به ویژه در ماه‌های گرم سال کاهش می‌یابد که فرصتی برای جبران مصرف افزایش یافته در بخش حمل و نقل فراهم می‌آورد. در ماه‌های سرد سال نیز با صرفه‌جویی در مصرف خانگی و صنعتی، می‌توان نیاز به گاز مورد استفاده برای CNG را تأمین کرد. حتی اگر قصد داشته باشیم تمام ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین ماهانه را با CNG جایگزین کنیم؛ به ازای هر لیتر بنزین به یک مترمکعب گاز نیاز داریم. با توجه به مصرف و اتلاف بسیار زیاد گاز در بخش خانگی؛ با صرفه جویی بیشتر میتوانیم کمبودها را در بخش حمل و نقل جبران کنیم.

وی  گفت: با توجه به مزیت های کلیدی جایگزینی CNG به جای بنزین، باید به سمت دوگانه سوز کردن کلیه خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل برویم و از همین رو مهم ترین راهکار در زمینه حل ناترازی بنزین که امسال تشدید نیز شده است، تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف خودروهای سواری با سوخت CNG است که نه تنها موجب کاهش سهم و اثرگذاری بنزین در سبد سوختی خواهد شد بلکه محوری ترین راهکار جهت رفع ناترازی بنزین در ۱۴۰۳ به صورت کوتاه مدت خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.