بثینه علیق، روزنامه‌نگار لبنانی در گزارشی برای المیادین می‌نویسد: «با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل علیه غزه، رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران و «اسرائیل» ابعاد جدیدی به صحنه حاکم بر منطقه افزوده است.

تقابل ایران و اشغالگران از گذشته تا آینده/ گزیده‌ای از گزارش تحلیلی «المیادین»

این روزنامه نگار لبنانی در ادامه گزارش خود نوشته است: آنچه اتفاق افتاد را نمی‌توان گذرا دانست؛ این آغاز مسیری است که توسعه خواهد یافت تا به شکلی مؤثر در ترسیم تصویر جدید و توازن قدرتی که برای سال‌های آینده بر منطقه حاکم خواهد بود، مشارکت کند».

او با مروری بر روابط راهبردی رژیم پهلوی با «اسرائیل»، جمهوری اسلامی را تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند و می‌نویسد: «انقلاب اسلامی، دشمنی خود با «اسرائیل» را نه در گفتار و نه در عمل پنهان نکرد و سفارت «اسرائیل» را با سفارت فلسطین جایگزین کرد... ایران تنها کشوری است که هیبت «اسرائیل» را شکسته و ضربه محکمی به پایه‌های دکترین امنیتی آن وارد کرده است».

بثینه علیق می‌افزاید: «درست است که «اسرائیل» در هنگام تصمیم‌گیری برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق، واکنش ایران را اشتباه ارزیابی کرد، اما این بدان معنا نیست که تهران از سال‌ها پیش در کانون توجه و رصد دقیق «تل‌آویو» قرار نداشته است... اسرائیل با نگرانی و هیجان فراوان تمام اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد را دنبال می‌کند و نسبت به هر چیزی که به پروژه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود، حساسیت بیش از حد نشان می‌دهد».

این روزنامه‌نگار لبنانی ضمن بیان نمونه‌هایی از مواضع چهره‌های سیاسی، نظامی و امنیتی «اسرائیل» و فعالیت‌های این رژیم برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران - از سال ۱۹۹۶ به بعد - تلاش‌های آن‌ها برای متقاعد کردن آمریکا به‌منظور حمله نظامی به ایران را شکست‌خورده ارزیابی می‌کند. او با اشاره به اینکه پرونده ایران - بالاتر از بسیاری موضوعات دیگر - در کانون توجه مشترک «اسرائیل» و آمریکا بود، از آمیت کوهن، تحلیلگر نظامی اسرائیلی نقل می‌کند: «در شرایط کنونی، توانایی ایران برای حمله به جبهه داخلی اسرائیل از توانایی تل‌آویو برای خنثی کردن برنامه هسته‌ای ایران بیشتر است و موشک‌های دوربرد می‌تواند توسط تهران به‌عنوان یک سلاح استراتژیک با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر حمله اسرائیل به عمق ایران استفاده شود». جالب توجه است کوهن این سخنان را سال ۲۰۰۳طی مقاله‌ای در روزنامه معاریو بیان کرده بود. تردید در مورد توانایی «اسرائیل» و واشنگتن برای «توقف برنامه هسته‌ای ایران» از مدت‌ها پیش و همزمان با تهدید اسرائیل توسط ایران در مورد عواقب بمباران مراکز هسته‌ای ایران آغاز شد.
بثینه علیق با گریزی به خاطرات بنیامین نتانیاهو (کتاب «بی‌بی: داستان زندگی من») و تمرکز او به ایران به‌عنوان  «خطر بزرگ» برای موجودیت «اسرائیل» ادامه می‌دهد: «با این حال، نتانیاهو نتوانست واشنگتن را متقاعد کند اقدام نظامی علیه تهران انجام دهد و اظهارات او در خاطراتش مبنی بر اینکه «آماده جنگ متعارف با ایران به منظور اجتناب از جنگ با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای است» بیهوده بود، وقتی اسرائیل مجبور شد با شرم و ترس به واکنش ایران به هدف قرار دادن کنسولگری‌اش در دمشق، پاسخ دهد».

بنا بر این گزارش «پس از شب ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ (عملیات وعده صادق)، به نظر رسید تمام تهدیدهای نتانیاهو و مقام‌های سابق اسرائیلی علیه ایران به «مجموعه‌ای از تخیلات فانتزی» شبیه است. این عبارت متعلق به نویسنده اسرائیلی متخصص در امور ایران، «هاگی رام» در زمینه انتقاد وی از رویکرد «اسرائیل»  در قبال ایران است». به عقیده این روزنامه‌نگار لبنانی، رام چیزی گفت که بخشی از دلایل شکست اسرائیل در مورد پرونده ایران را توضیح می‌دهد: «افراد مطلع و دانشمندان اسرائیلی - از هر گروهی - نتوانستند واقعیت پیچیده و دشوار مسئله ایران را ببینند، زیرا آن‌ها در نهایتِ سادگی، بر نادیده گرفتن تاریخ، منطق و روش‌های ایران عمد و اصرار دارند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.