منطقه سراوان با درختانی سر به فلک کشیده در ۱۷ کیلومتری شهر رشت سال ها بود که با پسماند و انباشت زباله همواره به عنوان مهمترین مشکلات این استان مطرح بود

پرونده ۴۰ ساله جنگل زباله در سراوان بسته شد

گیلان – انباشت زباله در جنگل‌های سراوان رشت، داستانی ۴۰ ساله به ارتفاع کوهی ۱۱۰ متر است که به نظر می رسد عزم مسئولان برای پایان دادن به این تهدید زیست محیطی جزم شده است.

به گزارش میهن جنگل های سراوان که یکی از مناطق گردشگری استان گیلان محسوب می شود سال ها به دلیل دفن غیر اصولی زباله ها با انواع آلودگی‌های زیست محیطی اعم از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی تا تخریب جنگل همراه بوده است و سال هاست که زندگی را برای مردمان این منطقه دشوار کرده بود.

 منطقه سراوان با درختانی سر به فلک کشیده در ۱۷ کیلومتری شهر رشت سال ها بود که با پسماند و انباشت زباله همواره به عنوان مهمترین مشکلات این استان مطرح بود و طی حدود ۲ دهه اخیر مورد بی مهری مسئولان ملی و استانی قرار داشت اما  پس از سفر رئیس جمهور به استان گیلان در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ قرارگاه مدیریت پسماند استان با قید فوریت تشکیل شد در نتیجه تشکیل این ستاد و فعالیت ۲۴ ساعته زباله سوزی میزان این زباله ها به ۵۰۰تن در روز رسید.

آغاز پاکسازی در سروان

با دستور استاندار گیلان قرار شده است تا محل جدیدی برای دفع کمپوست‌های دوستدار طبیعت در نظر گرفته شود و به مردم قول می‌دهیم محل قبلی کف‌شکنی و تبدیل به منطقه گردشگری شود. و با دستور رئیس جمهور ۶۰۰ مییارد تومان برای این اقدامات در نظر گرفته شد.

به این ترتیب با پیگیری‌ها و تاکیدات مدیران ارشد گیلان، عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت از آبان ماه ۱۴۰۱ بالاخره بعد از چند دهه بی توجهی با انعقاد قرارداد شهرداری رشت با یک شرکت آغاز شد، پوشاندن مخزن دفن زباله و کنترل شیرابه با مصالح خاکی و آهک و ضدعفونی از جمله برنامه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه زباله در سراوان بود که با قرارداد عملیات بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت به مبلغ اولیه ۱۰۶ میلیارد تومان با یک شرکت منعقد شد.

درخت به جای زباله

در پایان سال ۱۴۰۱ بود که استاندار گیلان به قول خود مبنی بر درختکاری در سراوان جامه عمل پوشاند و با حضور در سراوان رشت ضمن کاشت نهال دستور ایجاد فضای سبز در نقاطی که بهسازی انجام گرفته و زباله های پوشانده شده را دادند .

در حال حاضر و پس از ماه ها فعالیت مسئولین استانی در حال حاضر و طبق گفته مسؤولان پروژه ساماندهی زباله سراوان پیشرفت ۸۴ درصدی داشته و در مراحل نهایی اجرا قرار دارد این در حالی است که تعهد پیمانکار پروژه برای اجرای آن تا ماه آذر ۱۴۰۲ بوده و مدیریت شهری رشت قرارداد جدیدی برای ادامه روند بهسازی و ساماندهی پسماند منعقد کرده است تا بتواند طبیعت سراوان را دوباره احیا کند.

راه اندازی زباله سوز

«محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور هم که در جریان سفرش به گیلان از محل دفن زباله در سراوان رشت بازدید کرده بود نسبت به اقدامات صورت گرفته در خصوص پسماند گیلان اظهار رضایت کرد و گفت: تاکنون ۱۲ هکتار از این سایت ساماندهی شده و حدود سه تا چهار هکتار باقیمانده نیز به سرعت ساماندهی می‌شود و فقط منطقه کوچکی باقی می‌ماند که آن هم بهسازی و پاکسازی و به طور کامل رفع می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی زباله سوز در سراوان رشت افزود: پیش از این پیمانکار برای احداث زباله سوز فعال و مشغول به کار شد؛ دولت هم در این رابطه تعهدی داشت و در واقع این پروژه کار مشارکتی بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی بود که در این رابطه تا کنون حدود ۹ میلیون دلار منابع تأمین و پرداخت شد و برخی از تجهیزات نیز خریداری شده است.

شمارش معکوس

طبق گفته دست اندرکاران کار بهسازی و ساماندهی زباله سراوان در مراحل نهایی قرار دارد و اقدامات خوبی در یکسال اخیر از سوی مدیریت استان و مدیریت شهری و پارلمان شهری رشت در این خصوص صورت گرفته است تا جایی که محوطه و کوه زباله سراوان به صورت کامل بهسازی و کاور شده است و زباله‌ها هم به محل کود آلی انتقال داده شده اند.

این طور که آمارها روایت می‌کنند پرونده بهسازی و ساماندهی پسماند سراوان رشت در حال بسته شدن است اما به نظر می‌رسد ساماندهی کامل پسماند گیلان به ۲ هزار میلیارد اعتبار نیازمند است تا مردم شیرینی اقدامات زیست محیطی دولت، مجموعه استانداری گیلان و مدیریت شهری رشت بچشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.