هرچند زندگی عشایر برای مردم شهرنشین توام با هیجان است ولی بدون شک تحمل مشقت های این زندگی فقط از عهده شیرزنان و غیور مردان عشایر بر می آید که با تحمل تمام کمبودها در راستای رونق تولید تلاش می کنند.

روزهای سبز تولید در انتظار عشایر اردبیل

تکتم بهاردوست: جلوه های دلنشین زندگی عشایر زمانی که با صدای زنگوله گوسفندها، بوی دلنشین غذاهای سنتی، صدای کودکان قد و نیم قد در بازی های بومی و محلی، پوشش گیاهی رنگارنگ، زبان، موسیقی، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی و عروسی  و هوای مطبوع مناطق عشایری همراه می شود، آرزوی هر طبیعت گردی است و حسرت چنین زندگی ساده و بی آلایش را به دل مردم شهرنشین که درگیر زندگی ماشینی هستند، می گذارد؛ زندگی که شهرنشین ها آن را به سان رویایی دست نیافتنی می دانند.

در طبیعت رنگارنگ منطق عشایری بازی کودکان در مقابل چادرها و حضور مردان بی آلایش که خستگی روزانه خود را در کنار زنانی به در می کنند که به دور از تجملات پشم می‌چینند، شیر می‌دوشند و جاجیم می‌بافند، روغن می‌گیرند و ماست می‌زنند و در سیاه چادرها زندگی می کنند، دیدن این زندگی ساده ولی دلنشین و توام با آرامش دل هر رهگذری را می برد و حسرت خوردن نان و ماست در چادر عشایر و روی گلیم دست‌بافت قرمز رنگ را بر دل می گذارد.

هرچند زندگی عشایر برای مردم شهرنشین توام با هیجان است ولی بدون شک تحمل مشقت های این زندگی فقط از عهده شیرزنان و غیور مردان عشایر بر می آید که با تحمل تمام کمبودها در راستای رونق تولید تلاش می کنند.

تمام زیبایی های زندگی عشایری، از سختی زندگی آنها نمی کاهد.مشکلاتی که امسال به خاطر وضعیت خوب مراتع برایشان هموارتر شده است.

کاهش مشکلات عشایر

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل  در گفت و گو با خبرنگار میهن در خصوص ترک 50 درصد از عشایر استان اردبیل توضیح داد: این خبر مربوط به سال گذشته است که به دلیل اینکه در سال قبل قیمت گوشت ارزان بود و از طرفی هم نهاده پنج و نیم برابر افزایش قیمت پیدا کرد دیگر برای دامدار عشایر توجیهی نداشت لذا حدود 30درصد از عشایر ما ترک دامداری کردند.

حاتم طهماس پور ادامه داد: ولی با توجه به اینکه از نیمه دوم سال گذشته قیمت گوشت تقریبا 4 برابر افزایش پیدا کرد از طرفی قیمت نهاده افزایش پیدا نکرد افرادی که ترک دامداری کرده بودند تعدادی برگشتند و آن افرادی که از تعداد دامشان کاسته شده بود نسبت به افزایش دامشان اقدام کردند.

و در ادامه و در توضیح مشکلات حال حاضر عشایر استان اردبیل گفت: به نظر من اگر ما اجزه بدهیم که تولید کنندگان به خصوص عشایر به قیمت تمام شده محصولاتشان را بفروش برسانند مشکلی نخواهد داشت و انتظار هیچ گونه خدماتی هم از مسئولان ندارند ولی از آن جایی که در طول چند ماه قیمت گوشت افزایش پیدا کرد این موضوع برای خودداری از فروش دام  برای عشایر ایجاد انگیزه کرد.

وضع مراتع خوب است

وی افزود: در سال گذشته عشایر در بحث تامین نهاده دامی کمبود و افزایش قیمت نداشتند و لذا این موضوع در بحث برگشت عشایر خیلی تاثیر گذار بود .

وی افزود: از آن جایی که بارندگی در نیمه دوم سال گذشته خوب بود لذا مراتع ییلاق و قشلاق در وضعیت خیلی خوبی قرار گرفتند به گونه ای که در طول چند سال گذشته این وضعیت بی سابقه بوده است و در حال حاضر نیز عشایر با مراتع سرسبز مشکل تعلیف دام را بر طرف می کنند چون وابستگی بیش از 80درصد از عشایر ما به اقلیم و طبیعت است.

حاتم طهماس پور بیان کرد: اگر بارندگی و مرتع خوب باشد و پوشش گیاهی مناسبی در اختیار قرار داشته باشد لذا عشایر به هیچ کمک دولتی برای تامین نهاده نیاز ندارند.

طهماس پور اضافه کرد : امسال خوشبختانه نه در ییلاقات و نه در قشلاقات هیچ مشکلی نداریم در حالی که در سال های گذشته متاسفانه خشکسالی موجب شده بود تا عشایر اردبیل بیست روز قبل از زمان ییلاق کوچ کنند و همین موضوع به دلیل هم زمانی بارش شدید برف در نهایت به تلف شدن 600راس از دام های عشایر منطقه منجر شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اذعان کرد: امسال خوشبختانه در حوزه مرتع مشکلی نداریم و تا به امروز هم 80 میلیارد تسهیلات برای عشایر مصوب شده که تا کنون 40 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

جلوگیری از خام فروشی

وی ادامه داد: نا گفته نماند که نزدیک به 4 هزار راس دام به عشایر از محل نهاده مدت دار در اختیارشان قرار گرفته است و حدود 500 تن نهاده در اختیارشان قرار داده شده است تا مجبور نباشند دامشان را به ارزنترین قیمت به فروش برسانند.

مدیرکل امورعشایری استان اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر اگر در بحث بالا بردن کمی و کیفی نتوانیم کاری انجام بدهیم و بروز نباشیم برای محصولاتی که تا دیروز برند بوده اند از بین خواهند که البته این قضیه شامل عشایر و تولید گوشت هم می شود.

وی ادامه داد: برای نمونه شیر تولیدی توسط عشایر با یک چک مدت دار به دلال فروخته می شود لذا در این حوزه باید ورود پیدا کرد و اجازه نداد که آن ها محصولاتشان را با حداقل قیمت عرضه کنند و به گونه ای باید از خام فروشی جلوگیری شود.

وی گفت: متاسفانه سن عشایر افزایش پیدا کرده و تقریبا این روزها جوانان دیگر تمایلی ادامخ شغل پدری ندارند که با توجه به برنامه هایی که شامل کلاس هایی جهت راهنمایی و تشویق جوانان به شغل پدریشان امیدواریم گام های خوبی در این زمینه برداریم.

سود آوری 10هزار میلیارد تومانی

طهماس پوردر ادامه و در توضیح گردش مالی تولیدات دام عشایر گفت: تقریبا بعد از اینکه محصولات عشایری افزایش پیدا کرد با حدود 17هزار و 600خانوار عشایر ارزش باغی، زراعی و دامی نزدیک به 500هزار تن تولید دارند و در کنار آن و طبق آمار حدود 23هزار متر صنایع دستی تولید داشتند که این محصولات حدود 10هزار میلیارد تومان سود آوری داشته است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به تعداد مناطق گردشگری عشایر در اردبیل افزود: عشایر استان اردبیل 5 و چهار دهم درصد جمعیت استان و 5 و شش دهم درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند  و از دو ایل شاهسون و قره داغ و دو طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده اند.

وی گفت: عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه و یک هزار و ۵۲۷ اقامتگاه موقت زندگی می‌کنند.

طهماس پوردر یادآور شد: عشایر استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم به عنوان ایل بزرگ کشور قرار دارند و همواره از توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: در حوزه خدمت رسانی به عشایر سال گذشته حدود 50 کیلومتر از مناطق ییلاقی جهت تردد عشایر شن ریزی و در همین زمان حدود یک هزار و 410 کیلومتر از مناطق ییلاقی مرمت و بازگشایی شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.