شهر ۲۰۰ هزار نفری سهند به عنوان دومین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی از داشتن بیمارستان محروم است.

زخم ناشی از کلنگ بیمارستان سهند مرهم می خواهد

حدود ۵ سال پیش تمام زمینه‌ها برای احداث بیمارستانی بزرگ و مجهز توسط خیرین انجام شده بود؛ بدین ترتیب، مقرر شد زمینی دولتی با برآورد هزینه روز به خیر بیمارستان‌ساز فروخته شود تا او بتواند اقدامات عمرانی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای احداث این بیمارستان پیش ببرد. اما تاکنون نه آجری روی آجری گذاشته شده و نه خبری از ساخت این بیمارستان وجود دارد.

مطالبه عمومی

یکی از شهروندان شهرجدید سهند در این باره می گوید: نبود بیمارستان و عدم دسترسی به امکانات مناسب در حوزه بهداشت و درمان حق تضییع شده مردم سهند است.

محمد صفری  با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر جدید سهند، افزایش روز افزون سکنه، جمعیت بالای فعلی این شهر و نبود بیمارستان عمومی و تخصصی متناسب با ساختار شهری و جمعیتی، گفت: در گذشته به جز کلنگ زنی نمایشی دستاوردی برای مردم  سهند نداشتیم و پیگیری‌های شفاهی و حضوری انجام شده به جایی نرسیده است.

وی ادامه می دهد: علاوه بر آن وعده‌های مسئولان  امر در ظاهر هم هیچ قرابتی با یکدیگر ندارد. شخصی بیمارستان را ۳۰۰ تخت خوابه عنوان می‌کند! دیگری ظرفیت آن را ۲۰۰ تخت خوابه و  در اخرین اظهارات نیز 64 تخت خوابه عنوان شده است.

سازنده وجاهت قانونی نداشت

پیرو این گلایه ها معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز  عدم صلاحیت سازنده را مهمترین عامل در تاخیر ساخت این بیمارستان عنوان کرده و می گوید: آذرماه سال ۱۳۹۹ شرکت خصوصی به عنوان موسسه خیریه به موضوع ساخت بیمارستان خیریه ورود کرده و اقدام به اخذ موافقت اصولی برای ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی به نام شخص حقیقی کرده است.

جواد احمدیان ادامه می دهد: شرکت عمران شهر جدید سهند نیز زمینی با قیمت بسیار پایین در اختیار فرد خیر قرار داده و شرط اختصاص این زمین ساخت بیمارستان توسط این شرکت بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان کلنگ‌زنی بیمارستان عنوان شده بود که شرکت مربوطه به عنوان مجموعه خیرساز به این موضوع ورود کرده است اما در این مدت هیچ مدرکی دال بر ایجاد موسسه خیریه یا اقداماتی که این موسسه پیش از این در عرصه بهداشت و درمان انجام داده باشد به دانشگاه و وزارت بهداشت ارائه نشد می افزاید: بر اساس قوانین وزارت بهداشت این شرکت ۱۲ ماه فرصت داشت تا اسناد ملکی مورد تأیید وزارت خانه را در سامانه مربوطه بارگذاری کند اما در طول این مدت این شرکت نتوانست مستندات مورد نیاز از جمله مدارک مربوط به موسسه خیریه یا شخص حقیقی را در سامانه بارگذاری کند.

کم کاری سازمان های درمانی

اما مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند معتقد است علی‌رغم مذاکرات و پیگیری‌های مستمر از ارگان‌های متولی حوزه درمان در راستای احداث بیمارستان در این شهر جدید اما انها پا پس کشیده و در این زمینه همکاری نداشتند.

فرهاد سعیدی خاطرنشان می کند: احداث بیمارستان در شهر جدید سهند یک مطالبه عمومی است در این راستا سازمان علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی که متولیان اصلی ساخت بیمارستان در کشورهستند باید برای تحقق این خواسته مردم اقدام می کردند اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی کاملا اقتصادی با موضوع برخورد کرد و اعلام نمود که احداث بیمارستان در شهر جدید سهند توجیه اقتصادی برای این سازمان ندارد و از این موضوع متاسفانه کنار کشید!

وی ادامه می دهد: دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در ابتدا برای احداث بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی اعلام آمادگی کرد اما  متاسفانه پس از انجام مذاکرات با تهران اعلام کرد که در احداث بیمارستان مشارکت نمی کند و در نهایت شرکت عمران شهر جدید سهند برای احداث بیمارستان تنها ماند .

سعیدی تصریح می کند: فاز اول بیمارستان را در قالب ۶۴ تخت به همراه ساختمان اورژانس(متناسب با ظرفیت بیمارستان ۲۰۰ تختی) احداث می‌کنیم و بیمارستان قابلیت توسعه به ۲۰۰ تخت بیمارستانی را خواهد داشت.

مخالفت هیات امنای تامین اجتماعی

پیرو این ادعا؛ مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تامین اجتماعی هیچ مصوبه ای برای ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند ندارد، اظهار می کند: ساخت بیمارستان طبق سطح بندی هیئت امنا تامین اجتماعی بر اساس تعداد بیمه شدگان است، بر این اساس هیئت امنا سازمان هیچ مصوبه ای برای ساخت بیمارستان در سهند ندارد.

سیدی در پاسخ به اینکه آیا در صورت اهدا زمین رایگان در شهر جدید سهند امکان ساخت بیمارستان وجود دارد، اظهار کرد: برای این منظور ما مکاتبه ای با سازمان داشتیم که در جواب اعلام کرد شهر سهند از توابع شهرستان اسکو می باشد و سازمان مصوبه ای برای ساخت بیمارستان به غیر از مراکز استان ها ندارد.

قول استاندار

استاندار تازه نفس آذربایجان شرقی نیز پیرو گلایه های مردمی و بیانیه جنبش های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، با اشاره به تعهد شرکت عمران شهر جدید سهند جهت ساخت بیمارستان، اظهار می دارد: هماهنگی‌های لازم انجام و مقرر شده است تا بیمارستان ۹۵ تختخوابی توسط شرکت عمران ساخته و توسط دانشگاه علوم پزشکی تجهیز شود.

رحمتی، ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند را مطالبه عمومی دانسته و می افزاید: باتوجه به جمعیت شهر جدید سهند ساخت بیمارستان در این شهر مطالبه عمومی است و وزارت بهداشت در این زمینه باید  ورود جدی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.