قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: بارداری توجیه درستی برای کم تحرکی و ورزش نکردن نیست. ورزش از نظر جسمی برای خانم های باردار فواید بسیاری دارد که از جمله می توان به حفظ عضلات شکم، بهبود بازگشت سیاهرگ ها، افزایش طاقت و.... اشاره کرد. البته جنبه های روانی ورزش نیز بر کسی پوشیده نیست.

ورزش های مناسب برای خانمهای باردار

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، تحقیقات نشان می دهد که ورزش زایمان را تسریع می کند ، تنفس را بهبود می بخشد و همچنین احتمال عمل سزارین در خانم هایی که ورزش می کنند، کمتر است. اما انجام هر نوع فعالیت ورزشی نیز صحیح نیست. با رعایت چند نکته ساده و داشتن کمی انگیزه، می توانید اندام خود را در این نه ماه حفظ کنید. در واقع همه چیز به مدت سپری شده حاملگی برمی گردد. انجام فعالیت های ورزشی مختلف در سه ماهه اول، با رعایت احتیاط مانعی ندارد. اگر تا قبل از باردار شدن چندان به ورزش اهمیت نمی داده اید، تصمیم به ورزش کردن و داشتن اندام مناسب در این دوران، تصور باطلی است. بر عکس، اگر تا قبل از بارداری مصمم به انجام تمرینات ورزشی بوده اید با رعایت نکات زیر می توانید فعالیت خود را در دوران حاملگی نیز ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که تمرینات ورزشی خیلی سخت و سنگین نباشد، از نظر پزشکی مشکلی شما را تهدید نکند و پزشک معالج با انجام این تمرینات موافق باشد.

ورزش های مناسب
پیاده روی و شنا دو ورزشی هستند که به همه خانم های باردار توصیه می شود. پیاده روی برای خانم هایی که قبل از این دوران به طور منظم ورزش نمی کردند بسیار مناسب است. شنا نیز از این جهت توصیه می شود که بسیار آرامش بخش است، تونایی قلب را بالا می برد و هیچ درد مفصلی را در پی ندارد. تمرینات سبک ژیمناستیک نیز مفید است و تا حدی زایمان را آسان می کند. اگر تمایل دارید این نوع تمرینات را انجام دهید، به جای یک ساعت، دو تا سه بار در هفته و هر دفعه، بیست دقیقه این تمرین ها را انجام دهید و اگر در منزل ورزش می کنید حتما ابتدا چند دقیقه با نرمش های ساده، بدن را گرم کنید. از انجام تمرینات کششی زیاد جدا خودداری کنید. زیرا لیگمان ها( نواری از بافت لیفی که به استخوان ها و غضروف ها متصل می شود و مفاصل را تقویت می کند) در دوران بارداری شل می شوند.

ورزش های خطرناک
انجام بعضی از ورزش ها مانند اسب سواری و اسکی به خاطر اینکه عدم تعادل و زمین خوردن را به همراه دارد و همچنین کاراته، جودو و ورزش های جمعی با توپ( مانند والیبال) که ممکن است در طی آن به شکم ضربه وارد شود، بعد از ماه چهارم حاملگی بسیار خطرناک و ممنوع است. تنیس و پیاده روی سریع نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا این ورزش ها با تکان های شدید و پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن همراه است. از کوه نوردی و غوطه ورشدن زیر آب نیز حتما باید خودداری کرد زیرا حبس نفس، برای جنین خطرناک است.

توصیه هایی برای حفظ سلامتی در این دوران
قطعا در دوران بارداری باید از انجام فعالیت های خیلی شدید خودداری کرد زیرا در این مدت مفاصل آسیب پذیر و حساس هستند. خانم باردار باید نسبت به گذشته بیشتر استراحت کند و نباید در محیط های خیلی گرم باشد. توجه به تغذیه سالم و غذاهای سرشار از پتاسیم مانند سیزیجات، میوه ها و گوشت بسیار مهم است، زیرا مانع از گرفتگی عضلانی رایج در این دوران می شود.
همچنین نوشیدن منظم آب برای پیشگیری از کاهش آب بدن اهمیت زیادی دارد.
منبع: www.Doctissimo.fr
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نجيمه IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام ممنون از راهنمايي هاي عاليتون