۳ درصد از کل جمعیت کشور را دوقلوها و چندقلوها تشکیل می دهند، که از این تعداد برخی دچار مشکلات جسمانی و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

۳ درصد ایرانی‌ها را دوقلوها و چندقلوها تشکیل می‌دهند/ دولت برای آن ها چه کرده است؟

مؤسس و مدیرعامل انجمن دوقلوها و چندقلوها با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: هر کشوری بر اساس تقویم ملی خود، روز یا هفته ای را به نام دوقلوها و چندقلوها نامگذاری کرده است.

احسان خاصه تراش ادامه می دهد: برخی کشورها ۱۰ تا ۱۶ آگوست را به عنوان هفته دوقلوها و چندقلوها نامگذاری کرده اند. ما نیز ۱۴ سال قبل طبق رأی گیری که برای تاریخ های ۲/۲، ۱/۲۲، ۲/۲۲، ۳/۲۲ انجام گرفت تاریخ ۲/۲۲ با بیشترین آرا به عنوان روز دوقلوها و چندقلوها برگزیده شد که هر ساله این روز را جشن می گیریم اما همچنان در تقویم ملی کشورمان جای چنین روزی خالی است.

وی می افزاید: در حال حاضر انجمن دوقلوها و چندقلوها ۴۰هزار عضو دارد که از اقشار مختلف جامعه هستند و متأسفانه برخی از اعضا به سبب شرایط سخت اقتصادی مشکلات مالی فراوانی دارند.

کمک های دولت برای چندقلوها

عضو هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایران با اشاره به کمک های دولت می گوید: چند سالی است که سازمان بهزیستی بودجه ای برای کمک به خانواده های دارای دوقلو و چندقلو تا ۶سالگی فرزندان در نظر گرفته است اما با توجه به تورم، این هزینه ناچیز است که امیدوار به افزایش آن هستیم. 

خاصه تراش تصریح می کند: از طرفی مجلس نیز قانونی برای تحویل خودرو به مادران دارای دو فرزند تصویب کرد که این قانون شامل مادران صاحب دوقلو و چندقلو نیز می شد اما با توجه به ظرفیت های اعلام شده و بالا بودن آمار ثبت نام اکنون مدتی است که این قانون درباره مادران چندقلو اعمال نمی شود.

تسهیلات مسکن برای خانواده چندقلوها

وی می افزاید: البته قوانینی درخصوص مسکن خانواده های دوقلو و چندقلو نیز وجود دارد اما به صورت محدود و بیشتر در شهرستان ها این مسکن ها تحویل داده شد و در بسیاری از کلانشهرها این قانون اجرا نشد که به نظر می رسد اجرای درست واگذاری مسکن به چنین خانواده هایی، نیازمند برخی زیرساخت ها است.

خاصه تراش اذعان می کند: در بسیاری از کشورها خانواده هایی که دارای دوقلو و چندقلو هستند هزینه ای بابت تحصیل و خورد و خوراک نمی پردازند و همه این هزینه بر عهده دولت است. بنابراین ما انتظار داریم حداقل هایی که برای خانواده های دوقلو و چندقلو در نظر گرفته شده به طور کامل اجرا و رعایت شود.

وقتی تلفن انجمن می سوزد!

عضو هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوها می گوید: یکی از مشکلات انجمن این است که به محض این که خبری خوش درباره پرداخت تسهیلات به دوقلوها و چندقلوها پخش می شود سبب تماس های بسیار و متعدد به انجمن می شود در حالی که در واقع اتفاق خاصی در این باره نمی افتد و ارائه تسهیلات تنها در حد خبر باقی می ماند. 

وی درباره آمار دوقلوها و چندقلوهای ایران می گوید: بر اساس آمار موجود، ۳ درصد از کل جمعیت کشور را دوقلوها و چندقلوها تشکیل می دهند. که از این تعداد برخی دچار مشکلات جسمانی و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

تفاوت دوقلوهای همسان

وی درباره تفاوت دوقلوها یا چندقلوهای همسان می گوید: هرچند دوقلوهای همسان به لحاظ ظاهری، فیزیک، ژنتیک و ... باهم یکسانند اما در بحث روانشناسی، اخلاق و دیدگاه و شخصیت تفاوت های اساسی دارند و برای مثال یکی خیلی احساسی و دیگری بسیار منطقی است.

خاصه تراش با اظهار امیدواری می گوید: چنانچه از سوی هر نهاد فرهنگی، کار فرهنگی صورت می گیرد شاید بگوییم آن نهاد به رسالت خود پرداخته است اما وقتی قشر مردمی یا «NGO»ها در راستای رشد هم افزایی، دست به فعالیت فرهنگی می زنند انتظار می رود از سوی دولت مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره این که چه چیزی در روز دوقلوها شما را از سوی خانواده خوشحال می کند می گوید: گفتن تبریک از سوی خانواده و دوستان لذت بخش ترین و شادی بخش ترین موضوع است چراکه هریک از ما به دلایل گوناگونی از جمله تحصیل، انتخاب شغل، سربازی یا ازدواج از یکدیگر جدا می شویم و تبریک این روز در هر سال، مانند بستی است که به هر یک از ما زده می شود تا یادآوری شود که دوتایی، سه تایی، چهارتایی یا پنج تایی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    خودروهای هفت نفره در اختیار خانواده‌های یک نفره، شیرخشک یارانه ای نایاب، زمین نمیدن، خونه نمیدن، تا دلت بخواد وعده میدن، چندقلو ها وقتی به دنیا میان به مادر میگن بمون پیششون تا مرخص بشن، یکماه در NICU بدون خواب و استراحت و کمک، با شکم پر از بخیه از این بخش به اون بخش، پرستار کمکی نمیدن، تا مادر بیهوش نشه اجازه نداره استراحت کنه، اگه کمکهای رهبری نبود به هیچ عنوان نمیشد بچه‌ها را نگهداری کرد