۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 988544

راهی که پایان آن برای خودش شهادت و همبستگی برای ملت بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، عضو خبرگان رهبری

مؤمن حقیقی منتظر شهادت نیست بلکه آرزوی شهادت دارد. او منتظر کار و مأموریت جدید است، شهادت طلبی و روحیه شهید باید ما را به اینجا برسد. شهید آیت الله رئیسی از همان ابتدا در مسئولیت‌هایی خدمت می‌کرد که در معرض شهادت قرار داشت.

یکی از وعده‌های الهی به افرادی که در مسیر حرکت به سمت ایجاد کارخانه انسان سازی و جامعه توحیدی حرکت می‌کنند، این است که مشکلاتی در سر راه آنها پیش می‌آید. از زمان رسول الله(ص) نیز همین اتفاقات بود. خداوند در آیه 22 سوره احزاب، فرموده است که در جنگ احزاب، وقتی مؤمنان لشکر و نیروهای کفار را به چشم دیدند گفتند: این همان جنگی است که خدا و رسول از پیش ما را وعده دادند. دلشان محکم شد و ایمانشان قوی شد و عرض کردند «هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ »

این مسئله مهمی است. وقتی در جنگ احد خبر شهادت حضرت رسول الله(ص) را شایعه کردند، قرآن مؤمنینی را که خود را باخته بودند، توبیخ کرد. دشمن خیال کرد که پیامبر را کشته است، ازاین‌رو با صدای بلند همین خبر را اعلام کرد و موجب شایعه شد.  این شایعه باعث تضعیف روحیه مسلمانان گردید و در مدینه پیچید و زن و مرد را نگران و گریان نمود، حتی عده‌ای از مسلمانان آن‌چنان خود را باختند که از میدان گریختند. در این هنگام آیه ١٤٤ آل‌عمران نازل شد که: اگر فرضاً محمد(ص) کشته شد، خدای محمد(ص) هست. شما شخص و پیوند جسمانی را محور قرار ندهید، بلکه شخصیت و پیوند مکتبی را محور خود سازید.

حالا ملت شریف ما داغدار و عزادار خدمتگزار خود و مجاهدی فی سبیل الله است. تاریخ تشیع پر است از اتفاقاتی ناگوارتر از آنچه در شب ولادت آقا امام رضا(ع) شاهد بودیم و در آن اتفاق ناگوار رئیس جمهورمان، آیت الله رئیسی و آیت الله آل هاشم و وزیر جهادی امور خارجه و تعدادی چند از مقامات را از دست دادیم.

در این فرصت بد نیست که به یاد یکی از دشوارترین لحظات تاریخ کربلا، که در عظمت و سنگینی با همه آسمانها و زمین برابری می‌کند، لحظه وداع جانسوز قافله اسیران با بدن‌های پاره پاره شهیدان باشیم. در آن لحظات که حضرت امام سجّاد (علیه‌السّلام) به پیکر اباعبدالله (علیه‌السّلام) خیره شده بود که حضرت زینب(س) آن روایت معروف را نقل کرد که در آینده در اینجا مزاری بر پا خواهد شد و نام او بلند خواهد شد.

در آیه 23 سوره مبارکه احزاب آمده است «در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند». شهید آیت الله رئیسی بر سر عهد خود با خدا ایستاد و در راه او شهید شد.

همانگونه که حضرت امام(ره) در پایان وصیت نامه خود فرمودند که همه بدانند «با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و اللَّه نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.»

همه مردم حتی آنان که شاید در ظاهر با بقیه تفاوتی داشته باشند، با انقلاب اسلامی پیمان وفاداری بسته‌اند. اثبات این ادعا را در بدرقه پرشور این شهید عزیز به چشم خواهید دید.

انسان مؤمن محل اجتماع قلوب می شود. همچنان که در شب اول و هنگام جستجوها شاهد بودیم بسیاری از افراد با سلایق سیاسی خاص برای رئیس جمهور آرزوی سلامتی داشتند. همه عهد بسته ایم که در هنگام سختی می بینیم مانند مؤمنین در جنگ احزاب بگوییم «هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ».

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» قرآن می‌فرماید از مومنان کسانی هستند که بر پیمان خود با خدا ایستاده‌اند، برخی از آنان مرگ را در آغوش کشیدند و برخی دیگر منتظرند و عهدشان را نمی‌شکنند.

مؤمن حقیقی منتظر شهادت نیست بلکه آرزوی شهادت دارد. او منتظر کار و مأموریت جدید است، شهادت طلبی و روحیه شهید باید ما را به اینجا برسد. شهید آیت الله رئیسی از همان ابتدا در مسئولیت‌هایی خدمت می‌کرد که در معرض شهادت قرار داشت. این مسیر برنامه‌ریزی و طراحی خداوند برای تقویت ایمانی شهید و رسیدن به شهادت است.

ما در ابتدای مسیر هستیم و این اتفاق تنبیهی برای ما بود. تا فرصت عمر باقی است در این مدت هر چقدر می‌توانیم باید برای خدمت به اسلام و انقلاب وقت و عمر بگذاریم.

اولین اثر شهادت ها برای ما این است که برای خدمت، درس خواندن، کار کردن و... مصمم‌تر شویم خصوصاً برای تولید علوم انسانی اسلامی که تنگه احد انقلاب اسلامی ما شده است. گام بعدی آرامش پیدا کردن، بی صبر نشدن و نپرداختن به حاشیه هاست. اکنون زمان آرامش بخشیدن به مردم است. بیانات حضرت آقا در شبی که هنوز جستجوها ادامه داشت و وعده آرامش و گذر از این اتفاق و توصیه‌هایی که باید می شده فرمان داده شده وظیفه ما را در این بازه زمانی نشان می‌دهد و بیان می‌کند وظیفه داریم برای دوستان و اقوام و... صبر و متانت نشان دهیم.

با نگاه معنوی به پایان راه شهید عزیز نگاه کنیم. راهی که پایان آن برای آیت الله شهید رئیسی شهادت و برای مردم انسجام و اتحاد بیشتر ملی است.

امید آن داریم با کمک خداوند و تلاش مومنان با انتخاباتی انقلابی و پرشور، رئیس جمهوری در تراز این رهبر، این مردم و این انقلاب انتخاب شود تا مسیر همچنان با قوت و قدرت ادامه پیدا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.