۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر 268217

گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام   که یکی از گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه است، اوایل سالهای اشغال عراق، با تعهد به وفاداری  به القاعده و با حمایت کشورهای عربی – غربی تأسیس شد و پس از آن به عنوان «القاعده عراق» شهرت یافت.

این گروه در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ به یک سازمان فراگیر متشکل از گروه های مخالف دولت عراق با نام «دولت اسلامی عراق و شام» تبدیل شد و  در این سالها دست  به اقدامهای تخریبی و ضد انسانی بسیاری زد. و اینک  در ادامه اقدامهای جنایتکارانه خود و به نیابت از صهیونیستها، کار به جایی رسیده  که  برخی انبارهای مهمات و اسلحه استان الانبار، مراکز امنیتی و نظامی و ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه را تصاحب کرده و با حمله به انبارهای سلاح ارتش عراق در این منطقه، انواع سلاحهای سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانکها را به غارت برده است که با توجه به این امکانات و حمایتهای بی دریغ کشورهای دیگر در پی تهاجم  به شهر موصل ، بخش اعظم این شهر را در تصرف خود دارد. حال در بررسی علل اهمیت راهبردی موصل برای داعش می توان به زمینه  مهمی اشاره کرد.

مدتی پیش گروهک تروریستی داعش با پیشروی در عراق، شهر موصل را به تصرف درآورد. استان نینوا که شهر موصل در آن قرار دارد. دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت است.موقعیت جغرافیایی نینوا باعث اهمیت راهبردی زیاد این استان  که در مرزهای غربی عراق با سوریه قرار دارد،  شده است .

افراد مسلح از طریق مرزهای سوریه و عراق وارد این منطقه  می شوند و به همین دلیل  داعش بویژه در «دیرالزور» سوریه حضوری پررنگ دارد. شهر موصل  مهمترین منطقه در نقشه درگیری ها در این استان است، اردوگاه «الغزلانی» که در برگیرنده یک فرودگاه نظامی و یک زندان بزرگ است، در این شهر قرار دارد .نیروهای داعش در بخش شرقی موصل پیشروی داشته و ساحل سمت چپ این شهر را قبلاً به طور کامل تصرف کرده بودند، آنها پس از 
درگیری های سخت با ارتش عراق، ساختمان شورای استان نینوا ، فرودگاه بین المللی موصل و همچنین زندان «التسفیرات» واقع در شرق موصل، زندان «بادوش» در غرب موصل و زندان اداره مبارزه با تروریسم واقع در مرکز موصل را به تصرف خود درآوردند.

حضور گسترده نیروهای داعش در این مناطق باعث شد نیروهای پیشمرگه کردستان عراق به مقابله با آنها بپردازند و افراد مسلح را از منطقه «ربیعه» واقع در غرب موصل بیرون کنند و با هماهنگی بغداد، دو هنگ از نیروهای پیشمرگه را به شهرستان «الحویجه» در کرکوک بفرستند. حوادث موصل پس از تلاش مذبوحانه و توأم با شکست داعش برای حمله به سامرا و تصرف مرقد امامین عسکریین صورت گرفت. این جنگ با درگیری های ارتش عراق با داعش در شهرهای «فلوجه» و «الرمادی» در استان الانبار همزمان شد که از چند ماه پیش تاکنون ادامه دارد.

داعش با پیشروی در سوریه و کنار زدن دیگر گروه ها در این کشور جنگزده، دایره سیطره خود را تا «الرقه» و بخشهایی از «دیر الزور» در سوریه و از طرف دیگر استانهای نینوا و الانبار در عراق گسترش داده است.

 بنابراین در تبیین اهمیت موصل برای داعش می توان گفت که  این گروه تروریستی  پس از فتح موصل، بی‌درنگ در سوريه براي تصرف منطقه راهبرد كوباني در مرز سوريه تلاش کرد، ولي عملیات آن به دليل مقاومت رزمندگان كوباني  ناموفق بود، اما در نهايت توانستند بخشهايي از اين شهر را اشغال كنند و از طریق اين منطقه، تمام نوار مرزي بين سوريه و تركيه را از آن خود كرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.