عبدالحسین خسروپناه
-
گفتاری از عبدالحسین خسروپناه
سه بحران علوم انسانی در نهادهای آموزشی ایران
علوم انسانی، پدیدهای نو در عصر مدرنیته است؛ یعنی در عصر مدرنیته و پس از رنسانس ما در فلسفه و علوم طبیعی بویژه فیزیک تحولات زیادی را شاهد بودیم. در نیمۀ اول قرن هفدهم، گالیله دیدگاه خود را مطرح کرد، در نیمۀ دوم همان قرن نیوتن و در قرن هجدهم لاپلاس ظهور پیدا میکنند، سپس به انیشتین و هایزنبرگ میرسیم. در همان قرن هفدهم در کنار تحولات علوم طبیعی، تحولات فلسفی را شاهد هستیم.
-
حجت الاسلام دکتر خسروپناه در گفت وگو با قدس:
سلفیهای تکفیری ابزار جهانی سازی مدیریت صهیونیسم هستند
معارف: الگوی پیشرفت انقلاب اسلامی ابزار و منابع منظومهای حس و خیال و عقل و شهود و وحی الهی را به عنوان مبانی معرفت شناختی به رسمیت شناخته است، اما مبانی معرفتشناختی تکفیریها عبارت است از نقل گرایی سنتیِ سلفی با عقل ستیزی حداکثری و بدون اعتبارسنجی یعنی تکفیریها حتی اقوال پیشوایان سلف خود را اعتبارسنجی هم نمیکنند. افزون بر این، از نظر مبانی دین شناختی، الگوی پیشرفت انقلاب اسلامی به جامعیت اسلام در مسیر سعادت دنیوی و سعادت اخروی قائل است و در مقابل، تکفیریها دین حداقلی سلفی را باور دارند و دنیای حداقلی برای آخرت حداکثری مورد نظر آنهاست؛ در بعد روش شناختی نیز الگوی پیشرفت، روش تجربی، عقلی و اجتهادی را قبول دارد، اما تکفیریها فقط روش نقلی سلفی که غیرعقلانی و غیراختیاری است را میپذیرند و برای عقلانیت و اجتهاد ارزشی قائل نیستند.
-
عبدالحسین خسروپناه در گفتوگو با قدس
دلایل فرهنگستان برای جهتداری علوم ناتمام است
اندیشه: اطلاق توحید و ربوبیت الهی مقتضی آن نیست که مجموع علوم تجربی با مدل فرهنگستان تولید شوند. بسیاری از عالمان اسلامی در گذشته و حال، فانی در توحید بودند و هرگز چنین تعریفی از علم دینی نداشتند و بهطورکلی به رد علم و تکنولوژی مدرن نپرداختند. اشکال مقایسۀ علوم طبیعی و مهندسی با معصیت و گناه به اینکه هر دو واقع میشوند و وقوعشان نشانۀ صحت آنها نیست، ناتمام است. هیچ ربطی بین این دو مقام نیست؛ علوم طبیعی، کشف طبیعت است و کشف، امری اختیاری نیست، هرچند مقدماتش اختیاری و تابع نیازهای بشری باشد، نیازهایی که میتواند برای مؤمن و کافر مشترک باشد. تکنولوژی نیز نوعی کشف و ساخت نیازمندانه است؛ صنایع، فعل اختیاری بشر و تابع انگیزهها و نیازهاست. برخی از صنایع مصداق گناه و عصیان است و به جهت اینکه در دایرۀ افعال ارادی انسان قرار دارد، حرمت شرعی دارند، هرچند توسط عدهای به وقوع بپیوندند. ساختن صنایعی مانند هواپیما گرچه ارادی است، ولی بر اساس قوانین تکوینی و نیازهای مشروع بشر ساخته شده و در این جهت میان مؤمن و کافر تمایزی نیست.
-
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه
عبودیت سنگ محک سبک زندگی مسلمین
سهیلا انصاری: با تغییرات بسیاری که نتیجه مدرنیته است هم به لحاظ رفاهی تحولات بسیاری را در زندگی انسانها به وجود آمده و هم آسیبهایی را به بنیان خانواده وارد ساخته است.
-
گفتاری از حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
«داعش» یک جریان معرفتی است نه سیاسی
اکنون وهابیت را نباید صرفا یک مذهب انشعابیافته از حنابله بدانیم بلکه امروز سلفیت و وهابیت در حال مترادف شدن با اهل سنت است ولو بسیاری علمای اهل سنت هم منتقد این شرایط باشند.
-
گفتاری از حجتالاسلام خسروپناه
خط سیر فقه و فقها در دوران قاجار
زمانی که مشروطه اتفاق افتاد تعارضی بین سلطنت و مشروطه رخ داد، اینجا فقها وارد میدان شدند و این انحطاط موجود در کشور را گوشزد کردند ، مهمترین عامل انحطاط هم استبداد حکومت بود، چنین چیزی فقه متناسب با خود را میطلبید.
-
خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق:
شیخ اشراق عقل و شهود را با هم جمع کرد / ۳ منتقد جدی فلسفه در اهلسنت
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: برخی بزرگان اهل سنت به نقد جدی فلسفه پرداختند از جمله ابوحامد غزالی، سپس شهابالدین سهروردی، تیر خلاص را هم فخر رازی زده است.
-
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه:
هند را فقط با چشم چپ نبینیم / علاقه اهل سنت هند به اهلبیت (ع)
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن اشاره به علاقهمندی گرایشهای مختلف هندی به ایرانیان و اهلبیت گفت: برخی هند را با چشم چپ نگریسته و تنها آلودگیهای محیط زیستشان را میبینند، در حالی که هند را باید با چشم راست هم دید!
-
در گفتگو تفصیلی با خسروپناه
آماده گفتگو با سریعالقلم پیرامون پیشرفت جامعه ایرانی هستم/ آمریکا عربستان را برای احیای جریانات ضد انقلاب تحریک میکند
یکی از اشکالات جریان روشنفکری این است که توسعه نیافتگی را در آموزههای دینی میبیند و توسعه یافتگی را در غربگرایی، این بشدت محل اشکال است و آن را هم تجربه کردیم و نتیجهای نگرفتهایم.
-
تصوف در تاریخ اسلام گرایش چه کسانی بود + پاسخ خسروپناه
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: به اعتقاد بنده تصوف نه گرایش صرف شیعیان بوده است و نه اهل تسنن؛ در واقع هم شیعه و هم سنی گرایش تصوف داشتهاند.
-
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه:
وجوب دفاع از نظام اسلامی، حتی اگر حکومتش غاصب باشد
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: درسی که از دوره دوم زندگی امام علی(ع) میگیریم، دفاع از نظام و جامعه اسلامی است ولو حکومتش هم غاصب باشد! حفظ اسلام و مسلمین از اهم واجبات است.
-
کمال انسان و انسان کامل
عبدالحسین خسروپناه