۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 140485

اخیرا در اقدامی درخور تقدیر تابلوهایی در خروجی های برخی شهرها نصب شده که نشاندهنده "حد ترخص"و "مسافت شرعی"می باشد.

فرق "حد ترخص" و "مسافت شرعی" چیست؟

به گزارش قدس انلاین، نصب هریک از  این تابلوها دارای معنای خاصی است و با مشاهده هرکدام وظایف متفاوتی بر انسان مترتب می شود .در زیر توضیحاتی در خصوص مفاهیم هر یک از تابلوها و حدود شرعی هرکدام  تقدیم می گردد:
تابلوی حد ترخص: اگر قصد مسافرت داشته باشید از این تابلو به بعد نمازتان شکسته و می توانید روزه را باز کنید.


تابلوی مسافت شرعی: حد اقل مسافتی که باید تردد نمایید تا مسافر محسوب شوید.


فرق بین دو تابلوی حد ترخص و مسافت شرعی به این است که اگر کسی بخواهد حد اقل تا مسافت شرعی رفت و برگشت داشته باشد، از تابلوی حد ترخص  که گذشت احکام مربوط به مسافر را باید رعایت نماید. مثلا کسی که بخواهد از مشهد مقدس به چناران سفر نماید از تابلوی "حد ترخص" که گذشت می تواند روزه اش را باز نماید و اگر بخواهد به روستا یا باغی که قبل از تابلوی "مسافت شرعی" است تردد نماید، نمی تواند روزه اش را باز کند.
تعریف مسافت شرعی وحدّترخص
حدترخص: مقدارفاصله ازشهر یاروستااست که ازنظراحکام شرعی اگرشخص مسافرباشد،ازآنکه بگذرددیگراگربخواهدنمازبخواندبایدنمازچهاررکعتی خودرادورکعتی بخواندودرصورتیکه روزه باشدوقبل ازظهر از آن بگذرددیگرنمی تواند به روزه خود ادامه دهد.
مسافت شرعی: مقدارفاصله ازشهر یاروستااست که ازنظراحکام شرعی،مسافریکه قصد تردددربالاترازاین مسافت داشته باشد،مسافرمحسوب میشود واحکام مسافرباوجودسایرشرایط آن،برآن جاری می گردد.

با توجه به نصب این تابلوها در یکی از خروجی های مشهد در زیر برخی سوالات شهروندان مشهدی که با سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی حرم مطهر رضوی مطرح شده به همراه پاسخ آن می آید: 
* آیا به محض رسیدن به تابلوی حد ترخص می شود روزه را باز کرد و بعد به مشهد برگشت؟
جواب: خیر باید از ابتدا تصمیم داشته باشید حد اقل تا مسافت شرعی  سفر داشته باشید. بله اگر این تصمیم جدی را دارید از تابلوی حد ترخص مجاز به باز کردن روزه هستید.
*از فلکه پارک کیلومتر زدم تا کارخانه ای که می خواستم بروم حدود پنجاه کیلومتر شده، آیا باید روزه ام را باز کنم؟
آخر شهر فلکه پارک نیست بلکه آخر شهر کمی بعد از سه راه فردوسی از طرف جاده قوچان است لذا مبدا محاسبه مسافت شرعی (۵/۲۲) کیلومتر باید از آنجا باشد. که تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی طبق آن محاسبه شده است. 
* در آخر شهر آیا خانه ها ملاک است یا کارخانه ها نیز جزء شهر هستند؟
ملاک آخرین خانه ها است. 
* فرق حد ترخص با آخر شهر در چیست؟
حد ترخص فاصله حدود ۱۳۵۰ متری بعد از آخرین خانه های شهر یا روستا است یعنی فاصله ای که اذان شنیده نمی شود یا در و دیوار شهر مشخصا رویت نمی گردد.(محل نصب تابلوی حد ترخص) 
* آخر خانه های مشهد در جاده سنتو (جاده قوچان) به نظر سه راه میثاق است نه سه راه فردوسی، چگونه آخرشهر از آنجا محاسبه شده است؟
طبق نقشه های هوایی در جاده قدیم قوچان خانه های مشهد ادامه پیدا می کند و کال زرکش نیز مانع عرفی اتحاد خانه طبق بررسی های علمی انجام شده نیست، و در نهایت خانه های اطراف جاده قدیم در سه راه فردوسی به بزرگراه جدید متصل می شود. بر این مبنا آخر شهر بعد از خانه های سازمانی سه راه فردوسی محاسبه شده است.
برای آگاهی بیشتر می توانید با مراکز پاسخگویی شرعی تماس بگیرید:
سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی حرم حضرت رضا علیه السلام: ۳۲۰۲۰ ۰۵۱۱
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: ۰۹۶۴۰

برچسب‌ها

پخش زنده