قدس آنلاین -سرور هادیان : ساقی زینتی متولد 1349، رشت و فوق- لیسانس ریاضی است- او از خطه هنرمند پرور و همیشه سبز گیلان است. گفتگو با وی را زمانی انجام داده ایم که پس از چند شبانه روز تلاش از ضبط یک تله فیلم تازه به منزل بازگشته بود.

قرار نبود بازیگر بشم!

* خانم زینتی تاکنون چهره همیشه سبز خطه شمال بازیگران متعددی را به عرصه بازیگری تئاتر و سینما عرضه کرده است. شما چگونه وارد این عرصه شدید.
دیپلم که گرفتم. به بازیگری علاقه داشتم اما پدرم به شدت مخالف بود و قرار نبود بازیگر بشم سال 70 فیلم داستانی مخمصصه در رشت قرار بود ساخته شود که از طریق آگهی متوجه شدم در رشته بازیگری، خیاطی و منشی صحنه نیرو لازم دارند.
به همراه مادرم برای بخش خیاطی مراجعه کردم اما آن ها گفتند خیاط عروسک دوز می خواهند و بعد کارگران به من پیشنهاد داد که تست بازیگری بدهم. یک هفته بعد با من تماس گرفتند.
من دنبال کار بودم و بسیار خوشحال شدم که در همان رشته ای که علاقمند هستم، توانستم مشغول کار شوم. البته به خواسته پدرم تا مقطع فوق لیسانس ریاضی ادامه دادم اما از همان سال 70 بازیگری را نیز بطور جدی دنبال کردم.
بعد از آن  مدتی کار تئاتر و سپس در رادیو مشغول به کار شدم و خوشبختانه توانستم دوبار عنوان اول بازیگری کشور را در تهران بدست آورم.
* مدت هاست که علی رغم برترین شدن در عرصه تئاتر حضورتان کاملا در تئاتر منتفی است، چرا؟

تئاتر زمان زیادی برای حضور می طلبد و من برای آنکه کنار دختر 10 ساله ام باشم به همین دلیل است که 6 سال است از تئاتر کناره گیری کرده ام. البته دخترم (سارینا صابر) هم به بازیگری علاقمند است و شرایط کاری مرا درک می کند. او هم جدیداً 2 کار تله انجام داده است که آخرین کارش گلوگاه است. او در این فیلم با لادن مستوفی، علی اوسیوند، سیامک اطلسی همبازی بود. گلوگاه و کار مشترک جهانگیر کوثری و محمد ابراهیم معیری بود و در شمال هم ساخته شد.
* کمی از کارهای خودتان بگویید.
در تئاترهای شب بلند مختار، چهارشنبه خاتون، درنا در باران، چهار خاطره از جنگ، استخوان های طلایی و... حضور داشتم و در بخش تلویزیون می توان به سریال های پس از باران، کوچه اقاقیا، دنیای شیرین دریا، پلیس جوان، سرزمین کهن، سه دونگ سه دونگ و فیلم های سینمایی رنگ خدا، حسین پنهان، برگه های سفید، گلوگاه و... اشاره کنم.
* معیارتان برای پذیرفتن نقش چیست؟
** به نظر من برای بازیگر نوع نقشش نباید مهم باشد بلکه با کارگردانی که کار می کنی مهم است که چقدر محدودت نکند و اجازه بازی داشته باشی.
از طرفی متأسفانه در شغل ماه امنیت شغلی وجود ندارد و گاه برای بازیگر امکان پذیرفتن آنچه که خواسته خودش است خیلی میسر نمی باشد. من از طریق تجربه بازیگری را آموختم و همیشه سعی کردم که مدام تحقیق و مطالعه کنم و زمانی که نقشش به من واگذار می شود بی تفاوت از کنار اجرای آن نگذرم.
* خانم زینتی به اعتقاد خودتان مردم با کدام کار شما را شناختند؟
مجموعه دنیای شیرین و پس از باران
* در کدام یک از این دو کار احساس آزادی عمل داشتید؟
** سریال پس از باران
* آیا کوتاهی یا بلندی نقش در انتخاب نقش برایتان اولویت دارد؟
نه- خوب دیده شدن و خوب کار کردن برایم مهم است.
* در «ناهید» سه دونگ سه دونگ چگونه نقش یک مادر را با عواطف و احساسات خاص اش را ایفا کردید؟
** من خودم یک مادر هستم، سعی کردم حسن مادرانه را نشان دهم از طرفی کارکردان کنار شاهد احمدلو بسیار رضایت بخش بود.
* کمی از کارهای آماده پخش تان برایمان بگویید؟
«معجون جادویی» به کارگردانی و تهیه کنندگی: علی حلوی و به سفارش مرکز صدا و سیمای گیلان است که در 30 جلسه تصویربرداری کار به اتمام رسید و تا پایان آذر ماه این کار آماده پخش خواهد بود. این تله فیلم در روستای ماکلوان، بین فومن و ماسوله و همچنین لاهیجان تصویربرداری شد و سعی شد که از لهجه و گویش محلی و فضای بومی استان استفاده کرد.
* مضمون «معجون جادویی» در چه راستایی است؟
در این فیلم روایت پیرمردی است که همسرش را از دست داده است او در خانه ای روستایی تنها تنها زندگی می کند و صاحب رستورانی در ماسوله است او هر شب در رؤیا در حالت تشنگی زنی را می بیند که او را سیراب می کند این رویا او را دچار توهم می کند و برای حل این موضوع به دخترش مراجعه می کند، دختر او را برای معالجه توهم می کند و برای حل این موضوع به دخترش مراجعه می کند، دختر او را برای معالجه نزد پزشک می برد او روزی پیرمرد زنی را شبیه کسی که در رؤیا می بیند در خانه دخترش مشاهده می کند و... این تله فیلم کاری فانتزی است و در واقع یک کمدی اجتماعی است.
* و کاری که امروز از لوکیشن به منزل تازه تشریف آورده اید، کمی از آن برایمان بگویید.
** «اند خلاف» نام دارد که 24 مهر کلید خورده است. نویسنده و کارگردان آن مجتبی چراغعلی است این تله درباره 5 خلافکار است که باندی را تشکیل می دهند تا یک شجره نامه مومیایی را جعل کنند و به فروش برسانند.
در این تله من نقش همسر آقای حمید لولایی را برعهده دارم و با رضا داوود نژاد، بیژه بنفشه خواه، مهران رجبی، حدیث فولادوند و... همبازی می باشم.

 

پخش زنده