قدس آنلاین-بهاردوست:پخش سریال سایه همسایه یکی از ماندگارترین و پر مخاطب ترین سریالهای زمان خودش آنهم بعد از 28سال از تلویزیون ما را بر آن داشت که سراغ اسماعیل خلج این بازیگر دوست داشتنی و مهربان سریالهایی چون روز حسرت،اغماء و...برویم و از حال و هوای ساخت آن سریال بگوییم.

حرفهای کارگردان"سایه همسایه"بعد از 28سال

*آقای خلج اگر اجازه بدهد که برگردیم به بیست و اندی سال پیش و شما از حال و هوای ساخت سریال سایه همسایه بگویید.
**من اطلاعی از پخش این سریال نداشتم و چقدرخوشحالم که باردیگر این سریال از تلویزیون پخش می شود.فیلمنامه سایه همسایه به قلم مرحوم محمود استاد محمد نوشته شده بود.که کارگردانی هنری اش بر عهده من بود.چه نوشته ای داشت مرحوم استاد محمد.از آن کارهای پر مخاطب تلویزیون بود.
این سریال یکی از پر مخاطب ترین سریالهای همان زمان بود که در 13قسمت برای شبکه دو سیما تهیه و پخش شد.و یکسری بازیگران خوب و چهره ای مثل آتش تقی پور،عنایت بخشی،شمسی فضل الهی،هوشنگ امیر فضلی،مرحوم اسماعیل داور فر،بهمن زرین پور،توران مهرزاد و....در آن ایفای نقش می کردند.
یک ملودرام خانوادگی که داستان یکسری همسایه بود که مشکلاتشان و از مهمتر محبتشان آنها را به هم نزدیک می کرد.حال و هوایی داشت کار.حیاطهای بزرگ و مهربانی آدمها به هم.یادش بخیر
*یادتان هست چه مدت زمان صرف ساخت این سریال کردید؟
**بله.حدود یکسال و دو ماه ساخت این کار طول کشید.
*بودجه پروژه چه مقدار بود؟دست مزد خودتان را به خاطر دارید؟
**دقیقا یادم نمی آید ولی به خاطر دارم که آقای فرید زاده که آن زمان مدیر فیلم سریال بودند گفتند که سایه همسایه کمترین بودجه ساخت سریالهای همان زمان را هم داشته است.متاسفانه از دست مزد خودم چیزی یادم نمی آید ولی به خاطر دارم که نه من که کل بچه ها اصلا حواسشان پی بودجه نبود به قصه نگاه می کردند و جلو می آمدند.
*کار کجا تصویر برداری می شد؟صحنه ها با چند دوربین ضبط می شد؟
**اکثر صحنه ها که با یک دوربین ضبط می شد ولی خانم جزایری گاهی برخی از صحنه ها را هم با دو دوربین می گرفت.یادم می آید که دکورمحله را در استودیو گلستان زده بودیم وخیلی کم خارج از استودیو ضبط داشتیم.
*فکر می کنید یک چنین کارهایی چه ویژگی هایی دارد که هنوز یکی از ماندگارترین پروژه های تلویزیون محسوب می شود؟
**ببینید هر کاری را یک تیم خوب ماندگار می کند.این سریال از پشت صحنه خوبی برخوردار بود همه از دل کارمی کردیم خیلی بند پول نبودیم و بیشتر به کیفیت کار فکر می کردیم چون با دل کارمی کردیم کارها هم خوب از آب در می آمد و مخاطب دوست داشت.
همه ما با هم آشنا بودیم حتی من با عنایت بخشی از دبیرستان با هم آشنا بودیم یک گروه صمیمی و آشنا بودیم به حال و هوای هم.آن زمان علی رغم دستمزدهای کم ولی برای همه ما کار و ادمها از پول مهمتر بود.پلان به پلان این سریال با وسواس و دقت ضبط شده بود.
*فکر می کنید آیا این سریال می تواند باردیگر مورد پسند مخاطب قرار بگیرد؟
**من مطمئنم و این اطمینان را هم به شما می دهم که اگر این سریال اگر از یکی از شبکه های یک تا سه پخش می شد همان مخاطبان را برایش به همراه داشت ولی در همین شبکه ها هم مورد پسند قرار می گیرد.
سایه همسایه سریالی آپارتمانی نیست و دقیقا چون حال وهوای قدیمی دارد حتما مورد پسند مخاطب قرار می گیرد.

پخش زنده