۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 181667

یک جراح استخوان و مفاصل در مورد روشهای درمان بیماری آرتروز گفت:کاهش وزن،استفاده از وسایل کمک ورزشی،جراحی،دارو درمانی و ورزش کردن از راه‌های درمان آرتروز است.<BR>

روش‌های درمان آرتروز تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین آرش شرافت وزیری در گفت وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان درباره درمان آرتروز گفت: برای درمان آرتروز باید بیماران بدانند که درمان به ارزیابی و علت درد مرتبط است. با این حال درمان این بیماری دارای اصولی است که برای همه افراد تقریباً یکسان است.

وی ادامه داد: تغییر رفتار زندگی، شغلی، بهداشتی و سلامتی با آموزش، اصلاح وضعیت بدنی حین فعالیت و استراحت، انجام ورزشهای منظم و متناسب با بدن از این موارد است که در درمان آرتروز موثر هستند.

این جراح مفاصل گفت: فیزیوتراپی و انجام ورزشهای طبی می‌تواند به کاهش درد، التهاب و تورم مفصلی کمک کند و باعث تقویت و هماهنگی بافتهای مفصلی و افزایش میزان حرکت شود.

وی افزود: اجرای حرکات و ورزشهای طبی نه تنها باعث بهبودی مفاصل می‌شود بلکه اثرات مثبتی بر عملکرد بدن، نشاط و تناسب اندام بیمار دارد چرا که تقویت عضلات یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از پیشرفت آرتروز است.

 

شرافت وزیری تصریح کرد: در آرتروز هر چه زودتر اقدامات درمانی صورت گیرد درمان نیز سریعتر انجام می‌شود و عوارض بیماری کمتر ماندگار خواهد بود. ممکن است درمان نیاز به زمان طولانی داشته باشد بنابراین در برنامه درمانی فیزیوتراپی باید صبور و منظم بود و دوره درمان را کامل طی کرد.

این جراح مفاصل و استخوان در مورد روشهای درمان آرتروز گفت: اکثر بیماران دچار اضافه وزن هستند. یک کاهش وزن ساده می‌تواند فشار وارده بر مفاصل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.همچنین استفاده از وسایل کمکی، اورتزها و مصرف داروهای مسکن ساده مثل آسپیرین و ضد التهاب های غیر استروئیدی از دیگر راههای درمان است.

وی ادامه داد: درمانهای داخل مفصلی با تزریق مواد مخصوص و انجام جراحی از دیگر روشهای شناخته شده در درمان آرتروز است.

وی در مورد تأثیر ورزش در درمان آرتروز گفت: تحقیقات نشان داده که ورزش منظم و طبق یک برنامه تعیین شده از سوی پزشک برای درمان مناسب افراد مبتلا به آرتروز ضروری است.میزان ورزش و نوع آن بستگی به علل خاصی مانند نوع مفصل درگیر و میزان التهاب در مفصل و میزان آرتروز بستگی دارد.

شرافت وزیری تصریح کرد: مزایای ورزش برای آرتروز شامل،کاهش درد مفصل و خشکی مفاصل،افزایش انعطاف پذیری عضلات موثر روی مفصل، افزایش قدرت عضلانی عضلات موثر،افزایش قدرت انقباض قلب و افزایش سطح سلامتی افراد مبتلا و کمک به کاهش وزن است.

وی در مورد ورزش هایی که برای آرتروز مفیدند گفت: ورزش های هوازی و استقامتی پیاده روی، دومیدانی و دوچرخه سواری باعث بهبود کارکرد قلبی – ریوی، کنترل وزن مناسب و بهبود عملکرد کلی فرد بیمار می‌شود.

 

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

پخش زنده