سرپرست دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اقدامات مناسبی در زمینه تجاری‌سازی فناوری و اختراعات انجام داده است و توسعه آنها در دستور کار این مرکز آموزشی قرار دارد.<BR> <BR>

تمرکز بر تجاری‌سازی فناوری در دانشگاه آزاد مشهد

 سیدهاشم قدمی درحاشیه چهارمین جشنواره بین‌المللی ملی مخترعان، مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد اسلامی که درحال برگزاری در شیراز است اظهارکرد: این دانشگاه مقوله تولید ثروت از نوآوری‌ها و دانش را از رسالت‌های خود می‌داند.

وی بااشاره ه چهارمین جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سه دوره نخست، در قالب المپیاد و در واحدهای دانشگاهی علی‌آباد کتول، خوراسگان اصفهان و مشهد برگزار شده و دوره چهارم به‌صورت جشنواره بین‌المللی در شیراز برگزار شده است.

وی با اشاره به حضور دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در چهارمین دوره این جشنواره گفت: برخلاف مرسوم، هدف واحد مشهد حضور فیزیکی و سخت‌افزاری نبوده است بلکه حضور خدماتی در پرکردن خلاءهای نرم‌افزاری در زیرساخت‌ها و فرایندها، تمرکز بر تکمیل چرخه و فرایند تولید علم به تولید ثروت(ایجاد نظام مالکیت فکری و انتقال فناوری تجاری‌سازی) هدف این مجموعه از شرکت در این جشنواره بوده است.

وی با بیان اینکه در دنیایی که با شتاب به سوی تجاری‌سازی فناوری می رود حرکت کشور ما بسیار کند است تاکید کرد: در این مسیر بیشترین مشکل نبود فرآیند و بسترهای نرم‌افزاری لازم است.

قدمی بیان کرد: برای اینکه فاصله بین صنعت و دانشگاه را پر کنیم باید نتایج بررسی و پژوهش‌ها تکمیل شده و به بخش‌های ذیربط برای گنجانده شدن در اسناد بالادستی ارسال شوند.

وی با اشاره به تاسیس کلینیک صنعت و جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد متذکرشد: این کلینیک فرآیندی از عارضه‌یابی تا تولید را ترسیم کرده است که در پنج سرفصل پیش‌بینی شده‌اند.

وی ادامه داد: این سرفصل‌ها عبارت از عارضه‌یابی، مالکیت فکری، نمونه‌سازی، انتقال فناوری و تجاری‌سازی است که نهایتا به تولید ثروت ختم می‌شوند.

سرپرست دفتر ارتباط صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: اولویت‌های این دانشگاه، ایجاد دفاتر مالکیت فکری، انتقال فناوری، مشاوره صنعتی و عارضه‌یابی در مقوله تجاری‌سازی است.

وی اضافه کرد: پس از شکل‌گیری کامل این فرآیند در دانشگاه باید مکمل‌هایی در نظر گرفته شود که دفتر کارآفرینی، مشاوره حقوقی، مشاوره مالی و... از جمله این موارد هستند.

وی ادامه داد: همچنین دفتر استانداردسازی خدمات فنی دانشگاهی، دفتر فروش و دفتر جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در حال شکل گیری است.

سرپرست دفتر ارتباط صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تاکید کرد: در این روند انتظار می‌رود که دستگاه‌های مرتبط تسهیل امور را درپیش گیرند و حضور کارگزاری‌ها به رسمیت شناخته شود تا جایگاه آنها تثبیت شده و کار به سامان برسد
 

پخش زنده