رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفت: غش کردن آمریکا در راه مبارزه با تروریسم امری مضحک است، چراکه ساختار قدرت‌طلبی آمریکا با تروریسم گره خورده است.

غش کردن آمریکا در راه مبارزه با تروریسم مضحک است/مذاکرات هسته‌ای بر پایه مقررات بین‌المللی است نه گردن‌کشی

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی پارلمان اظهار داشت: امر مضحک این است که آمریکا با این کارنامه سیاه خود امروز در راه مبارزه با تروریسم غش کرده است، اصولاً ساختار قدرت‌طلبی آمریکا با پدیده تروریسم گره خورده است چه در افغانستان و پاکستان و چه در عراق و سوریه.

وی افزود: به همین جهت رهبر معظم انقلاب پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدند، عنوان کردند در بیمارستان تفریحی داشتیم و آن عبارت بود از، مبارزه با تروریسم توسط آمریکا و فرمودند ما اعتمادی به این گفته‌ها نداریم و مشارکت در چنین امری نخواهیم داشت که موضعی بسیار دقیق و حکیمانه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شیطنت‌آمیزتر از این موضوع برخی اظهارات مسئولان آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران است، اینکه در آستانه مذاکرات هسته‌ای با حرف‌های نسنجیده و کودکانه دست به انحراف در بحث هسته‌ای را دارند، روی دیگر همان خوی استکباری آمریکاست که وقتی در مبارزه با ایران عاجز شدند و در مذاکرات نیز نتوانستند تحمیل ایجاد کنند و ضمناً به قدرت انتظام‌بخش و امنیت‌ساز ایران در منطقه وقوف یافتند به بایدها و نبایدهای غیرمنطقی در حد و اندازه فعالیت‌های هسته‌ای ایران روی آوردند و خط و نشان کشیدند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر این اقدامات را به عنوان مانور روانی انجام می‌دهند، باید این امر را فهم کرده باشند که ایران در مذاکرات هسته‌ای پایبند به منطق است و  علاقه‌ای به کرشمه‌های بی‌خاصیت سیاسی آمریکا ندارد، چرا که اتلاف وقت است و اگر واقعاً معتقد به این خط و نشان‌ها هستند، چرا دنبال مذاکره می‌گردند این چه مذاکره‌ای است که نتیجه آن از قبل با خط و نشان مشخص می‌شود، این تصور اشتباهی است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنند با اینگونه شلوغ‌کاری در مذاکرات، ایران طناب محدودیت اتمی را به دست خود، به گردن می‌نهد، مذاکرات هسته‌ای صرفاً بر پایه مقررات بین‌المللی است که برای همه کشورها یکسان است مفهوم دارد نه با گردن‌کشی و گران‌فروشی.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: جالب این است در حالی که خود اذعان می‌کنند که به نفوذ و قدرت ایران در منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت نیاز دارند، سخنان سبک در باید و نباید در نتیجه مذاکرات بر زبان می‌رانند که این هم یک نوع کلاهبرداری مدرن است، البته ایرانیان صبورند و صحنه را می‌پایند و همت خود را مصروف بهبود اقتصاد درونی کشور می‌کنند که امروز پیشبرد اهداف انقلاب در گروه مجاهدت در پیشرفت و آبادانی و رفع فقر در کشور است و انشاءالله ملت ایران در این مقطع از مبارزات خود موفق خواهد شد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: قطعاً این سیاست‌ها در قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش مبنا قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس بیان داشت: آغاز هفته دفاع مقدس مصادف است با آغاز سال تحصیلی در کشور ما و به تعبیری سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها با مدرسه دفاع مقدس و کلاس عشق به میهن شروع می‌شود و امیدواریم اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان عشق به تعلیم و تربیت را با عشق به مجاهدت در راه اسلام در آمیزند که کلید سرافراز زیستن در این صراط مستقیم است.

وی افزود: اکثر کشورهای عربی نیز رژیم عراق را با کمک‌های وسیع مالی مورد حمایت قرار دادند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: جنگی که رژیم بعثی عراق با حمایت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، از مهمترین جنگ‌های معاصر در خاورمیانه بود که در یک بستر بین‌المللی شکل گرفت به طوری که پشتیبانی قدرت‌های بزرگ و اکثر کشورهای عربی در طول جنگ همراه رژیم صدام بود و یکی از کم سابقه‌ترین رویدادها در عصر جهان دوقطبی در این جنگ بروز پیدا کرد و آن جبهه واحد دو قطب همسو با رژیم بعثی بود.

وی اضافه کرد: بعدازظهر روز دوشنبه 31 شهریور 1359 ارتش رژیم صدام حمله سراسری خود را به خاک ایران آغاز کرد و در دو ماه نخست جنگ بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرد این مقطع آزمون بزرگی برای ملت ایران بود، چراکه بزرگ‌اندیشی و عزت نفس و غیرت ملی ملت‌ها در شرایط سخت قابل ارزیابی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: جوانان ایرانی و مردم و نیروهای مسلح ایران با مقاومتی بی‌نظیر بر شرایط سخت تفوق یافتند و دشمن را ناکام گذاشتند با اینکه عراق حمله تهاجمی و غافلگیرانه خود را در همه ابعاد گسترش داد و علاوه بر نبردهای گسترده زمینی و بمباران‌های هوایی از موشک‌های زمین به زمین برای حمله به مردم غیرنظامی و نیز سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد اما ملت ایران با نیروی ایمان و رهبری حکیمانه امام راحل و ابداع شیوه‌های نوین جنگ با اجرای حدود صد عملیات بزرگ، متوسط و کوچک تمام قوا و نیروهای ارتش متجاوز بعثی را از خاک ایران بیرون راند.

لاریجانی عنوان کرد: این جنگ خونین صدها هزار نفر از مردم ایران را شهید و مصدوم کرد و هزاران خانه و کاشانه را ویران ساخت صدها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد آورد و یک دهه تحولات سیاسی خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داد اما همت بلند ملت ایران در حماسه دفاع مقدس استقلال و عزتمند زیستن را در کشور تثبیت کرد.

وی تصریح کرد: در 200 سال گذشته جنگ تحمیلی 8 ساله تنها جنگی بود که ایران توانست تمام سرزمین‌های خود را تنها با تکیه بر ملت و قوای مسلح خود و در شرایط تحریم تسلیحاتی از دشمن بازپس گیرد و حیثیت اسلامی و ملی خود را حفظ کند.

رئیس مجلس افزود: یکی از نکات مهم در تاریخ دفاع مقدس نقش آمریکا در معرکه جنگ تحمیلی است آمریکا که در دوره شاه از ایران به عنوان پایگاه اصلی کنترل منطقه بهره می‌گرفت به طوری که ایران را مرکز اصلی پشتیبانی نیروهای آمریکایی مستقر بین توکیو، تهران و تلاویو قرار داده بود با حضور بیش از 40 هزار مستشار آمریکایی عملاً مغز و قدرت فکری ارتش ایران را در اختیار داشت و تنها هیکل و اندام آن در اختیار رژیم شاهنشاهی بود. با هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 آمریکا فروش 16 فروند هواپیمایی RF4E، هفت فروند هواپیمای (آواکس)، 160 فروند هواپیمای F16 و 170 موشک فونیکس، 174 موشک تورپیدو، 60 موشک ضد سطحی هارپون، 66 موشک هارپون هوا به سطح و 83 موشک هارپون از نوع RGM را به ایران لغو کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای همپیمان آمریکا نیز نظیر این اقدام را انجام دادند به عنوان مثال آلمان قرارداد ساخت زیردریایی با ایران را لغو کرد، دولت انگلیس اجازه انتقال تانک‌های چیفتن خریداری شده از این کشور را به ایران نداد، ایتالیا از واگذاری بالگردهای بزرگ و نیروبر چینوپ امتناع کرد و این در حالی بود که پول اکثر این معاملات را دریافت کرده بودند و فقط آمریکا 12 میلیارد دلار از این بابت به ایران بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: نوع دیگر اقدامات آمریکا کمک به جریان‌های تروریستی بود که پس از تسخیر لانه جاسوسی اسناد آن منتشر شد در اکثر غائله‌های تجزیه‌طلبی یا تروریستی ابتدای انقلاب ردپای آمریکا و عراق مشاهده می‌شود حتی در طراحی کودتای نقاب موسوم به نوژه در 19 تیر ماه سال 59 آمریکا و عراق نقش جدی داشتند.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: نوع دیگر از اقدامات آمریکا که نشانه دشمنی آشکار بود در 19 فروردین سال 59 رخ داد که رابطه سیاسی خود را با ایران قطع و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، آمریکا اموال ایران را بلوکه و حسابهای بانکی ایران را بست و ارتباط مستقیم بانکی با ایران را ممنوع کرد و از این تاریخ تحریم اقتصادی ایران به ویژه در حوزه مالی و روابط بانکی آغاز شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته امام پاسخ در خوری به این  اقدام کارتر داد امام در پیامی فرمود اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطعه رابطه است، رابطه بین یک ملت به پا خاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است ما این قطعه رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون این قطعه رابطه دلیلی بر قطع امید امریکا از ایران است.

وی اضافه کرد: از اقدامات دیگر آمریکا اعزام معاون وزیر امور خارجه خود به نزد صدام و تحریک او به جنگ علیه ایران بود که در این ملاقات به استناد گزارش مسئول اطلاعات ارتش عراق، آمریکا به صدام قول داد همکاری‌های مختلف من‌جمله در زمینه اطلاعات به نیروهای مسلح عراق داشته باشد و این کار از طرق گوناگون از جمله از طریق هواپیماهای آواکس انجام پذیرفت و در طول هشت سال جنگ ادامه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر همه اینها با اشاره آمریکا سلاح‌های مختلف توسط کشورهای غربی در اختیار صدام قرار گرفت به طوری که فرانسوی‌ها به طور استثنایی هواپیماهای سوپراتاندارد را به عراق اجاره دادند هواپیماهای میراژ در اختیار عراق قرار گرفت، برخی شرکت‌های آلمانی سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند به طوری که در جریان جنگ هواپیماهای عراقی 400 هزار پرواز جنگی علیه ایران داشتند و عراق 530 موشک به سمت شهرهای ایران شلیک کرد.

لاریجانی بیان کرد: اطلاعات نظامی را برای جنگ نفتکش‌ها در اختیار رژیم صدام قرار دادند به طوری که در دو سال اول جنگ نفتکش‌ها در دو روز یک کشتی مورد هدف قرار می‌گرفت و در یک سال و نیم آخر جنگ به طور متوسط هر روز یک نفتکش مورد اصابت واقع می‌شد.

وی اضافه کرد: در دفاع مقدس 172 هزار نفر از فرزندان این ملت به شهادت رسیدند و 17 هزار نفر در اقدامات تروریستی شهید شدند. 23 هزار نفر در اقدامات تجزیه‌طلبانه و غائله‌های ابتدای انقلاب به شهادت رسیدند که 10 هزار نفر از شهدای جنگ مربوط به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی بوده است.

وی ادامه داد: اکثر کشورهای عربی نیز رژیم عراق را با کمکهای وسیع مالی مورد حمایت قرار دادند.

ر ئیس قوه مقننه بیان داشت: در جنگ تحمیلی مجموعا 796 هزار نفر از ملت ایران شهید، جانباز یا اسیر شدند و حدود یک میلیون نفر از رزمندگان اسلام مجروح شدند که 130 هزار نفر آنان ناشی از سلاح‌های شیمیایی بوده است و بر اساس بررسی کارشناسان جمع خسارات وارده به ایران در جنگ تحمیلی معادل هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

لاریجانی کرد: ملت ایران هزینه سنگینی برای استقلال و عزت داده است آیا آمریکا امروز هم نباید این واقعیت را بفهمد آیا این توقع زیادی است که در مقابل عظمت ملتی که در راه انقلاب خود حدود 200 هزار شهید داده است آمریکا بعد از حدود سه دهه حداقل بفهمد که به چه جنایتی علیه ملت ایران دست زده است.

وی در پایان گفت: ما به پاکی خون شهدای خود ایمان داریم ما به وعده الهی اطمینان داریم و همان طور که رژیم صدام با ذلت از بین رفت اعتبار آمریکا نیز در منطقه زائل خواهد شد.

-

برچسب‌ها

پخش زنده