پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از 2 قطب پیوند عضو در ایران است و به دلیل ظرفیت و جمعیت بالایی که دارد باید در اولویت قرار گیرد.

مشهد به عنوان قطب پیوند عضو در کشور نیازمند حمایت بیشتر دولت و خیران است

این مطلب را خانم دکتر نجفی زاده مسؤول اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در مراسم «جشنواره زندگی» در تالار هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پیوند کلیه، قلب، پوست، کبد و...  موفق عمل کرده و جا دارد از حمایت بیشتر مسؤولان و خیران برخوردارشود تا بتواند با استفاده از ظرفیت و توان بالایی که دارد خدمت بیشتری به بیماران نیازمند پیوند ارایه دهد.

 

 رفع مشکلات بیماران پیوند عضو در آینده نزدیک

وی با بیان این مطلب که در صورت رفع مشکلات مالی، از سوی وزارت بهداشت نیز حمایت‌های لازم خواهد شد، خاطرنشان کرد: نقش خیران در حمایت از بیماران پیوندی بسیار مؤثر بوده و انتظار می‌رود با پیشرفتهایی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشاهده می‌شود و تیم بسیار متعهد و توانمندی که در زمینه پیوند در این دانشگاه وجود دارد بزودی شاهد حل مشکلات بیماران در زمینه پیوند اعضا باشیم.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) نیز درخصوص نقش خیران در راه اندازی بخش پیوند «کبد» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خیران نه تنها در راه اندازی این بخش خدمات خداپسندانه‌ای داشته‌اند، بلکه در حمایت از بیماران و مراقبت‌های پس از پیوند و حتی حمایت از خانواده‌های این بیماران نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند که جای قدردانی و سپاس دارد.

 

 کارنامه موفق پیوند کبد در مشهد

دکتر عبدا... بهرامی ادامه فعالیتهای «پیوند کبد» را منوط به استمرار و تداوم مشارکتهای خیران دانست و تصریح کرد: پیوند کبد که از سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شده و امروز کارنامه موفقی دردست دارد، می‌تواند روزنه امیدی برای بیماران در سراسر کشور و حتی خارج از کشور باشد، زیرا نه تنها توانمندی و توان بالای همکاران دانشگاهی ما در این زمینه، بلکه وجود بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) نیز بیماران زیادی را برای پیوند به مشهد می کشاند. ازاین روز پیوند کبد درمشهد از جایگاه خاصی برخوردار است که نیازمند حمایت مسؤولان و مشارکت بیش از پیش خیران می‌باشد.

پس از آن دکتر علی اصغر یارمحمدی رئیس مرکز پیوند اعضای منتصریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تشریح فعالیتهای مرتبط با پیوند اعضا در این مرکز پرداخت و گفت: بیش از 30ماه از آغاز به کار این بیمارستان گذشته و تاکنون توانسته با انجام اعمال پیوند عضو به بیماران زیادی زندگی دوباره ببخشد و به خانواده‌های بیماران امید و نشاط بدهد.

وی به پیوند اعضا از مرگ مغزی اشاره و تصریح کرد: در صورت ارتقای فرهنگ استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی بسیاری از مشکلات پیوند حل می‌شود و خانواده‌های بسیاری سرپرست خود را از دست نمی‌دهند، زیرا استفاده از اعضای افراد زنده برای پیوند با مشکلات خاصی همراه است که جلو پیشرفت کار را می‌گیرد و بیماران زیادی ممکن است تا به عضو اهدایی برسند فوت کنند، از این رو تقاضای من این است که با آموزش جامعه وارتقای آگاهی افراد، اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را ترویج دهیم.

 

 20 پیوند کبد طی یکسال در مشهد

دکتر محسن علی اکبریان نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پیوند کبد و پانکراس هم به ارایه گزارش عملکرد یکساله مرکز پیوند اعضا منتصریه در زمینه «پیوند کبد» پرداخت و اظهارداشت: از سال گذشته تاکنون بیست «پیوند کبد» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام دادیم که همه با موفقیت همراه بوده است.

فلوشیپ پیوند کبد با اشاره به اینکه تمامی پیوندهای انجام شده از مرگ مغزی بوده، خاطرنشان کرد: تاکنون پیوندهای انجام شده «کبد» بیشتر به خاطر ابتلا به بیماری هپاتیت B، C و بیماری خودایمنی بوده و همین موضوع ضرورت آموزش جامعه را درخصوص پیشگیری از بیماری هپاتیت، راه‌های انتقال و عوامل مؤثر در بروز آن چند برابر می‌کند. از این رو باید کاری کنیم که مردم راه‌های ابتلا را بدانند، با راه‌های پیشگیری آشنا شوند و بیشتر مراقب سلامت خود باشند تا نیاز به پیوند کبد پیدا نکنند، اما در صورت ابتلا و تخریب کبد و نیاز به پیوند نیز باید فرهنگ جامعه را در زمینه استفاده و اهدای عضو از مرگ مغزی افزایش دهیم تا مجبور نباشیم از عضو فرد زنده استفاده کنیم و یا بیمار تا رسیدن عضو اهدایی از مرگ مغزی فوت کند.

 

  رسانه‌ها برای فرهنگ سازی وارد میدان شوند

وی رسانه‌ها را بهترین امکان برای ارتقای سطح آگاهی‌های مردم و ارتقای فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی معرفی کرد و خواست در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

در پایان «جشنواره زندگی» که به مناسبت نکوداشت سالگرد اولین پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قدردانی ازخانواده‌های اهدا کننده عضو از مرگ مغزی برگزار شد، از 13 خانواده اهدا کننده عضو (کبد) قدردانی و به رسم یادبود تندیس و لوح تقدیر اهدا شد.

برچسب‌ها

پخش زنده