تمامی دستگاههای اداری و خدماتی در کربلای معلی این روزها شبانه روزی در تلاش هستند تا این شهر مقدس را برای استقبال میلیون ها زائر امام حسین (ع) ویژه مراسم اربعین آماده کنند.

کربلا آماده استقبال از میلیون ها زائر حسین(ع) شد
 

جنب و جوش هیات های مذهبی کربلا و شهرها و استان های مجاور که به موکب های مذهبی معروف هستند، از همه عیان تر است.

برپایی چادرهای پذیرایی، چادرهای گروهی ویژه اسکان زائران ، آماده کردن وسایل آشپزخانه ای برای پخت و پز ، رفت و روب خیابان ها و میادین و ایجاد چادرهای امدادی از جمله تکاپوی عمومی است که در یک هماهنگی میان دستگاههای دولتی و تشکل ها و هیات های مردمی شکل گرفته است.

هتل ها و اماکن اقامتی کربلا نیز برای این ایام آماده شده اند اگرچه از مدت ها قبل تمامی اتاق های آن رزرو شده است. مقام های محلی در کربلا مدارس را نیز برای اسکان زائران در نظر گرفته اند و از جمله 15 مدرسه نیز برای زائران ایرانی اختصاص یافته است.

از همین حالا کار سازماندهی وسایل نقلیه عمومی برای نقل و انتقال زائران در کربلا و اطراف آن آغاز شده است و گفته می شود که دستکم 250 دستگاه اتوبوس از ایران نیز با هماهنگی های بعمل آمده وارد عراق می شود.

عقیل الطریحی استاندار کربلا روز جمعه یک جلسه هماهنگی با دست اندرکاران و متولیان خدمات رسانی به زائران اربعین برگزار کرد و به آنان گفت که زیارت امسال، به دلیل پیروزی های رزمندگان مقاومت در مناطق مختلف عراق ، بویژه در جرف النصر (جرف الصخر) متفاوت از هرسال و استثنایی است.

تا پیش از عملیات آزادسازی و پاکسازی جرف الصخر، که در 15 - 20 کیلومتری کربلا واقع است، کربلا در تیررس نیروهای تروریستی و تکفیری داعش قرار داشت.

الطریحی در این جلسه به دست اندرکاران مراسم اربعین امسال تذکر داد که امسال با جمعیت زیادی روبه رو خواهند بود و حتی از کشورهای مختلف جهان حدود یک و نیم میلیون زائر شیعه به عراق خواهد آمد و از قول مقام های ایرانی گفت که امسال حدود 800 هزار ایرانی وارد کربلا می شوند.

استاندار کربلا درعین حال از کمبود بودجه استان نیز سخن گفت اما در عین حال از همه مسوولان و دست اندرکاران زیارت اربعین امسال خواست جهادی کار کرده و تلاش های خود را برای ارائه بهترین خدمات به زائران متمرکز کنند.

در همین حال خبرهای رسیده حاکی است که حدود 18 هزار تن از نیروهای الحشد الشعبی(داوطلبان مردمی) به طرح امنیتی ویژه اربعین پیوسته و به کمک ارتش و نیروهای امنیتی عراق آمده اند.

این نیروها که هم اکنون در حال نبردی سخت در مناطق درگیری با داعش هستند، طی سه ماه گذشته پیروزی های بزرگی در آمرلی، طوزخورماتو، جرف الصخر و السعیده و جلولا کسب کرده اند و دیروز جمعه نیز خبر رسید که آنان توانسته اند در کنار نیروهای امنیتی بخش مهمی از منطقه سلسله جبال حمرین در شمال شرق بعقوبه مرکز استان دیالی را پاکسازی کنند.

با حضور نیروهای الحشد الشعبی در طرح امنیتی اربعین ، از این هفته ، هزاران تن از آنان در مسیرهای اصلی از جمله بغداد، نجف و حله به کربلا مستقر می شوند و لایه های امنیتی داخل شهر کربلا نیز بسته تر خواهد شد.

جمعیت هلال احمر عراق نیز با بکار گیری صدها دستگاه آمبولانس و گروه کثیری از امدادگران و نیروهای متخصص برای مراسم امسال آماده شده است.

در ایران نیز یک ستاد ساماندهی برای زائران اربعین امسال ایجاد شده که کار خود را از مدتها قبل آغاز کرده و تاکنون مقادیری اقلام خدماتی از جمله چادرهای گروهی برای اسکان زائران ایرانی به کربلا منتقل کرده است.

حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در سفر هفته گذشته خود به بغداد گفته بود که این ستاد به دستور رهبر معظم انقلاب راه اندازی شده تا ضمن ساماندهی زائران برای جلوگیری از تخلفات و ورود غیر قانونی برخی ها به خاک عراق، حرمت و عزت زائر ایرانی نیز حفظ شود.

سفیر و دیپلمات های ایرانی مقیم بغداد نیز طی روزهای گذشته با انجام سفرهایی به کربلا، نجف و واسط با مقامات این استان ها هماهنگی های لازم را انجام داده اند تا زائران ایرانی با مشکلات کمتری در این سفر معنوی روبه رو شوند.

حسن دانایی فر در همین ارتباط طی دو هفته گذشته با تعدادی از وزیران عراق از جمله وزیران حمل و نقل، کشور، خارجه، گردشگری و نیز رییس قوه قضاییه، وزیر دادگستری و فرهنگ عراق دیدار کرد.

برای مراسم امسال اربعین حسینی حدود 20 میلیون زائر پیش بینی می شود که این رقم می تواند تا 25 میلیون نفر نیز افزایش یابد.

موسم اربعین از روز یکشنبه گذشته با آغاز حرکت زائران استان های جنوبی از بصره در 500 کیلومتری جنوب کربلا آغاز شد که با پای پیاده به سمت کربلا براه افتاده اند و موج بزرگ راهیان کربلا از اواخر این هفته از مسیرهای بغداد و نجف و حله به سمت کربلا به حرکت در خواهد آمد.

راهپیمایی زائران اربعین طی سالهای اخیر ، رشد قابل توجهی داشته و از حدود 8 میلیون نفر در سال 86 به حدود 22 میلیون نفر در سال گذشته رسید که این موضوع نگاه جهانی را به خود معطوف کرد و امسال که عراق درگیر جنگ با تروریسم و گروه تکفیری داعش است، اربعین در کربلا درکانون توجه جهانی قرار خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده