حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - عباس مصلی‌نژاد، خیّر مدرسه‌ساز و مدیرعامل و بنیانگذار مدارس نمونه دولتی بنیاد مصلی‌نژاد چندی پیش به مشهد آمد تا چهار مدرسه جدید را افتتاح کند و در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه‌ای دیگر شرکت کرده و مدارس احداثی را به آموزش و پرورش اهدا کند.

 گفت و گو با نیکوکاری که 50 مدرسه ساخته است

مشهدی‌ها قبل از این هم شاهد افتتاح و بهره‌برداری از مدارس تحت نظارت و ساخت این خیّر خوش اخلاق و نیک سرشت بوده‌اند.

مدارس نمونه بنیاد مصلی‌نژاد در مقاطع مختلف تحصیلی به نامهای آرمیتا، آرمینه، آریو و مهشید به نام فامیلی مصلی‌نژاد پیوند خورده است و آموزشکده و هنرستان پسرانه و سالن اجتماعات آریو مصلی‌نژاد و همچنین دبیرستانهای پسرانه حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) در مشهد جملگی توسط این خیّر مدرسه ساز احداث و تجهیز و با نظارت بنیاد مصلی‌نژاد توسط آموزش و پرورش اداره می‌شود.

چندی پیش  با او همراه شدیم تا گوشه‌ای از ابراز احساسات بچه‌های مدرسه و آنهایی را که در انتظار دیدن بانی خیّر هستند، منعکس کنیم.

با ورود این خیّر مدرسه‌ساز، بسیاری از مراسم‌ از پیش طراحی شده در میان شور و اشتیاق بچه‌های دانش‌آموز به چشم نمی‌آید. دکتر مصلی‌نژاد حتی روبانهایی را که برای افتتاح مدارس جلو در ورودی زده‌اند، قیچی نمی‌کند و با فروتنی مخصوص به خود، به دیگر همراهان تعارف می‌کند و آنچه را به او هدیه می‌شود، به عنوان یادبود در همان مکان به یادگار هدیه می‌دهد.

افتتاح چهار مدرسه و کلنگ‌زنی مدرسه‌ای دیگر در منطقه محروم ناحیه پنج آموزش و پرورش کافی است که بدانیم این بزرگمرد جبهه علم و تربیت چه روز پرکاری را در پیش دارد.

دکتر عباس مصلی‌نژاد اهل مصاحبه و از خود گفتن نیست، اما وقتی به او می‌گویم به نمایندگی از روزنامه قدس آمده‌ام تا شاهد یک روز کاری شما باشم، با گشاده‌رویی پاسخگوی ما می‌شود.

وی متولد آبادان و دارای مدرک کارشناسی اقتصاد، کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای علوم سیاسی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانیده است.

او در سال 1358 ازدواج کرده و سه فرزند به نامهای آرمیتا، آرمینه و آریو دارد، اما خودش می‌گوید: همه بچه‌هایی که در پی دانش و علم هستند، فرزندان من و خانواده آنها نیز خانواده من هستند و او با این عقیده، وقتی مورد استقبال اولیای دانش‌آموزان و معلمان و دیگر کسانی که دورش جمع می‌شوند، قرار می‌گیرد، با خوشرویی آنها را خانواده خود خطاب می‌کند.

باید بدانیم که بیشترین مدارس بنیاد مصلی‌نژاد در مشهد ساخته شده است و یادگارهای ماندگار این مرد با اخلاق و نیکوسرشت در مقاطع مختلف تحصیلی با عناوین آموزشگاه‌های نمونه دولتی بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد و به نام مقدس ائمه اظهار(ع) و اهل بیت(ع) و همچنین فرزندانش بر سردر مدارس بنیاد نقش بسته است و علاوه بر مشهد که بیشترین مدارس بنیاد مصلی‌نژاد را از آن خود کرده است، در قزوین، منجیل و شهر ری هم مدارس این بنیاد احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

با این اوصاف وقتی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از استاندارد بودن این مدارس سخن می‌گوید و به این نکته ظریف اشاره می‌کند که اولیای دانش‌آموزان فشار فزاینده‌ای به آموزش و پرورش می‌آورند تا نام فرزندان خود را در مدارس بنیاد مصلی‌نژاد بنویسند، گویای این مطلب است که این مدارس از کیفیت و مدیریت مطلوبی بهره‌منداست که جای تقدیر دارد.

از دکتر مصلی‌نژاد می‌خواهم که احساسش را از این همه شور و اشتیاقی که از حضور او ابراز می‌دارند، بیان کند، می‌گوید: احساس من در مقابل بچه‌هایی که این‌گونه حس حق شناسی خود را عرضه می‌کنند، احساس پدری نسبت به بچه‌اش است و این همه شادمانی و نشاطی را که در میان این بچه‌های مدرسه می‌بینم، دامنه تعهداتم را در گسترش و توسعه فضاهای آموزشی افزایش می‌دهد و خود را موظف می‌دانم در پاسخ به این حق‌شناسی روز به روز پاسخی در خور این ارزشگذاری را با تأسیس آموزشگاهی به انجام رسانم.

دکتر مصلی‌نژاد دارنده نشان سازندگی و نشان زنجیر طلای ریاست جمهوری کشور ترکمنستان از دیگر فعالیتهایش چنین می‌گوید: شرکتی به نام «دوبرال» را سالها پیش تأسیس کرده‌ایم و از سال 1358 از سهامداران این شرکت هستم و سالهایی را در سمت مدیرعاملی شرکت سپری کرده‌ام.

احداث محور ترانزیت قوچان- باجگیران و راه اصلی سبزوار به اسفراین، راه کنارگذر اسفراین به بجنورد، راه اصلی فومن به میانه در قطعات 5 و 6، احداث راه فرعی اسفراین به بام و سبزوار به بردسکن قطعه اول آن و احداث برجهای دوبرال در منطقه شهرک غرب تهران از جمله فعالیتهای ما در زمینه احداث راه و ساختمان است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مؤسسه Business Initiative Directions BID در سال 2004 شرکت دوبرال را به عنوان شرکتی نمونه در حفظ و بالابردن استانداردهای تعریف شده در کارهای اجرایی و در بین دیگر سازندگان جهان رتبه اول معرفی کرده است افزود: در سال 2005 هم مؤسسه «other ways» طی نشست سالانه خود در شهر پاریس شرکت دوبرال را در صدورخدمات فنی و مهندسی به عنوان شرکت برتر انتخاب کرده است و دیپلم افتخار و تندیس زرین سال را به افتخارات شرکت اضافه کرد.

این استاد دانشگاه و مؤلف کتابهای علمی و پژوهشی درباره هدفش از سرمایه‌گذاری در امر مدرسه‌سازی می‌گوید: هدف من برای انجام امور آموزشی و فرهنگی، ثروت‌اندوزی نیست و از اینکه ثروت مالی را به ثروت فیزیکی احداث مدرسه و واحدهای آموزشی انتقال داده‌ام، در جهت توسعه نیروی انسانی کارآمد و متعهد بوده و تأسیس بنیاد مصلی‌نژاد از همان ابتدا به عنوان بنیادی غیرسیاسی و غیرتجاری و به صورت عام‌المنفعه انجام شده و از سال 1375 تاکنون 20 مدرسه در شهر مشهد دایر شده و همچنین یک فرهنگسرا هم در این شهر مقدس تأسیس شده است.

دکتر مصلی‌نژاد با اشاره به اینکه هدف بنیاد مصلی‌نژاد، بالابردن سطح کمی و کیفی مقاطع مختلف تحصیلی در کشور است، گفت: ایجاد امکانات رایگان تحصیلی و رشد و شناسایی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و ترویج فضایل اخلاقی و اسلامی از جمله اولویتهای بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد است و علاوه بر این مشهد مقدس و چند شهر دیگر که در مجموع 38 فضای آموزشی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌ایم 12 فضا هم در اختیار آموزش عالی قرار دارد که امیدواریم این فضاها با همان اهداف مورد نظر همه ساله افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به چهار واحد آموزشی که در اوایل سال تحصیلی 94-93 در مشهد به بهره‌برداری رسید، گفت: این چهار واحد با زیربنای 14 هزار مترمربع با ظرفیت بیش از دو هزار دانش‌آموز در مقاطع دبستان و متوسطه اول و دوم با درنظر گرفتن استانداردهای جهانی در منطقه تبادکان یک مدرسه و در ناحیه سه آموزش و پرورش مشهد سه مدرسه در اختیار آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار گرفت و امید دارم با پویایی و اندیشه‌های فرهیختگانی چون مدیرکل آموزش و پرورش استان و همکارانشان، در سال آینده هم بتوان مدارسی در مشهد به بهره‌برداری رسانید.

وی در مورد درخواست مدیر آموزش و پرورش تبادکان در مورد احداث مدارسی در این منطقه که بزرگترین منطقه آموزش و پرورش کشور نامیده می‌شود، آمادگی خود را اعلام کرد.

وی در مورد معلمان گفت: آنها کسانی هستند که ما را پرورش داده‌اند و آنقدر خود را مسؤول می‌دانند که از خانواده خود گذشته‌اند تا بچه‌های این مرز و بوم را سر و سامان ببخشند وکارشان قابل تقدیر است و ما باید در مقابل آنها سرتعظیم فرو آورده دستهای پرمهرشان را که بر سر فرزندان ما و ما کشیده‌اند، بوسه باران کنیم.

او از دانش‌آموزان می‌خواهد خوب درس بخوانند، زیرا چرخهای آینده کشور با دستان پرتوان آنها اداره می‌شود.

پخش زنده