نایب رییس کمیسیون امنیت ملی درخصوص اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی براینکه وقت بله گفتن و تصمیم سیاسی از سوی ایران است، گفت: مگر بحث عقد و عروسی است که ما بگوییم عروس رفته گل بچیند. بحث توافق است قطعا یک چیزی را ایران باید بله بگوید و یک چیزی را آمریکا بله بگوید و تمام تحریم ها را بردارد. این توافق طرفینی است.

مگر توافق،عقد است که عروس باید بله بگوید!
منصور حقیقت‌پور، نایب ریس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوج گیری حساسیت مذاکرات هسته‌ای طی این هفته و هفته آتی در ژنو، گفت: مذاکرات ایران و 5+1 دو وجه سیاسی و فنی دارد، وجه فنی را باید بر پایه خطوطی که نظام تعیین می‌کند کارشناسان فنی انجام دهند و بحث های سیاسی را نیز کارشناسان سیاسی پیگیری می‌کنند.

او با اشاره به نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی، گفت: با توجه به اینکه به مهلت پایانی مذاکرات نزدیک می شویم، این دور از مذاکرات با حضور چهره‌هایی جدید برگزار شد. حضور آقای صالحی نشان دهنده آن بود که بحث های فنی و جدی تری در حال انجام است. شخص وزیر خارجه نیز حضور رییس سازمان انرژی اتمی در این دور از مذاکرات را مفید و سازنده ارزیابی کردند و بازتاب زیادی در رسانه های خارجی داشت. امیدواریم طی مذاکراتی که طی مدت باقیمانده صورت می گیرد چارچوب مشخص و معین شود و منافع ملی مان نیز تامین شود.

حقیقت پور با تاکید بر سخنان رهبری انقلاب که توافق باید یک مرحله ای باشد، گفت: ما اهل توافق خوب و یک مرحله‌ای هستیم نه توافق بد. اگر هم پشت میز مذاکره نشسته‌ایم یعنی به دنبال توافق خوب و منطق مذاکره هستیم. اگر طرف مقابل نیز نجیب باشد و گفتمانش صادقانه باشد می توان امیدوار بود که به یک توافق خوب برسیم.

او درخصوص اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی براینکه وقت بله گفتن و تصمیم سیاسی از سوی ایران است، گفت: مگر بحث عقد و عروسی است که ما بگوییم عروس رفته گل بچیند. بحث توافق است قطعا یک چیزی را ایران باید بله بگوید و یک چیزی را آمریکا بله بگوید و تمام تحریم ها را بردارد. این توافق طرفینی است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در پیش بینی خود از آینده مذاکرات هسته‌‌ای، گفت: چون طرف ما به تعهداتش پایبند نیست فکر نکنم به راحتی به یک توافق خوب دسترسی پیدا کنیم. به همین علت احتمال دارد مذاکرات تمدید می‌شود یا زیر میز مذاکرات زده ‌شود و بگویند نقطه سرخط. در هر صورت آقای ظریف فردی حرفه‌ای هستند و ما به وی اعتماد و اطمینان کامل داریم و امیدواریم وظایف حرفه ای خود را در چارچوب سیاست های تعیین شده از سوی رهبری تا پایان مذاکرات به خوبی انجام دهند.

 

پخش زنده