گروه میهن  - حسن کدخدای عرب - رئیس مؤسسه تحقیقات طب سنتی و حجامت ایران در دوازدهمین همایش طب کل‌نگر که با موضوع سرطان در مشهد برگزار شد، تأکید کرد:  ...

 راه‌های غلبه بر سرطان

مجموعه‌ای از عوامل سبب ابتلای فرد به سرطان می‌شود، بنابراین از نگاه طب سنتی باید مجموعه اخلاط و عوامل بررسی و سپس درمان شود.

حکیم «حسین خیراندیش» گفت: بیماری‌ها و سرطانهای بعدی هم وجود دارد و آن سرطان اخلاق و مطالبه پولهای کلان از سوی برخی پزشکان است که بر بیماران تحمیل می‌شود که باید قطع شود.

وی افزود: طب باید به سمتی برود که اصلاح‌گر باشد و با انگیزه دینی و روحانی وارد شود، بنابراین با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) دارند، ترویج و توسعه فرهنگ غنی شیعه با توسعه طب سنتی اسلامی در جهان میسر است، زیرا اگر دردی از دردهای مردم آن جامعه برداشته شود، جاذبه آن دین دو چندان می‌گردد.

 

 «دین» دردها را درمان می‌کند

پدر طب سنتی ایران با تأکید بر اینکه مردم ما در معرض ترور مستمر جسمی، فکری و عقیدتی هستند، گفت: مقابله با این هجمه‌های گسترده به انگیزش‌های قوی‌تری نیاز دارد که آن انگیزش «دین» است که انسان را می‌تواند نجات دهد.

وی با اشاره به موضوع بررسی «سرطان» در این همایش اظهار داشت: سرطان موضوع بسیار فنی است و این همایش فقط بر آن است که کلیاتی در آن ارایه شود که خط زندگی فعلی، که زمینه‌های ایجاد سرطان است را تغییر دهد.

خیراندیش در پاسخ به مخالفان برگزاری این جلسات هم ادعا کرد: مگر طب جدید قادر به درمان یک سرماخوردگی هست که طب سنتی از درمان بیماری‌های صعب العلاج عاجز باشد!

وی در توضیح این گفته خود افزود: در طب جدید برای درمان همین سرماخوردگی ساده از آنتی بیوتیکهایی استفاده می‌شود که زمینه‌ساز بیماری‌های بزرگ‌تر نظیر سرطان است.

وی با بیان اینکه مردم ما همواره در معرض آزمایش با داروهایی شیمیایی‌اند و بسیاری از آنها جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: حال که قرار است با داروهای دیگران کشته شویم، چرا با داروهای خودمان نمیریم.

 

 5 تطهیر اصلی

رئیس مؤسسه تحقیقات طب سنتی و حجامت ایران در ادامه به پنج اصل راهبردی سلامت اشاره کرد و گفت: نخستین اصل «تطهیر بدنی» است، که هم از نظر شرعی و هم از نظر بهداشتی و فراگیر است و یکی از آنها که بیشتر مورد غفلت قرار گرفته بحث تعریق برای دفع سموم و اخلاط زاید از منافذ پوست می‌باشد. برای این کار ورزش و کیسه کشی در حمام لازم است و دومین اصل «تطهیر خونی» است که حجامت سالی 2 تا 3 بار می‌باشد.

وی با بیان اهمیت انجام حجامت گفت: هر کس مخالف حجامت باشد، موافق سرطان است، زیرا در حجامت عام سودازدایی صورت می‌گیرد که همین سودا عامل سرطان است.

وی «تطهیر معدی» را سومین شاخص سلامتی ذکر کرد و افزود: برای این منظور تغذیه باید اصلاح شود که یکی از موارد اصلاح روزه و دیگری ترک ناهار، خوردن صبحانه مفید و شام است و مورد دیگر تغذیه با عسل و بادام است.

«تطهیر جنسی» و همچنین بیماری های جنسی مردان و زنان مورد چهارمی بود که استاد خیراندیش بدان اشاره کرد و گفت: سرطان پروستات در مردان و برخی بیماری‌های زنان پیامد رعایت نکردن توصیه‌های شرعی است، بنابراین، اینکه گفته می‌شود «خضوا ابصارکم»، چشمانتان را (از نامحرم) ببندید، رعایت آن سلامت فرد و جامعه را به همراه دارد.

وی پنجمین تطهیر را «تطهیر روانی» خواند و تصریح کرد: حقد، کینه، حسادت، تکبر، غیبت و... بیماری زایند و انسان برای تأمین سلامتی باید از این عوامل بیماریزا پرهیز کند، این مسایل که در دین مبین اسلام تأکید شده، به صورت علمی در آمریکا و اروپا مورد مطالعه علمی قرار گرفته و ثابت شده است.

بنابراین استغفار، توبه، گذشت و هنجارهای دینی و اجتماعی سلامت انسان را تضمین می‌کند و بسیار مهم هم هست، زیرا بخش اصلی درمان بیماری‌ها، پیشگیری است.

 

 راهکارهای تأمین سلامتی

خیراندیش برای اصلاح تغذیه راهکارهایی هم داشت. او گفت: نخستین راهکار اصلاح «نان» است، اما نان باکیفیت، زیرا گندم هم پیشگیری کننده از سرطان است هم درمان کننده. اما این نان بی‌کیفیت که مردم استفاده می‌کنند زمینه ساز دسته بزرگی از سرطانهای گوارشی است.

«تغییر روغن» هم توصیه دیگر وی بود؛ روغن‌های حیوانی، دنبه، کنجد و روغن زیتون به جای روغن‌های نباتی فعلی.

این کارشناس ارشد طب سنتی اسلامی توصیه کرد: مصرف کنجد باید به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود و برای این کار باید معادل گندم کنجد کاشته شود. به گفته وی، کامل‌ترین غذا شیر است و باید شیر خالص مصرف شود. همچنین مصرف گوشت باید اصلاح و گوشت شتر جایگزین گوشت گاو شود، زیرا گوشت گاو سودازاست و مصرف زیاد آن باعث ایجاد سرطان در فرد می‌شود.

وی «پرهیز از نوشیدن آب بسیار سرد» و پرهیز از نوشیدن آب بین غذا را مهم خواند و گفت: یکی از عوارض این عادت، ضعف و ناتوانی جنسی در مردان و ناباروری در زنان است.

وی، پرخوری را از جمله عوامل بیماری زا ذکر کرد و با استناد به روایتی از پیامبراکرم(ص) که فرمودند «غذای شخصی که همراه با بزاق باشد، بیمار نمی‌شود»، گفت: «بزاق» داروی تمام بیماری‌هاست و بیماری‌های گوارشی را از بین می‌برد. بنابراین توصیه شده است لقمه غذا کامل جویده و با بزاق قورت داده شود.

وی یادآور شد: البته در این زمینه کارهای علمی زیادی انجام نشده در حالی که انجام آن ضرورت دارد.

 

 «روزه» راه مقابله با سرطان

به گزارش خبرنگار ما، در دوازدهمین همایش طب کل نگر که توسط مؤسسه تحقیقات طب سنتی و حجامت ایران شعبه خراسان رضوي برگزار شد، دکتر اکبری با تبیین چرخه رشد سلولی در بدن انسان، گفت: سلولهای سرطانی در گرفتن موادغذایی بسیار حریص‌اند، بنابراین یکی از بهترین راهکارهای درمان روزه گرفتن است همچنان که پیامبراکرم(ص) فرمودند: «صوموا تصحوا» (روزه بگیرید، سالم بمانید).

وی افزود: در درمان بیماری سرطان در تعدادی از بیماران با همین روش شرعی روزه گرفتن به نتایج بسیار مطلوبی رسیدیم.

 

 افزایش 30 درصدی نرخ ناباروری!

در این همایش دکتر محمد عزیزخانی نیز یکی از عوامل ایجاد سرطان را «نزله و زکام» ذکر کرد و گفت: متأسفانه به این موضوع کمتر توجه شده است، در حالی که از آن به عنوان «ام‌الامراض» نام می‌برند.

مدیرعامل جامعه احیاگران طب سنتی  ایران افزود: شاه علامت نزله، خلط پشت حلق است که بسیاری از مردم بدان مبتلایند که گاهی به معده سرازیر می‌شود که عامل بیماری‌های گوناگون از جمله سرطان است یا به وسیله آنتی بیوتیکها کنترل می‌شود که این آنتی بیوتیکها سلولهای تناسلی را از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه ناباروری از 6 درصد به 36 درصد رسیده است، هشدار داد: استفاده از آنتی بیوتیکها یکی از عوامل اصلی این مشکل است.

 

 دستورهای درمانی امام رضا(ع)

دکتر محمد دریایی دیگر سخنران این همایش گفت: بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سرطان و ام اس و بیماری‌های رایج در کشور به سبب دوری از آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) است.این کارشناس طب اسلامی، سرطان را یک بیماری کاملاً سیاسی خواند و گفت: صهیونیست جهانی با احیای طب ایرانی مخالف است، زیرا جلوی واردات دارویی آنها را می‌گیرد.

وی افزود: آنها با تغییر سبک زندگی و رواج استفاده از کودهای شیمیایی، نیترات، اوره و کلر کشاورزی کشور را نابود کردند، برنج قهوه‌ای را گرفتند، برنج سفید را دادند که منشأ دیابت است، شکر قهوه‌ای، زرد و قرمز را گرفتند و شکر سفید دادند و سرکه و نمک مفید را گرفتند و نمکی دادند که سم است.

این مترجم کتاب ارزشمند «رساله ذهبیه» تأکید کرد: اگر فقط دستورهای امام رضا(ع) در این کتاب در کشور اجرا شود، بیماری‌ها از مردم کشور رخت برمی‌بندد.

وی گفت: برای پیشگیری از بیماری‌ها باید محصولات کشاورزی ارگانیک تولید شود.

 

 بی‌توجهی وزارت بهداشت به نخبگان طب سنتی

سیدمحمد موسوی از اصفهان نیز که با روشهای سنتی در درمان بیماری‌های سرطان حاذق است، در این همایش گفت: سلولهای سرطانی خیلی زود رشد و از جایی به جای دیگر کوچ می‌کنند، اما در طب سنتی، بستر بیماری از بین می‌رود.  وی با بیان اینکه در این گونه بیماران تمام بدن مستعد بیماری است و با جراحی و نمونه برداری مشکل حادتر می‌شود، گفت: برای درمان این بیماران مزاج شناسی و درمان براساس آن از اولویت برخوردار است.

وی با اشاره به فرازهایی از قانون طب بوعلی سینا گفت: با سرطان اگر جنگیدی بر تو غلبه خواهد کرد.

وی با انتقاد از وزارت بهداشت و درمان به خاطر بی‌توجهی به نخبگان طب سنتی افزود: بسیاری از استادان و نخبگان طب سنتی که هر کدام سرمایه‌های ارزشمندی برای مملکت بودند بدون بهره‌برداری لازم اکنون زیرخروارها خاک مدفونند و با کسانی که صادقانه در این زمینه خدمت می‌کنند هم برخورد مناسبی ندارند و فقط در ظاهر از طب سنتی اسلامی حمایت می‌کنند!

وی افزود: طب جدید در بعضی موارد بسیار ساده حتی بیماری زردی کودکان را نمی‌تواند به درستی درمان کند و جهل را به عنوان علم به خورد مردم می‌دهد. وی گفت: بحمدا... طب سنتی حتی در درمان سرطان تومورهای مغز توفیق‌های بزرگی داشته است. البته در درمان بعضی از سرطانها هم ناکام بوده‌ایم که به تحقیق و پژوهش نیاز داریم.

استاد نظری فعال طب سنتی از قم نیز گفت: بیشتر سرطانها یعنی حدود 70 درصد به خاطر غلبه سوداست. وی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، انجام ورزش و پیاده روی را توصیه کرد و افزود: در این حالت گردش خون بیشتر و سموم موجود در بدن به وسیله عرق کردن دفع می‌شود.

 

 چرا طب سنتی کنار گذاشته شد؟

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی یک فعال فرهنگی در اروپا نیز گفت: در گذشته بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج امروز مانند سرطان وجود نداشت، اما توسط کشورهای استکباری و آمریکا و با تغییر سبک زندگی مردم و با هدف سلطه بر منابع کشورها و منفعت طلبی زمینه این بیماری‌ها ایجاد و گسترش یافت. آنها دانشگاه‌ها دانشجویان را براساس خواسته خودشان تربیت کردند و کنترل بازار دارو و درمان در دست آنها افتاد.

وی افزود: مثلاً زنجبیل را که برای پیشگیری و درمان خیلی از بیماری‌ها نظیر کلسترول مفید است، جای خود را به قرصهایی داد که کسی نمی‌داند از چه درست شده است و به جای یک دلار هزینه مجبور است 100 دلار هزینه کند. این فعال فرهنگی در اروپا خاطرنشان کرد: تقریباً داروی بیمار سرطانی 5 هزار دلار است که اگر در تعداد این بیماران ضرب کنید رقم قابل توجهی می‌شود.

وی خطاب به فعالان طب سنتی اسلامی گفت: رویکرد مردم بویژه در اروپا و آمریکا به طب سنتی است و ترویج طب برگرفته از آموزه‌های اهل بیت(ع) و قرآن موجب تبلیغ مکتب حقه شیعه هم می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه برای درمان و پیشگیری از بیماری تنها «غذا و ورزش مهم نیست» گفت: امروزه ثابت شده است برای این مهم رویکرد بشر معنویات و خدامحوری باید باشد.

شایان ذکر است، دکتر کریمی فرزقی مسؤول و دبیر علمی ستاد همایشهای طب کل‌نگر در خراسان رضوي نیز در پایان با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان در کشور 19 سال کمتر از متوسط آمار جهانی است، نسبت به شیوع این بیماری خطرناک هشدار و تغییر عادتهای غذایی و توجه به سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده