رسول خضری با تأکید بر اینکه ادوات نظامی و تانک‌ها به‌ روز از خط تولید کارخانه‌های اسلحه‌سازی به دست داعش می‌رسد، گفت: تکفیری‌ها این تجهیزات را از طریق همسایگان سوریه و عراق دریافت می‌کنند.

اهل‌ سنت و کردهای کشورمان آماده مقابله با داعش هستند/ جزئیات کمک ایران به کردهای عراق/ علمای اسلام با رهبر انقلاب هم‌صدا شوند

 از داعش بیزار است زیرا برادران کردش را تنها چند کیلومتر آن طرف‌تر در خاک عراق به خاک و خون کشیده و آواره کرده‌اند...

به صراحت از حامیان داعش یعنی عربستان و قطر نام می‌برد و البته تصریح دارد، داعش پشتیبانان فرامنطقه‌ای نیز دارد ... از دید وی پیشتیبانان داعش همان کشورهای اروپایی هستند که بیشترین نیرو را به سوریه و عراق برای پیوستن به داعش اعزام کرده‌اند و اکنون در جایگاه مدعی و تحت پوشش محکومیت داعشی‌ها که خود آن را پرورانده‌اند،‌ به پیامبر رحمت ـ محمد(ص)ـ توهین می‌کنند.

... اطمینان می‌دهد در صورت نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور،‌ هم‌میهنان سنی و کردمان در صف اول دفاع از وطن قرار خواهند گرفت، همان‌گونه در دفاع مقدس هم تا 30 کیلومتر دشمن بعثی را در داخل خاکش دنبال کردند ...

اینها مواضع نماینده سردشت و پیرانشهر است که عضویت در فراکسیون اهل سنت مجلس را در کارنامه خود دارد. «رسول خضری» این روزها بر صندلی سبز خانه ملت تکیه زده و دوران وکالت ملت را سپری می‌کند. به گفت‌وگو با وی نشستیم تا نظرش را راجع به داعش، آب و مرزها بدانیم.

متن کامل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

فارس: اگر موافق باشید بحث را از داعش شروع کنیم. ماهیت داعش چیست و آنها به دنبال چه هستند؟

خضری: ریشه و خواستگاه آنها به عراق و سال 2006 برمی‌گردد که شاخصه سوری آنها جبهة‌النصره بود که قتل‌عام خود را نیز با روستاهای کرد‌نشین علوی در سوریه آغاز کرد و اکنون حدود 15 هزار عضو دارد.

فارس: این رقم کل اعضای داعش است یا جمعیت داعش در عراق؟

خضری: خواستگاه آنها عراق بود اما بحث سوریه که پیش آمد موجب شد که داعش پربار شود در حالی که تا قبل از آن 5 الی 6 هزار نفر بیشتر نبودند. جنگ داخلی سوریه که به رهبری آمریکا طراحی شد عرصه را برای آنها امن‌تر و وسیع‌تر کرد و قدرت مانور‌شان را بیشتر کرد و نیز جمعی از بعثی‌های عراقی که خود را زیرمجموعه القاعده می‌دانستند به سوریه رفتند، البته پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی، تکفیری‌های مستقر در سوریه می‌گفت شما از عراق آمده‌اید و باید برگردید، زیرا سوریه متعلق به ما و عراق متعلق به شما اما البغدادی گفت من دولت اسلامی عراق و شام هستم و داعش هم برگرفته از همین است.

فارس: به طور مشخص‌تر کشورهای همسایه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای چه نقشی در شکل‌گیری یا تقویت داعش داشتند؟

خضری: یک ساماندهی کاملا مدیریت‌شده هم از طرف همسایه‌های ما و نیز از طرف استکبار در قبال داعش صورت گرفت و ترکیه بیش از همه در ایجاد آن نقش داشت و پس از آن یمن، لیبی و دیگران نیز فعال بودند. خود آمریکا این استراتژی را با این نیت طراحی کرد که همه دنیا را نسبت به اسلام بدبین سازد و این بدترین نوع دفاع از اسلام است.

***چرا داعش به دشمن اصلی یعنی اسرائیل حمله نمی‌کند؟

سوالی که همیشه برای من پیش می‌آید این است که چرا داعش به دشمن اصلی که بیخ گوش خود است یعنی اسرائیل حمله نمی‌کند و به جای آن به مسلمانان هجمه می‌برد؟ کشورهای اسلامی و مناطق در معرض تهدید از سوی داعش همه علوی‌اند و یا سنی‌های شافعی‌مذهب هستند و یا اهل سنتی هستند که مانند آنها فکر نمی‌کنند اما همه را از دم تیغ می‌گذرانند.

*** فشار خون 23 به‌واسطه تماشای صحنه‌های جنایت داعش

فارس: آیا خشونتی که داعش نشان می دهد تاکنون در جغرافیای اسلام سابقه داشته است؟

خضری: این وحشی‌گری و جنایت و بی‌رحمی و شقاوت حتی صدام هم در این حد نداشت و این مقدار از خشونت را به دنیا نشان نداد مثلا کودک چند ماهه را کشتن ... من پزشک هستم. بعضی افراد را نزد من می‌آورند که فشار‌شان به 23 رسیده است وقتی از علت می‌پرسم می‌گویند صحنه‌های کشتار‌های فجیع داعش را از رسانه‌ها مشاهده کرده‌ایم.

***ادوات نظامی به‌روز از خط تولید کارخانه‌های اسلحه‌سازی به دست داعش می‌رسد

فارس: این صحنه‌ها چقدر بر روی افکار عمومی دنیا تأثیرگذار است؟

خضری: شما تجهیزات این‌ها را نیز مشاهده کنید. مثلا تانک‌هایشان از پیشرفته‌ترین تانک‌هایی است که کشورهای خاورمیانه دارند جدید‌تر است و یا دیگر سلاح‌هایشان گویی هم‌اکنون از کارخانه بیرون آمده و به دست آنان رسیده است، برعکس سلاح‌هایی که در دست طرف مقابل است متعلق به 10 الی 15 سال پیش است.

استان الانبار که بزرگترین استان عراق است و یک سوم مساحت آن را در دست دارد قدرت مانور در آنجا بسیار بالاست و از سوریه به آنجا آمد و شد می‌کنند. پشتیبانی‌های لجستیکی، آموزشی، اطلاعاتی و ... از هر لحاظ یک جنگ تمام عیار بین دو جبهه به وجود آورده است و در واقع اینها سرویس‌های اجاره‌ای هستند که به جان مسلمان‌ها افتاده‌اند.

***تجهیزات نظامی از همسایگان سوریه و عراق به دست داعش می‌رسد

فارس: چه کسی اینها را مجهز کرده است؟

خضری: کشورهایی که در منطقه هستند. عربستان و قطر جزو اصلی‌ترین پشتیبانان داعش هستند چرا که سلاح را که مستقیما نمی‌توانند از هواپیما بگیرند. ترکیه، اسرائیل، عربستان که همجوار آنها هستند این سلاح‌ها را به دست‌شان می‌رسانند. یمن و لیبی هم حضور دارند اما این دو خود وضع و حال و روز خوبی ندارند.

فارس: آقای دکتر! یکی از بحث‌های مطرح درباره داعش چهره‌ای است که آنها از اسلام به جهانیان ارائه می‌کنند و همین موضوع رسالت مسلمانان برای معرفی مرزهای اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی و انگلیسی را گوشزد می‌کند، به نظر شما باید در این زمینه چه گام‌هایی برداشت؟ 

خضری: داعش یک آفت بزرگی برای دین اسلام است چرا که اسلام دین رافت و مهربانی است و پیامبر ما برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شد. کسی که اینها را می‌گوید اولین چیزی که به ذهنش متبادر می‌شود خشونت و جنایت است در حالی که 95 درصد آیات قرآن ما را به صبر و مهربانی توصیه می‌کند و پنج درصد به خشونت و جنگ اما الان برعکس شده است این کجا با آموزه‌های دینی و حتی فرهنگ مناطق مسلمان‌نشین سازگار است؟

حکومت‌های مسلمان در طول تاریخ از یهودیان و مسیحیان جزیه می‌گرفتند و آن‌ها را در پناه خود می‌گرفته و با آنها زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند. این وحشی‌گری‌هایی که اکنون داعش از خود نشان می‌دهد، باعث شده که در سطح دنیا حرکاتی نسبت به مسلمانان صورت گیرد از جمله نشریه «شارلی ابدو» چنین جسارت بزرگی به ساحت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می‌کند.

***غرب به اندازه حضرت مسیح(ع) به پیامبر اسلام(ص) هم احترام بگذارد

ما نمی‌خواهیم احترام بیشتری برای پیامبر‌مان قائل باشند به اندازه حضرت مسیح(ع) به حضرت محمد(ص) احترام بگذارند، به همان اندازه‌ای که مسلمانان برای حضرت مسیح احترام قائلند.

کجا دیده‌ایم که یک مسلمان حتی واژه حضرت را پیش از نام پیامبران دیگر ادیان نیاورد؟ چه برسد به اینکه خدای‌ناکرده به مقدسات ادیان توهین کند، اما آن نشریه به خود اجازه می‌دهد که به مقدسات مسلمین اهانت کند. آیا حاضرند با پیامبر خودشان چنین کاری بکنند؟ آیا اسرائیل موافق است چنین کاری با حضرت موسی(ع) صورت گیرد؟

فارس: آیا می‌توان انگیزه این اهانت را صرفاً واکنشی به اقدامات داعش دانست؟

خضری: خیر، پرچمدار این اهانت‌ها خود یهودیان در فرانسه هستند و داعش و تکفیری‌ها را دستاویز قرار می‌دهند تا اختلافات و تنش‌ها میان پیروان ادیان بیشتر شود، اما این به نفع بشریت نیست بلکه به سود فروشندگان سلاح‌ها و کسانی است که به دنبال اختلاف میان مسلمانان و دیگر موحدان هستند.

*** عربستان با اهانت‌کنندگان به اسلام و پیامبر(ص) سازش می‌کند

البته این تفرقه و نفاق که میان امت واحده اسلامی است برخلاف منویات امام راحل و مقام معظم رهبری و همه دلسوزان است. خود عربستان با این حکومت دیکتاتوری‌ای که دارد از بیداری اسلامی خوشش نمی‌آید چرا که عضو جبهه سازش است و حاضر است با توهین‌کنندگان به اسلام و پیامبر(ص) سازش کند.

البته ما (اهل سنت) در نماز جمعه‌ها انزجار خود را از ترسیم کاریکاتور علیه پیامبر اسلام(ص) اعلام کردیم و خواهان آن هستیم که به شدت با این قضیه برخورد شود. در عرف دینی، دیپلماسی، سیاسی، پارلمانی، بین‌المللی، این کار محکوم است. ما حتی عکس ائمه را نشان نمی‌دهیم.

فارس: آقای دکتر! به موضوع اصلی مصاحبه یعنی داعش بازگردیم. اظهار نظرتان درباره اعضای داعش ناقص ماند.

***اکثر ملحق‌شدگان به داعش اصالتاً اروپایی هستند

یک گروهی به اسم داعش دست‌پرورده خود سرویس های جاسوسی غربی هستند و بالای هزاران نفر از فرانسه، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی به این گروه پیوسته‌اند و جالب است اکثر ملحق شدگان به داعش از اروپا ریشه عرب هم نداشته، بلکه اصالتاً اروپایی و بیش از همه هم فرانسوی هستند؛ آن فرانسه ای با این همه ادعای لیبرال مسلکی و آزادی ...

***یهودیان از قدیم‌ در فرانسه لابی‌های قوی داشتند

فارس: با استناد به این بخش از اظهارات شما، نشریه فرانسوی و در کل سایر رسانه‌های غربی که به مقدسات مسلمانان توهین می کنند عنوان می‌کنند که آزادی بیان این اجازه را به آنان داده است.

خضری: تعریف آزادی چیست؟ حفظ حرمت طرف مقابل. آزادی که بی‌بند و باری نیست. شما به شرطی آزاد هستید که حق و حقوق طرف مقابل را پایمال نکنید والا اسمش تجاوز می‌شود. اسرائیل و یهودیان خود، سردمدار این قضیه هستند و از قدیم‌الایام در فرانسه لابی‌های قوی داشتند.

فارس: شما اشاره کردید که داعش به دنبال این است که دنیا را نسبت به اسلام بدبین کند. پیش‌تر مقام معظم رهبری در نامه‌ای جامعه جوان اروپایی را مخاطب قرار دادند و خواستار این شدند که آنها درباره اسلام تحقیق کرده و ماهیت واقعی جامعه اسلامی را بشناسند. ارزیابی شما از این پیام چیست و به نظرتان چه دغدغه‌ای موجب شد رهبری خود وارد شوند و پیامی خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی بنویسند؟

***علمای جهان اسلام با رهبر انقلاب هم‌صدا شوند
بی‌شک پیام رهبری پیامی روشنگرایانه بوده است برای همه انسان‌ها نه فقط برای مسلمانان تا به خودشان بیایند بازنگری کنند و ببینند کجای کارند. بی‌بندو باری، بی‌اخلاقی و بی‌دینی دنیا را به سمت نابودی می‌برد. وجود داعش هم برگرفته از بی‌رحمی و بی‌دینی است. بی‌اعتقادی موجب می‌شود که عده‌ای جوان به یک سری افکار آلوده شوند و با دلار‌های آمریکایی تطمیع شده و با سلاح‌های پیشرفته اروپایی به جان زن و بچه بیفتند ناشی از فقدان آگاهی و روشنگری است. به نظر من باید بقیه علمای جهان اسلام نیز با رهبر انقلاب هم درباره محکومیت داعش و هم درباره اهانت به مقدسات و ادیان هم‌صدا شوند.

فارس: اقای دکتر! موضع‌ اهل سنت نسبت به داعش چیست؟

خضری : داعش اساساً یک گروهک اجیر شده است چه در کوبانی،‌ چه سوریه و چه عراق. کردهای کوبانی قسمتی علوی هستند و بخشی دیگر اهل سنتند. کردهای اربیل هم اهل سنت و هم شیعه هستند. قتل عامی که جبهه النصره و داعش علیه کردها مرتکب شده اند از کودک یک روزه تا پیر صد ساله را از دم تیغ گذرانده اند. موضع علمای اهل سنت و تشیع خیلی شفاف بود و کاملا انزجار دارند و داعش را محکوم و تکفیر می کنند، از جمله در همه منابر و مساجد، ائمه جمعه و جماعات حتی در روستاهای دور افتاده داعش را تقبیح می‌کنند.

***مقاومت اقلیم کردستان در برابر داعش خطر را از مرزهای ایران دور کرد

در واقع کردها شافعی هستند و به واسطه عرق ملی و دینی خیلی به این موضوع حساسند و در برابر داعش کاملاً می‌ایستند. اگر اقلیم کردستان در آن سوی مرزها با داعش مقابله نمی کرد اکنون ما در مرزها با خطر مواجه بودیم. الان سران کردها در جبهه حضور دارند لباس جنگ پوشیده اند و شهید می‌دهند و خیلی از داعشی ها را به هلاکت می رسانند.

***داعشی‌ها کردهای کوبانی را «ایرانی رافضی مجوس» خطاب می‌کردند

داعشی ها به کردهای کوبانی می گفتند‌ «ایرانی رافضی مجوس» و حتی کردهای کوبانی و سوریه را هم به اسم ایرانی بودن قتل عام می کردند، خونشان را حلال می دانستند و زن و بچه شان را برای خودشان انفال می دانستند و با همین دید به جلو آمدند، اما در کردستان ایران یک عزم اساسی و همگانی برای جلوگیری از حمله داعش وجود دارد. نه صد در صد بلکه هزار درصد برای مقابله با هرگونه حرکت مذبوحانه داعش از سوی کردها آمادگی وجود دارد. هرجای ایران عزیز که لازم باشد همانطور که در طول تاریخ ثابت شده است کردها آماده دفاع از میهن خواهند بود و این دفاع را جزو ارکان دین خود می‌دانند.

***همه کشورها به جز ایران، اقلیم کردستان را در برابر داعش تنها گذاشتند

فارس: جزئیاتی از حمله داعش به کردستان عراق می‌توانید بیان کنید...

خضری: نقش پررنگ ایران به ویژه سپاه و سردار سلیمانی در مبارزه با داعش بدیهی است. واقعیت این است که همه کشورها اقلیم کردستان را در برابر داعش جواب کردند و نه تنها کردها بلکه دنیا به این قضیه واقف است که ایران و سپاه قدس نقش زیادی در جلوگیری از حملات داعش داشتند و دوستی ایران برای همه کردها ثابت شده است.

***ایرانی ها پیش و پس از انقلاب با آغوش باز از پناهجویان کرد استقبال کرده‌اند

همه کردهای عراق خاطرشان است که پیش و پس از انقلاب اسلامی بارها و بارها زمانی که کردهای عراقی به ایران پناهنده شدند ایرانی ها با آغوش باز از آنها استقبال کردند. زمانی که صدام 185 هزار کرد را تحت این عنوان که با خلیفه اسلامی بیعت نکرده‌ و تمرد کرده‌اند به عنوان انفال عنوان کرد، کردها متواری شده به ایران آمدند و ایران از آنها استقبال کرد. این علاقه ملی و دینی که بین دو کشور و دو ملت بوده است انکار‌ناپذیر است چرا که کردها هم آریایی هستند و یک عرق ایرانی دارند هرجای دنیا که باشند.

فارس: به نظر شما سرانجام داعش چه می‌شود؟

خضری: بار کج به منزل نمی‌رسد. این موضوع الان دامن حامیان داعش را گرفته است و چنان این آتش شعله‌ور شده است که خودشان هم در حال سوختن در آن هستند و خود هیزم‌بیار معرکه در حال سوختن است از جمله انگلستان، آمریکا و صهیونیسم.

مسلمانان هم بیدارند و البته علمای اسلام باید این مباحث را بیشتر تبیین کنند. اسلام دین پاکی، برادری و رافت و مهربانی است. دین همزیستی مسالمت‌آمیز است، دین مهربانی‌ها و خدای مهربانی‌هاست زمانی که ما بسم‌الله الرحمن‌الرحیم می‌گوییم  یعنی تسلیم شدن در برابر این خصیصه خداوند. اسلام را باید در این دو واژه تفسیر کرد. اسلام از تسلیم می‌آید و مسلمان کسی است که در برابر بخشندگی و مهربانی خدای خود تسلیم است.

فارس: آقای دکتر! اگر اجازه می‌دهید از موضوع داعش دور شویم و وارد یکی از موضوعات روز کشور شویم. امروز برخی استان‌ها مشکل کم‌آبی دارند، به نظر شما چرا ما با این مشکل مواجهیم و چقدر از این مشکل به دلیل ضعف در عملکردهاست؟

خضری: ما کشوری نیمه خشک هستیم. به شمال و شمال غرب کشور نگاه نکنید سایر مناطق خشک هستند و لازم است کشور از منابع آب خود به خوبی محافظت کند چرا که آب مایه حیات است و اگر آب نباشد آبادانی‌ای وجود ندارد. انبار آب کشور در شمال غرب است که بخشی از آن از خارج می‌آید مانند رود ارس و بخشی نیز از داخل به خارج می‌رود. این قضیه را در جنوب شرق و سیستان و بلوچستان نیز داریم مانند هامون و دریاچه پریشان.

***بهینه‌سازی آبرسانی و آبیاری قطره‌ای تولیدات کشاورزی را سه برابر می‌کند

دریاچه ارومیه اکنون به سمت خشک شدن می‌رود. کاهش سفره‌های زیرزمینی آب به واسطه برداشت‌های بی‌رویه در این قضیه تغییر الگوی کشت و کشاورزی بسیار مهم است. بهینه‌سازی آبرسانی و آبیاری قطره‌ای که راندمان آبیاری را بالای 40 درصد می‌برد می‌تواند تولیدات کشاورزی ما را تا سه برابر افزایش دهد اما متاسفانه در مدیریت منابع آب قدمی برنداشته‌ایم و حتی در زمینه آب شرب سالم هم مشکل داریم.

90 درصد آب ما در کشاورزی مصرف می‌شود. کشورهای پیشرفته دنیا آب شرب با آب مصرف خانگی جداست. یک شیر مخصوص آب شرب و یک شیر مخصوص آب غیرشرب است اما ما متاسفانه در کشور خود آب را با آن هزینه بالا تصفیه می‌کنیم و برای ماشین شستن، ظرف شستن، زمین شستن و برای همه چیز از آن استفاده می‌کنیم و این اشتباه بزرگی است. اگر مدیریت مصرف آب را از آب خانگی آغاز کنیم بقیه مسائل آب را می‌توانیم مدیریت کنیم.

***کشاورزی غرقابی در سطح دنیا منسوخ است

فارس: در مورد اصلاح آبیاری زمین‌های زراعی چطور؟

خضری: کشاورزی غرقابی در سطح دنیا منسوخ است. ما باید به سمت تولید محصولی برویم که مصرف آب کم و بهره‌وری بالا دارد و اگر محصولی مصرف آب بالا دارد باید آن را وارد کنیم. مثلا اگر هندوانه را وارد کنیم با این کم‌آبی‌ای که در کشور داریم به صرفه‌تر است تا آب مصرفی آن را به مصرف دیگر محصولات کشاورزی و آب شرب مردم شهر و روستا برسانیم.

***روستاهایی که انبار آب کشورند آب شرب سالم ندارند

اکنون متأسفانه خیلی از روستاهای کردنشین که انبار آب کشور محسوب می‌شوند آب شرب سالم ندارند.

***مرزهایمان به اندازه پایتخت امن است

اولین الفبای توسعه امنیت است که ما اکنون مرزهایمان به اندازه پایتخت امن است و این نعمت بزرگی است. دومین عامل توسعه منابع است که تا دلمان بخواهد نفت و معدن داریم. ما جدول مندلیف  را در کشور داریم به علاوه آب. اگر امنیت و منابع داریم ولی توسعه‌ای صورت نمی‌گیرد باید در حوزه علوم انسانی تجدید‌نظر صورت گیرد، زیرا 70 درصد مشکلات کشور ما ناشی از سوء مدیریت است.

***سد آتاتورک ترکیه به اندازه همه سدهای کشور ما ظرفیت دارد

امام علی جمله قشنگی دارد می گوید «عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خود». یعنی ما یک مدیر لایق منصوب کنیم به او بودجه و استراتژی بلند مدت دهیم. الان ترکیه یک افق چشم انداز سی ساله دارد 1993 شروع شده است 2023 تمام می شود ما افق 20 ساله داریم ترکیه 5 برنامه دارد ما هم قبل از انقلاب 5 برنامه داشتیم بعد از انقلاب هم 5 برنامه داریم. ما کجای افق هستیم آنها کجای افق. آنها یک سد آتاتورک می‌زنند 52 میلیارد متر مکعب و همان یک سدشان به اندازه همه سدهای کشور ما مخزن دارد در حالی که یک قطره نیز به آب آن نیاز ندارند. کالای استراتژیک آنها پنبه است که کمترین نیاز را به آب دارد و بازار هدف‌شان نیز ما هستیم ولی ما هر گوشه‌ای که رسیده ایم یک سدی بدون مطالعه زدیم و بعد گفتیم تخریب کنید. سد گوتوند و بسیاری از سدهای دیگر مطالعه بر روی‌شان انجام نشده است.

***روش سد‌سازی‌های ما تخریب محیط زیست را در پی دارد

فارس: آقای دکتر! کارشناسان معتقدند که سدسازی بدون مطالعه به غیر از اسراف منابع، تبعات دیگری نیز دارد...

خضری: بله. این گونه سد‌سازی خود، تخریب محیط زیست را در پی دارد. آب و هوای جهان گرم شده است. گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر شده‌اند. اتمام احداث سد‌های‌مان 30 سال به طول می‌انجامد و دیگر توجیه ندارد، طول عمر مفید یک سد که بیش از 100 سال نیست. بعد خودشان تخریب می‌شوند چرا که آنقدر رسوبات ته‌نشین می‌شود که سد از کار می افتد.

***به‌جای احداث شش سد در نقاط مختلف باید بکوشیم یک سد اصولی و استاندارد بسازیم

ما باید به جای اینکه شش سد در شش نقطه بزنیم یک سد خوب احداث کنیم و به بقیه نقاط کانال‌کشی کنیم. اکنون آب در پشت سدها جمع شده است اما کانال‌کشی، زه‌کشتی و آبیاری نقطه‌ای که هدفگذاری ماست انجام نگرفته است. خود پیرانشهر پنج سد در دست ساخت دارد، ولی واقعا چقدر کانال‌کشی شده است؟ هر سال اعتبارات می‌گذارند ولی عمل نمی‌کنند. اگر اراضی پایین‌دست را مورد توجه قرار ندهیم آبی هم که از قبل می‌آمد خشک می‌شود و موجب افزایش ریزگردها و مشکلات آلودگی هوا، زیست‌محیطی، بیکاری، معیشت کشاورزان و غیره می‌شود.

***تأمین امنیت مرزها در گرو تأمین معیشت مرزنشینان است

زمانی مرزهای ما امن می‌شود که معیشت و اقتصاد مرز‌نشین ما تامین باشد. طبق مصوبه دولت مرزها باید انسداد داشته باشد، اما این انسداد در زمانی که ما کارخانه برای مرزنشینان نمی‌سازیم، سد می‌زنیم اما اراضی پایین دست را کانال کشی نمی‌کنیم تا راندمان کشاورزی بالا رود، تأثیر حداکثری در تأمین امنیت مرزها ندارد.

فارس: چه مقدار برای رسیدگی به زیرساخت‌های آبی کشور زمان داریم؟

خضری: دهه آینده دهه جنگ بر سر نفت نیست بلکه بر سر آب است چنانچه ترکیه با سرمایه گذاری های آمریکا و اسرائیل سد می سازد یک ریال آن هم مال خودش نیست روی دجله و فرات سد زده و بیشترین آب را آن جا دارد و کل پایین دستش از عراق و سوریه را زیر دست دارد و اگر شیر را ببندد سلاحی مهم برای جنگ روانی است.

در این قضیه ما غافل بودیم الان آب های مرزی ما هدر می رود در غرب می آییم از شمال کشور آب می خریم آن پولی که می دهیم برای خریدن بیایم خرج کنیم اسراف نشود. 2015 تایمی است که کشور می تواند سدهایش را کامل کند تا مهار کند آب ها را اگر تمام نشود 30 درصد حق آبه برای کشور همسایه ایجاد می شود ما در سال های 91،‌ 92 و 93 برای بودجه اصرار کردیم و سال 94 پیشنهاد دادیم که زودتر بحث اتمام سدها و بودجه و زه کشی و کانال کشی و حق آبه کشاورزی مرزها تأمین شود و مازاد آب را برای مناطق دورتر ببریم.

اما هنوز حق آبه ندارند و زه‌کشی و کانال کشی نکرده اند به فکر انتقال آن هستند ما مرزدارهایمان را باید دریابیم.

در انسداد مرزها باید برای مرزنشین ها اشتغال ایجاد کنیم،‌ مرزها آب دارند،‌ مراتع،‌ زراعت و عشایر همه در آمدزا هستند ... یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی همین مهار آبهای مرزی، کانال کشی، مرز کشی، توسعه کشاروزی و تعیین و اصلاح الگوی کشت است.

الگوی کشاورزی ما باید «به کاشت» داشته باشد، یک طرحی بود به نام «نکاشت» اما باید اصلاح الگوی کاشت باشد. ببینید ترکیه پنبه می کارد در 2023 یکی از بازارهای هدف دنیا خواهد بود، آب که دارد می فروشد کشاورزی اش هم که نیاز به آب ندارد سد دارد یعنی کلاً پلانش را ریخته است.

فارس:‌ الان کردستان آمادگی صادرات آب به دیگر استان‌ها را دارد؟

خضری: اگر سد ها به خوبی زده شود، کردستان انبار آب کشور است. ما 70 در صد سوء مدیریت داشته ایم ما اگر آبیاری قطره ای داشتیم  می توانستیم آب را صادر کنیم. اما یک انرژی تجدید پذیر مثل خورشیدی داریم یک صحرای کویر لوت مثل دشت کویر داریم اما آن را به عنوان یک تهدید نگاه می کنیم. استفاده از انرژی خورشیدی هزاران بار از معادن طلا با ارزش تر است اما ما چقدر استفاده کردیم؟ انرژی خورشیدی پایان‌ناپذیر است و مفت می‌تابد می‌توانیم را  آن را به الکتریسته تبدیل کنیم، ولی ما انرژی‌هایمان را رها کرده‌ایم، تازه آب هم تجدید پذیر است.

از آب باران که در ناودان می آید 60 درصد منابع آب شستشو را تأمین می‌کنند. ما 70 درصد فاضلاب کشورمان سنتی است و کمتر از 30 در صد مدرن است که ضرر های زیست محیطی برای دیگر موجودات دارد. در دنیا می گویند One health چرا که نمی‌توانیم سلامتی خود را از سلامت دیگران جدا کنیم اگر ضرر است برای همه است و اگر می گوییم حفاظت از محیط زیست در حقیقت حفاظت از خودمان است.

***اقلیم کردستان مصرفی ترین بازار خاورمیانه است

اجازه دهید موضوعی را بیان کنم. در سفر اخیر آقای لاریجانی به اقلیم کردستان من گفتم مصرفی ترین بازار خاورمیانه اقلیم کردستان عراق و خود عراق است؛ ما الان حجم مبادلاتمان با کردستان عراق بالای 3/12 میلیارد دلار در سال 92 بوده است ما به راحتی می می توانیم آن را به 30 میلیارد دلار در سال برسانیم کما اینکه حجم مبادلات ما با آلمان زیر پنج میلیارد دلار در سال است.

با کشوری که همسایه مان است و همبستگی قومی و مذهبی داریم 3/12 میلیارد دلار و آلمان پنج میلیارد دلار؛ کدام یک به صرفه است ؟ از جهت بحث اشتغال زایی و امنیت پایدار مرزها و ... هر وقت می خواهیم از امنیت پایدار صحبت کنیم باید معیشت و حس مالکیت خصوصی شهروندان را در نظر بگیریم تا از مرزهایمان دفاع کنند. بهترین راهکار تأمین امنیت پایدار در مرزها سپردن امنیت به خود مرزنشینان از طریق سپردن معیشتشان به خودشان است.

***تجربه کیش نمونه یک منطقه آزاد شکست‌خورده است

البته باید تاکید کنم الان ما منطقه آزاد کیش را داریم که یک منطقه شکست خورده ای است چون واردات محور است نه صادرات محور. مناطق آزاد تجاری را در کشور به دو دلیل پایه ریزی کرده ایم: اول حذف عوارض گمرکی و مالیاتی از تولید کننده به نیت صادرات و تقویت پایه های اقتصاد مقاومتی و دوم ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در آن منطقه.

***سردشت و پیرانشهر بهترین زمینه را برای احداث یک منطقه آزاد تجاری دارند

زمانی که مصرفی ترین بازار خاورمیانه در همسایگی ماست، سردشت و پیرانشهر از طریق مرزی با سلیمانیه و اربیل در ارتباط هستند؛ خب این بهترین زمینه را برای احداث یک منطقه آزاد تجاری فراهم کرده است، ما فقط یک زیرساخت خوب به اسم جاده می خواهیم، مطالعات احداث خط آهن هم انجام شده است، فرودگاه هم لازم دارد. سرمایه گذاری داخلی و خارجی هم وجود دارد و فقط نیاز به مجوز هیأت دولت و ارسال لایحه به مجلس است. از آقای لاریجانی هم خواسته ایم موافقت مجلس را جلب کند.

زمانی که امنیت مرزهای ما از پایتخت بهتر است، نباید نگرش ما نسبت به مرزها نظامی و امنیتی باشد و مرزها را به دید تهدید نبینیم، بلکه آن ها را موتور محرکی در جهت تأمین مرزها، رونق اقتصادی، اشتغال، ارزآوری و توسعه چرخه اقتصادی این مملکت و در نهایت یکی از ستون های اقتصاد مقاومتی ببینیم؛ همین بحث مناطق آزاد تجاری در جایی همانند سردشت و پیران شهر است توجیه اقتصادی دارد.

***سردشت هشت هزار مصدوم شیمیایی دارد

فارس: آقای دکتر! سردشت یکی از شهرهای کشور است که مصدومان شیمیایی زیادی دارد. شما به عنوان نماینده مردم آن منطقه چه اقداماتی برای کاهش مشکلات آنها انجام داده‌اید؟

خضری: سردشت هشت هزار مصدوم شیمیایی دارد و اولین شهر قربانی جنگ افزار های شیمیایی در دنیاست؛ ما قربانی تروریسم بین المللی هستیم، قربانی همین کشورهای 1+5 که همه در تجهیز صدام به سلاح های شیمیایی شرکت داشتند.

*** سردشت می‌تواند منطقه آزاد گردشگری صلح برای دنیا باشد

سردشت الان بهترین زمینه را دارد که به عنوان منطقه آزاد گردشگری صلح به دنیا معرفی شود و از طریق احداث مراکز پژوهشی و گردشگری مردم دنیا را به آنجا دعوت کنیم، همان طور که گردشگر را به پرسپولیس و تخت جمشید و نقش جهان می‌بریم بیاید سند مظلومیت کشور ما را هم نگاه کند، تا به ما نگویند شما تروریست هستید.

همین یک حربه دیپلماسی بسیار قوی است که اعلام کند ما به جرم ناکرده ـ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تولید بمب هسته ای حرام است ـ مورد تحریم ظالمانه قرار گرفتیم از سوی کسانی که بمب هسته ای ریختند و 13 کشوری که بمب شیمیایی به صدام فروختند و موجب شدند که ما الان 250 هزار مصدوم شیمیایی در کشور داشته باشیم.

***چرا در دادگاه لاهه طرح دعوا نمی‌کنیم؟

چرا ما به دادگاه لاهه شکایت و طرح دعوا نمی کنیم؟ چرا به عنوان سند مظلومیت خود این موضوع را بین المللی نمی کنیم؟ این برای من همیشه سوال است. آن موقع است که دنیا به مهربان بودن ما و اینکه ما صلح دوست هستیم و مورد تجاوز قرار گرفته ایم و صرفاً از خود دفاع کرده ایم.

***مردم سردست و پیران شهر 20 کیلومتر در خاک دشمن پیشروی کردند

سردست و پیران شهر 20 الی 30 کیلومتر در خاک دشمن پیشروی کردند نه تنها نگذاشتند وجبی از خاکمان به دست دشمن بیفتند بلکه این قدر سلحشور بودند که در خاک دشمن نفوذ کردند و او را از مرزهای خود عقب راندند، بنابراین نیاز است که مسئولان از لحاظ رونق اقتصادی نگاه ویژه ای داشته باشند.

***هنوز از مادرانی که خود در زمان بمباران شیمیایی جنین بودند، کودک ناقص الخلقه متولد می‌شود!

هنوز در سردشت از مادرانی که خود در زمان بمباران شیمیایی سردشت در شکم مادر بودند، کودک ناقص الخلقه متولد می شود! با تقاضای ما وزیر بهداشت و درمان در سالروز این بمباران به سردشت آمد و دو خواهش مطرح کردیم یکی احیای کلینیک جانبازان که تعطیل شده بود و دیگری انجام تحقیقات ژنتیکی بر روی مصدومان شیمیایی تا مشخص شود چقدر از طریق ژن این عارضه منتقل می شود، زیرا خود این مواد شیمیایی اعم از خردل و اعصاب و خفه کننده میان 50 تا 700 سال در طبیعت، آب و گیاهان و بدن ساکنان محل بمباران باقی می مانند.

همچنین از وزیر بهداشت خواستیم یک شعبه از بیمارستان ساسان که ویژه رسیدگی به جانبازان شیمیایی است در سردشت افتتاح شود تا هشت هزار مصدوم شیمیایی هر روز مجبور به تردد میان تهران و سردشت نشوند، که تأسیس این شعبه در شرف تحقق است.

فارس: آقای دکتر! برای آخرین سوال بفرمایید که پیگیری وضعیت مصدومان حادثه شین آباد به کجا رسیده است؟

خضری: پس از رخ دادن این حادثه سه محور را دنبال کردیم، وزیر وقت آموزش و پرورش را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و در اولین جلسه علنی هم طرح سوال ما از ایشان اعلام وصول شد که در آن سه خواسته داشتیم اول بحث سلامت و درمان حادثه دیدگان، چون زنده ماندن آن ها در هاله ای از ابهام بود. خواسته دوم ما موضوع آینده و آتی آن ها بود، می دانید که این دانش آموزان، دختر هستند که صورتشان و دست هایشان سوخته است بنابراین ضروری است که آینده آن ها تأمین باشد و خواسته سوم ما رسیدگی به معیشت خانواده های آن ها بود که اکثراً کارگر بودند.

آقای احمدی نژاد درباره درمان این دانش آموزان انصافاً عملکرد خوبی داشت، همین که 26 نفر آنان زنده ماندند نشان از تلاش و پیگیری هایی دارد که در اصفهان، مشهد مقدس، تهران، تبریز و ارومیه صورت گرفت.

همچنین کوشیدیم در لایحه بودجه هم مستمری برای اینان در نظر گرفته شود که خوشبختانه دولت یازدهم مصوب کرد و در لایحه مبلغ هشت میلیارد تومان برای سال 94 آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده