علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران خواستار تلاش مشترک کشورهای منطقه برای حفاظت از میراث فرهنگی و آثار ارزنده تاریخی منطقه از جمله در کشورهای سوریه وعراق از جنایات تروریست های تکفیری شد.

جنتی خواستار تلاش کشورها برای حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی منطقه شد

به گزارش ایرنا، جنتی روز سه شنبه و بعداز دیدار با رونی عریجی همتای لبنانی خود در موزه ملی لبنان در بیروت، در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران تاکید کرد که کشورهای منطقه باید با کمک سازمان ها و مجامع بین المللی مانند یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی منطقه اقدام کنند.

وی اظهارداشت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که گروه های تندرو و افراطی مانند داعش درعراق و سوریه نسبت به تخریب و نابودی میراث ارزنده فرهنگی وتاریخی این کشورها اقدام می کنند همانطور که القاعده پیش تر در افغانستان دست به این قبیل جنایات می زد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سفرش به لبنان در پاسخ به دعوت وزیر فرهنگ این کشور صورت گرفته است، اشتراکات فرهنگی دو کشور را بسیار زیاد دانست و گفت که ایران و لبنان دارای تاریخی گسترده ، دیرینه و باستانی هستند.

علی جنتی با اشاره به آثار تاریخی مربوط به چند قرن گذشته لبنان که در موزه ملی این کشور به نمایش گذاشته شده است، خاطرنشان کرد که ایران نیز از یک تاریخ هفت هزار ساله برخوردار است و قدمت آن به قبل از اسلام بازمی گردد.

وی اظهارداشت: خوشبختانه بعداز پیروزی انقلاب اسلامی نیز همکاری های دو کشور خوب و رو به گسترش بوده و دو طرف یک توافقنامه فرهنگی امضا کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روابط و همکاری های فرهنگی و هنری ایران و لنبان از دیرباز تاکنون خوب بوده و تلاش می کنیم که در مقایسه با گذشته بهتر و گسترده تر شود.

علی جنتی بر آمادگی ایران برای کمک به وزارت فرهنگ لبنان برای دایر کردن یک مرکز فرهنگی در تهران به منظور ارائه فعالیت های فرهنگی و هنری این کشور تاکید کرد.

وی اظهارداشت که لبنان و ایران دارای ظرفیت های مناسب و خوبی برای همکاری های مشترک فرهنگی و هنری از جمله برگزاری نمایشگاه ها و ترجمه کتاب از فارسی به عربی و برعکس هستند.

وزیر فرهنگ لبنان نیز با ابراز خرسندی از استقبال از همتای ایرانی خود،گفت که سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به لبنان در چارچوب روابط طبیعی ، قوی و تاریخی دو کشور صورت گرفته است.

عریجی اظهارداشت که آثار ارزشمند و بسیار قدیمی از تمدن فارسی در لبنان کشف شده و این خود بهترین دلیل برای روابط تمدنی و دیرینه بین دو کشور است.

وی جنایات تروریست های تکفیری علیه تاریخ و تمدن در عراق و سوریه را در زمره جنایات ضدبشری دانست و گفت که جهان به ویژه سازمان یونسکو باید همه تدابیرلازم را برای حمایت از آثار تاریخی و باستانی منطقه اتخاذ کند.

وزیر فرهنگ لبنان تاکید کرد که با همتای ایرانی خود در این زمینه دیدگاهی مشترک دارد.

عریجی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص تهدیدهای داعش نسبت به آثار باستانی و تاریخی شهر بعلبک در شرق لبنان، گفت که ما از این تهدیدها ترسی نداریم زیرا به ارتش و مقاومت و فرزندان منطقه اعتماد و اطمینان کامل داریم.

عریجی تاکید کرد: نیروهای ارتش و مقاومت لبنان به گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش اجازه نمی دهند قلعه بعلبک را تهدید کنند و از مردم منطقه و آثار باستانی و میراث فرهنگی لبنان حمایت خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده