وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه به هیچ‌یک از مرز‌بندی‌های سیاسی اعتقادی ندارم، گفت: من در هیچ مجموعه سیاسی و با هیچ طیفی حشر و نشر نداشته‌ام و در هیچ ستاد انتخاباتی و حزبی نبودم چرا که اعتقادی به این مرزبندی ها ندارم.

اعتقادی به مرزبندی‌های سیاسی ندارم/ مخالفان طرح تحول‌سلامت انصاف داشته ‌باشند
 
 
 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اگرچه به مانند برخی دیگر از وزرای کابینه یازدهم، سابقه تجربه وزارتی در دولتهای قبلی را نداشته اما به گفته خودش، حسن روحانی شخصا وی را برای تصدی وزرات بهداشت انتخاب کرده و رییس جمهور حتی شخصا برای وی استخاره گرفته تا نهایتا حسن هاشمی را مجاب کرده تا این مسئولیت را بپذیرد.

اکنون که حدود یک سال و نیم از نشستن هاشمی بر کرسی صدارت وزارت بهداشت میگذرد، نقطه برجسته کارنامه وی اجرای طرح تحول سلامت است. کارنامه ای که اقدامات برجسته دیگری را نیز از فعالیتها و تصمیمات هاشمی در خود ثبت کرده است که وی در گفت و گوی مشروح خود با خانه ملت به آنها اشاره میکند.

سید حسن هاشمی درباره نحوه ورود خود به دولت یازدهم و در دست گرفتن سکان وزارت بهداشت، افزود: زمانی که آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور معرفی شدند کمیته هایی را برای تعیین مسئولان وزارتخانه‌های مختلف تشکیل دادند؛ از جمله آن‌ها کارگروه اجتماعی بود که حدود 20 الی 30 گزینه وزارت بهداشت را بررسی می‌کرد.

 

روحانی هم در جنگ فرمانده‌ام بود هم در دولت

در لیست بلندبالایی که کار گروه اجتماعی برای وزیر پیشنهادی به رییس جمهور ارایه داد اسمی از من برده نشده بود و هیچ صحبتی هم در مورد حضورم در کابینه صورت نگرفته بود اما با توجه به اینکه آقای دکتر روحانی از سال های دفاع مقدس مرا می‌شناختند و آن روزها فرمانده ما به حساب می‌آمدند از من خواسته شد در جلسه ای که تقریبا دوساعتی به طول انجامید حضور یابم. نتیجه آن جلسه این شد که ایشان امروز فرمانده من در دولت هستند.

 

برای پذیرفتن مسئولیت در وزارت بهداشت از رئیس جمهور خواستم برایم استخاره کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در جلسه ای که با جناب دکتر روحانی داشتم به ایشان گفتم که من برای چنین کاری مناسب نیستم. شما مرا از دوران جنگ می شناسید؛ بعد از آن هم به دنبال تحصیل رفتم و در مجموع میانه‌ای با سیاست به این معنا که بخواهم پستی داشته باشم، ندارم.

هاشمی، با بیان اینکه در جلسه مذکور چند نفر را ـ از جمله آقای دکتر ملک‌زاده که امروز مسئولیت یکی از معاونت‌های وزارتخانه را بر عهده دارند ـ برای تصدی وزارت بهداشت به دکتر روحانی معرفی کردم، افزود: با این وجود، اصرارم برای حضور نیافتن در کابینه به جایی نرسید؛ راستش فکر کردم بهترین راه آن است که بگویم می‌خواهم استخاره کنم.

دکتر روحانی هم گفتند اگر تو واقعا می خواهی استخاره کنی، مخالفتی ندارم، من از ایشان خواهش کردم خودشان استخاره را انجام دهند. دکتر روحانی گفتند بهتر است استخاره را شخص دیگری انجام دهد اما من اصرار کردم و در نهایت ایشان قبول کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:  5 روز از آن جلسه گذشت و من خوشحال بودم که شاید استخاره بد آمده و ایشان نیز صرف نظر کرده اند. در عین حال در این فاصله نیز به مشهد رفته و به امام رضا (ع)متوسل شدم که این مسئولیت را از دوش من بردارد. البته به این نکته هم باید اشاره کنم که دلم می خواست در آن مقطع که احساس می کردم کشور در معرض تهدید است به دکتر روحانی کمک کنم. فکر می کردم شرایط همانند دوران دفاع مقدس است که باید به کمک همه کسانی که می خواهند کشور را نجات دهند بشتابیم؛ اما نه در کسوت وزارت. بالاخره پس از پنج روز ایشان با من تماس گرفتند و گفتند که شما دیگر بهانه ای ندارید؛ استخاره خوب آمده است.

وی تاکید کرد: در نهایت با چند نفر از دوستان مشورت کردم؛ همسرم نیز تأکید داشت به دکتر روحانی کمک کنم؛ می‌گفت اگر در این شرایط کمکی از دستت برمی‌آید نباید کوتاهی کنی و در نهایت چنین شد که می‌بینید.

 

اجرای موفقیت آمیز طرح تحول سلامت نیازمند 10 تا 15 سال زمان است

هاشمی درباره تصمیم خود مبنی بر عدم پذیرفتن مسئولیت حوزه سلامت در دولت آینده، گفت:‌ امروزه افراد بسیار ارزشمندی دروزارت بهداشت مشغول خدمت هستند که هر کدام به راحتی می توانند این وزارتخانه را اداره کنند. ما همه یک تیم هستیم و مانند هر تیمی ممکن است گاهی سلیقه های مان در برخی موضوعات یکسان نباشد اما در بحث سلامت و خدمت به مردم دیدگاه مشترکی داریم. به همین دلیل معتقدم اگر این دولت در دور بعد هم استمرار یابد حوزه سلامت با قدرت بیشتری اهداف خود را دنبال می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا 4 سال زمانی کافی برای اتمام برنامه ها است؟ گفت: برنامه ای که در حوزه سلامت آغاز شده تنها برنامه یک مدیر نیست؛ برنامه حکومت است. توجه به سلامت مردم باید برنامه کل نظام باشد تا بتوان تحولات مناسبی را شکل داد. اجرای موفقیت آمیز طرح تحول سلامت هم نیازمند 10 تا 15 سال زمان است. باید 3 الی 4 دولت بر سر کار بیایند و بروند تا این طرح سامان یابد. طبیعی است در این شرایط باید کل نظام اراده اش بر آن باشد که این طرح به سرانجام برسد.

هاشمی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به برخی اهداف حوزه سلامت ریل گذاری لازم انجام شده است، افزود: این ریل‌گذاری از آن جهت است که در دوره های بعد اقدامات و فعالیت‌های وزارت بهداشت آسان تر ادامه یابد. اکنون من با کسانی کار می کنم که کارنامه درخشانی در این عرصه دارند و جزء مدیران لایق جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به شمار می روند و وقتی به سابقه مدیریتی‌شان نگاه کنید متوجه فعالیت های مثبت آنها خواهید شد؛ برخی از ایشان در دوره های گذشته وزیر بوده‌اند و سال‌ها جزء روسای دانشگاه های کشور به شمار می‌آمدند و مسئولیت های سنگینی را بر دوش داشتند. آینده چنین مجموعه ای جای دغدغه ندارد.

 

بحران جدی کمبود دارو در دولت گذشته

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت حوزه سلامت، زمانی که این وزارتخانه را  تحویل گرفت، اظهار داشت: در آن زمان وزارتخانه 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت اما سازمان مدیریت میزان بدهی وزارتخانه را 5 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و به ما گفتند بدهی ها را خودتان تأمین کنید.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو بحرانی جدی در کشور حاکم بود، یادآور شد: بیماران به شدت با مسأله کمبود دارو مواجه بودند حتی آنها که در پرداخت مشکلی نداشتند. از سوی دیگر هزینه ها در بخش خصوصی سرسام آور، بی حساب و کتاب و غیر منصفانه بود.

هاشمی تاکید کرد: در آن روزها مردم هنگام مراجعه به بیمارستان ها برای دریافت ابتدایی ترین خدمات مانند تصویربرداری و آزمایش با مشکل مواجه بودند. در مورد تجهیزات هم از پروتزهای مورد نیاز تا نخ بخیه و حتی لباس بیمار را باید از بیرون تهیه می کردند. به این ترتیب تنها در این بخش حدود 37 تا 38 درصد هزینه‌ها از جیب مردم تأمین می شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در گذشته مکمل برای زنان باردار در روستاها وجود نداشت، افزود:‌ همچنین با کمبود برخی از اقلام واکسن از جمله واکسن فلج اطفال مواجه بودیم. متاسفانه در بسیاری از مناطق روستایی هم حضور پزشکان بسیار کمرنگ بود به گونه‌ای که 45 درصد مراکز بهداشتی ما در روستاها از وجود پزشک محروم بودند.

وی تاکید کرد: برخی از بیمارستان ها به شدت فرسوده بودند و امکانات و تجهیزات پزشکی در نقاط محروم بسیار محدود بود. این مسائل باعث شد دولت تصمیم بگیرد در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشد. همچنین یکی از آرزوهای بزرگ مسئولان کشور، بیمه شدن همه ایرانیان بود که با وجود داشتن پشتوانه قانونی، بیش از 20 سال این طرح بر زمین مانده و اجرا نشده بود لذا دولت یازدهم تصمیم گرفت آن را نیز عملیاتی کند.

هاشمی با بیان اینکه در دولت یازدهم اقدامات خوبی در حوزه سلامت صورت گرفته است، افزود:‌ از همه دوستانی که تلاش کردند این اقدامات به خوبی سامان یابد، از مقام معظم رهبری، رییس جمهور که پرچمدار اجرای طرح تحول سلامت بوده و هستند، اعضای هیأت دولت و نمایندگان مردم تشکر می‌کنم. اطلاع دارم مقام معظم رهبری تأکید داشتند که به این حوزه توجه ویژه شود؛ امیدوارم که به این موضوع عنایت کافی صورت پذیرد.

 

طرح تحول نظام سلامت باعث اعتبار نظام می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اظهار نظر مخالفان طرح تحول سلامت مبنی بر زمین گیر شدن این طرح در سال‌های آتی، گفت:‌ پاسخ مخالفان را زمان می دهد شاید آنها عالم به غیب باشند و چیزهایی ببینند که ما از آنها اطلاعی نداریم. آن چه من به آن باور دارم این است که طرح تحول نظام سلامت باعث اعتبار نظام می‌شود.

به هر حال دولت در یک سال و نیم گذشته توجه زیادی به مناطق محروم داشته و پزشکان متخصص را به شهرهای دوردست فرستاده به گونه ای که بیش از 3 هزار متخصص در چنین  مناطقی مشغول به کار شده اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت یک ریال در تهران و کلان شهرها سرمایه‌گذاری نکرده است، تصریح کرد: متأسفانه مخالفان تنها حرف می‌زنند و نه تنها کمک نمی کنند که بعضاً تخریب هم می کنند. به نظرم بخشی از سخنان آنها شخصی است و امیدوارم خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

 

برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای کنترل مصرف دارو / کاهش وابستگی به واکسن‌های وارداتی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کاهش قیمت دارو و برنامه ریزی وزارت بهداشت برای سال آینده نیز گفت: برنامه این وزارتخانه در زمینه دارو، کنترل مصرف است که این مهم از طریق دانشگاه‌ها پیگیری می شود. در عین حال از تولید داخلی حمایت خواهیم کرد.

هاشمی افزود: تلاش برای عملیاتی کردن سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف این وزارتخانه در سال آتی است و همچنین امیدواریم در حوزه واکسن خواسته رئیس جمهور را عملی کرده و شاهد کاهش وابستگی به خارج و ساخت واکسن های مورد نیاز در کشور باشیم.

 

مجلس با هیچ کس عقد اخوت نبسته است

وی درباره منتصب کردن خود به یک جناح خاص، تصریح کرد: نمایندگان مردم به سبب مسئولیتی که بر عهده دارند با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند. اگر پرسشی هم در این زمینه وجود دارد باید از آنها که این موضوع را مطرح کرده اند، پرسیده شود.

هاشمی تاکید کرد: ما هم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه نمایندگان مجلس را به یک چشم می بینیم؛ همه آنها را دوستان خود می دانیم و به ایشان احترام می گذاریم. در دیدگاه ما نماینده درجه یک و دو و سه وجود ندارد چراکه همگی نماینده مردم هستند؛ از اکثریت مجلس هم سپاسگزارم که تا امروز همراه دولت بوده وحوزه سلامت را پشتیبانی کرده‌اند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب، در جریان انقلاب و همچنین بعد از آن، من هم مانند همه مردم دوستدار انقلاب بودم و در انجام هر کاری که از دستم بر آمد فروگذار نکردم. این سخن امام را هم باور داشته و دارم که هر کسی در هر کجا هست ولو اینکه رفتگر باشد اگر وظیفه اش را به درستی انجام دهد به تکلیفش عمل کرده است. من هم زمانی احساس کردم باید به دنبال درس و تحقیق بروم؛ رفتم و اگر درست به مردم خدمت کرده باشم، اجرش کمتر از کسی که مسئولیت های سنگین در کشور داشته، نیست.

 

با هیچ طیف سیاسی حشر و نشر نداشتم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: همان طور که گفتم من در هیچ مجموعه‌ای و با هیچ طیف سیاسی‌ای حشر و نشر نداشتم. در انتخابات اخیر هم رفتم و رأیم را به صندوق انداختم و به خانه برگشتم.

وی با تاکید بر اینکه این دولت نگاه حزبی نداشته و هیچ عقبه حزبی ندارد، تاکید کرد: دولت یازدهم شعارش اعتدال و تدبیر کردن در اداره کشور و امور مردم است. اگر به فعالیت های گذشته آقای دکتر روحانی هم نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که ایشان در هیچکدام از مجموعه ها نبوده اند. ایشان در همه سال های گذشته فقط به کشور و مردم خدمت کرده اند نه به یک جناح خاص.

هاشمی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند انتخاب و گزینش معاونان تان شما را به یک طیف فکری خاص منصوب می‌کند، تأکید کرد: من همیشه به دنبال اشخاصی بودم که به انجام صحیح کار و خدمت به مردم فکر کنند و از فساد مبری باشند. امروز راه حل مشکلات کشور، خدمت بی منت و بدون فساد است بنابراین دنبال افراد کارآمدی بوده ام که تجربه خوبی داشته باشند. اکنون نیز باور دارم همکارانم عاشق انقلاب و امام بوده، معتقد به قوام جمهوری اسلامی ایران هستند و قانون و رهبری را قبول دارند. لذا خیلی از این حرف ها خود ساخته است و واقعیت ندارد.

 

برای انتصاب معاونانم در وزارت بهداشت با دکتر روحانی مشورت کردم

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به انتصاب معاونان وزیر بهداشت با پیشنهاد دکتر روحانی، تاکید کرد: ای کاش شما دکتر روحانی را درست می شناختید. حتما برای تان جالب است که بدانید رئیس جمهور در طول مدتی که من به عنوان وزیر بهداشت فعالیت می کنم یک بار هم سفارشی به من نکرده اند. حتی راجع به دانشگاه یا بیمارستان شهر خودشان، چه برسد به موضوعات دیگر. رئیس جمهور هیچگاه از من در مورد اینکه چرا فردی را منصوب کرده ام؛ چرا با آن رسانه مصاحبه داشته ام یا چرا فلان حرف را زده ام سؤال نکرده و نمی کنند. پس مطمئن باشید از سوی ایشان هیچ کسی به من معرفی نشده است. البته من وظیفه داشتم اگر کسی را می خواهم در مصادر مهم وزارتخانه منصوب کنم با ایشان مشورت داشته باشم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که بعد از انتشار گزارش یکی از روزنامه‌ها برای القای حرکت شما به سمت پاستور، آیا رئیس جمهور در فضای صمیمانه در این مورد صحبتی نکرد؟ یادآور شد: رابطه دکتر روحانی با کسانی که دور میز دولت می نشینند رابطه ای خاص و جدای از این حرف ها است؛ ما می دانیم که دنبال چه هستیم و به چه دلیل وارد این عرصه شده ایم. اگر به اعضای هیأت دولت نگاه کنید متوجه می شوید که پیش از قبول مسئولیت، موقعیت همه آنها از نظر اجتماعی کمتر از چیزی که الان هستند نبوده است. آنها فقط آمده اند که به مردم خدمت کنند لذا نگاه شان به یکدیگر متفاوت از آن چیزی است که در سایر عرصه ها شاهد هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده