قدس آنلاین ـ امام پور: نخستین جشنواره گل محمدی همزمان با مبعث رسول اکرم (ص)، طی مراسمی در روستای فرخد مشهد معروف به قمصر خراسان برگزار شد.

نخستین جشنواره گل محمدی در روستای فرخد معروف به قمصر مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با عید سعید مبعث نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) نخستین جشنواره گل محمدی روستای فرخد مشهد معروف به قمصر  خراسان با حضور حجت الاسلام محمدحسین بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و از کشاورزان نمونه گل کار تقدیر به‌عمل آمد.

در این مراسم محمد فانی نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در سخنانی اظهار داشت: در روستای فرخد که به قمصر مشهد معروف است، سالانه 100 هکتار گل محمدی کشت می شود.

فانی افزود: هم اکنون مسافران و گردشگران شهرهای قمصر و نیاسر کاشان را به خوبی می شناسند اما بیشتر زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با روستای فرخد آشنایی ندارند.

وی از رسانه ها خواست تا در شناسایی روستای زیبای فرخد به عنوان نقطه گردشگری و همچنین رفع مشکلات منطقه تلاش کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به نبود کارگاه گلاب گیری در روستای فرخد گفت: بدین دلیل گل های محمدی کشاورزان توسط دلالان با قیمت پایین خریداری می شود و سود آن به جیب واسطه ها و دلالان می رود.

فانی عنوان کرد: با حمایت های مسوولان، اهالی روستا می توانند همچون شهرهای قمصر و نیاسر کاشان، کارگاههای گلاب گیری را راه اندازی کرده و اشتغالزایی را در این منطقه رونق دهند.

به گفته وی، به دلیل نبود کارگاههای گلاب گیری،کشاورزان گل ها را خشک کرده و به بازار عرضه می کنند تا متضرر نشوند، اما تولید گلاب برای آنها درآمدزایی بیشتری دارد.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: اکنون 235 روستا با جمعیت 14 هزار نفر در اطراف مشهد استقرار دارد که با محرومیت های زیادی از جمله نداشتن آب سالم و بهداشتی روبرو هستند.

محمد امیرخانی رئیس شورای اسلامی روستای فرخد هم در سخنانی اظهار داشت: روستای فرخد در کیلومتر 9 جاده مشهد-کلات واقع شده و 1600 خانوار در آن ساکن هستند.

وی افزود: روستای فرخد بیش از نیم قرن سابقه در پرورش گل محمدی دارد و تا چهار سال پیش 300 هکتار گل کشت می‌کرد که به دلیل مشکلات، موانع موجود و بی‌مهری مسئولان با کاهشی 200 هکتاری به 100 هکتار کاهش یافته است و عمده‌ترین دلایل آن هم قیمت ارزان و به صرفه نبودن کشت گل محمدی، نبود صنایع رقابتی در این صنعت، کمبود آب کشاورزی و عدم حمایت مطلوب از کشاورزان بوده است.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد بیان کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته درخصوص ایرادات  و مشکلات موجود در روستا، 25 مورد را در کم‌وکاستی‌ها و مشکلات روستای فرخد شناسایی کردیم.

امیرخانی گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به آب شرب، فاضلاب، استانداردهای بهداشتی، عدم وجود گذرگاه‌های عابر پیاده از عرض جاده، عدم توسعه شبکه برق، آلایندگی‌ها و انتشار آلودگی کارخانجات آسفالت شهید مجیدی، کاهش سرویس‌دهی اتوبوسرانی، انتشار آلایندگی‌ها و تخلیه زباله‌های کارگاه‌های شهرک صنعتی در اراضی کشاورزی، عدم بازنگری و افزایش بافت مسکونی، مشکلات مخابرات و عدم پاسخگویی مسئولان و مشکلات امنیتی ساکنان روستا و خسارت‌های وارده بر آنها اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده