قدس آنلاین : مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان گفت: در شرايط كنوني، جايگاه روستاها در فرآيند توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كاملاً واضح و مبرهن است و توانمندسازي ساكنین در روستا از مولفه‌هاي اصلي توسعه يافتگي به شمار مي رود.

توانمندسازي روستاييان از مولفه‌هاي اصلي توسعه يافتگي است

به گزارش قدس آنلاین  از اصفهان، ابوطالب جلالي در راستاي تبيين سياست‌هاي جديد سازمان گفت: در شرايط كنوني، جايگاه روستاها در فرآيند توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كاملاً واضح و مبرهن است و توانمندسازي ساكنین در روستا از مولفه هاي اصلي توسعه يافتگي به شمار مي رود.
وي افزود: كم توجهي به اين مقوله مهم، مهاجرت، حاشيه‌نشيني شهري، نابرابري فزاينده و رشد بيكاري را به دنبال داشته كه در جنب پيامدهاي ناخوشايند فوق، چالش‌هاي زيست محيطي و تخريب منابع طبيعي از ديگر پديده هاي شوم ناديده گرفتن ظرفيت روستا و ساكنين آن است.
جلالي تصريح كرد: در مفهوم توانمندسازي روستاييان، اگرچه سواد و علم آموزي آنان از مباحث قابل توجه محسوب مي‌شود ليكن آنچه كه به عنوان عامل‌هاي اصلي توسعه يافتگی نقش آفريني مي‌كند، شناخت مزيت ها و استعدادهاي نهفته در مناطق و احیاء و ارتقاي اين ظرفيت ها در مسير سازندگي است.
وي خاطرنشان كرد: دولت‌ها در مسير توسعه سعي كرده‌اند با راه اندازي شركت‌هاي توليدي كوچك در بخش كشاورزي و صنعت، تعريف مشاغل خدمات در مناطقي كه ساكنين آن فاقد زمين كشاورزي بوده اند، ميزان مشاركت روستاييان را افزايش داده و به فضاي كسب و كار آنان رونق ببخشند.
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان اظهار كرد: در كشور ما نيز به دليل ظرفيت‌هاي بالقوه از جمله بالا بودن درصد جمعيت، علاقه‌مندي به محيط و ثروت طبيعي مي تواند موجبات بالندگي اقتصادي را باعث شود كه در اين زمينه، پيشينه صنايع دستي كه نيازمند دانش و يا فناوري بالا نيست، صنايع كوچك روستايي كه امكان راه اندازي آنان با كمترين سرمايه گذاري و بيشترين مشاركت مردان و زنان روستا امكان پذير است و از طرفي مواهب طبيعي كه در صورت بهره گيري صحيح از آن مشاغل مربوط به صنعت توريسم و گردشگري را امكان‌پذير مي‌كند از مزیت های اشتغال‌زا و تولید ثروت محسوب مي‌شود.
جلالي، استفاده بهينه از تمامي مزيت‌هاي يادشده را منوط به تشخيص صحيح نيازسنجي، شناسايي و تعريف مشاغل و تدوين استانداردهاي آموزشي و شغلي با حداقل تسهیلات و حمايت ها در بازاريابي دانست و گفت: نقش بی بدیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این فرآیند و توانمندسازی نیروی انسانی روستاها و هدایت آنان به محیط‌های کسب و کار از عوامل اصلی توسعه پايدار محسوب مي‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده