قدس آنلاین: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان از ارایه سالانه ۲۲ میلیون نفر ساعت آموزشهای فنی و حرفه ای در بخش دولتی و غیر دولتی در این استان خبر داد.

ارایه آموزش های فنی و حرفه ای برای ۲۲ میلیون نفر ساعت دراستان اصفهان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ابوطالب جلالی در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته مهارت ، اظهارداشت: روز 3 تا 9 مرداد ماه به نام هفته مهارت نام گرفته است و روز 6 مرداد هم روز کار آفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی روستاییان و عشایر در استان اصفهان از 3 ماهه دوم سال گذشته کلید خورد، گفت: این طرح در استان از روستاهای کاشان آغاز شد و تاکنون تقریبا در تمام روستاهای استان اصفهان با مشارکت دهیاران و بخش داران، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین با محوریت فرماندار ها انجام شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه سالانه در مجموع برای 120  هزار نفر دوره آموزشی در سطح مراکز دولتی و غیردولتی فنی و حرفه ای استان ارائه می شود، گفت:  سالانه برای 22 میلیون نفر ساعت آموزشهای فنی و حرفه ای در بخش دولتی و غیر دولتی در سطح استان ارائه می شود.
وی با اشاره به اینکه این اداره کل رتبه اول را در عملکرد سطح مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور داراست، عنوان کرد: در استان 54 مرکز دولتی در قالب یک هزار و 100 حرفه آموزش می دهد و یک هزار و 500  آموزشگاه آزاد و غیر دولتی فنی و حرفه ای با 450 رشته در استان به فعالیت مشغول هستند.
جلالی ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به 65 هزار نفر حدودا 10 میلیون نفر ساعت از خدمات مراکز دولتی فنی و حرفه ای استفاده کردند و همچنین 55 هزار نفر از ظرفیت مراکز غیر دولتی بهره بردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان در سال گذشته توانست در مسابقات کشوری از بین 31 استان مقام برتر را کسب کند؛ برگزیدگان این مسابقات در المپیاد بین المللی مهارت شرکت می کنند، این مسابقات مرداد ماه سال جاری در کشور برزیل برگزار می شود که 17 نفر از 8 استان کشور در این مسابقات حضور پیدا می کنند.
وی افزود: 3 نفر از افراد شرکت کننده ایرانی از استان اصفهان هستند که در رشته آب و فاضلاب به رقابت می پردازند، این برای ما بسیار مهم است که در شرایط بحران آبی فعلی بتوانیم در این مسابقات و در رشته آب و فاضلاب مقام برتر را به دست آوریم.
جلالی با اشاره به اینکه چند سالی است توسعه مشاغل خرد و خانگی جزو اهداف مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای شده است، اظهار داشت: در سال های گذشته روال کار این چنین بود که افراد به صورت خوداظهاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراجعه و نوع مهارت خود را عنوان می کردند اما اکنون بعد از مراجعه و اعلام توانایی شخص از آنها یک سنجش و ارزیابی به عمل می آید که در این صورت اگر شخصی توانایی لازم را نداشته باشد مهارت های لازم به آنها آموزش داده می شود، قابل توجه است که بخشی از این مخاطبین را سازمان بهزیستی و کمیته امداد به ما معرفی می کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای این است که به افراد آسیب پذیر تحت عنوان مصرف کنندگان روان گردان و مواد مخدر که توسط بهزیستی یا زندان ها معرفی می شوند، آموزش های لازم جهت کسب مهارت را ارائه دهد.
جلالی ضمن بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل زندان ها، میزان بازگشت این زندانیان نزدیک به 35 درصد اعلام شده است، تصریح کرد: این در حالی است که گروهی از این افراد که از آموزش های فنی و حرفه ای در زندان ها بهره بردند بعد از آزادی، شغلی را برای خود ایجاد کردند و درصد بازگشت آنها به 2 درصد رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش شاغلان و نگه داشت افراد در موقعیت های شغلی گفت: امسال ظرفیت آموزش شاغلان در استان تا دو میلیون نفر ساعت افزایش می یابد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان افزود: این امر جزء مطالبات بنگاه های اقتصادی و ضرورت های این بخش است و کمک بسیاری به تثبیت مشاغل فعلی با توجه به پدیده ناخوشایند رکود تورم در اقتصاد دارد.
وی، با توجه با ظرفیت بالای صنعت در استان و نقش عظیم این بخش در کشور، کم همتی مدیران صنفی و صنعتی و همچنین کم توجهی آنها به اهمیت نقش آموزشهای فنی و حرفه ای را از مشکلات جدی در مسیر آموزش شاغلان به ویژه در واحدهای صنعتی عنوان کرد.
جلالی اظهارداشت: برای عبور از فضای ناخوشایند تورم، پرداختن به آموزش مشاغل خانگی لازم به تثبیت و ایجاد مشاغل در بنگاه های کوچک و خانگی در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای می باشد..
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه پدیده شوم بیکاری با میانگین 12 درصدی از چند دهه گذشته در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است، عنوان کرد: ایجاد اشتغال مولد و پایدار با مولفه های ثروت طبیعی و نیروی انسانی ممکن می شود.
وی افزود: ثروت طبیعی تولید، ارزش افزوده و اشتغال مولد را به همراه دارد و نیروی انسانی هم تا زمانی کارکرد مناسب و خوب دارد که افراد توانمندی لازم را در مهارت و توسعه اشتغال داشته باشند.
جلالی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دنبال این است که یک بستر مناسب و فرصت های شغلی را برای جوانان فراهم کند که لازمه این هدف برنامه ای جامع و شناسایی ظرفیت ها است.
وی ادامه داد: تا زمانی که داشته ها و خدمات ما متناسب با ظرفیت ها باشد قطعا به مقوله توانمند سازی خواهیم رسید در غیر این صورت احتمال انحراف منابع و ایجاد نشدن فرصت ها را داریم.
 

برچسب‌ها

پخش زنده