گروه اقتصادی- محمد هرمزی: حدود دو هفته است که برنج به بهانه نوسان نرخ دلار در بازار قیمت ندارد.

 برنج قیمت ندارد؛ نهادهای نظارتی کجایند؟

 

به گزارش خبرنگار ما از سطح بازار، بسیاری از واسطه های میانی یا بنکداران، قیمت مشخصی را برای برنج وارداتی بویژه پاکستانی اعلام نمی کنند. این درحالی است که برخی از برندهای مشهور نیز کمیاب شده است.
درهمین حال شواهد نشان می دهد، برخی از بنکداران نیز عملاً به احتکار برنج دست زده اند یا به عمد محموله های خود را از گمرک ترخیص نمی کنند.
این گزارش می افزاید: در حال حاضر قیمت یک کیسه 10کیلویی برنج مرغوب پاکستانی در دو هفته با افزایش4 هزار تومانی به کیسه 26هزار تومان افزایش یافته، اما برخی از فروشندگان، برنج را با همین قیمت فاکتور نمی کنند و تأکید دارند که برخی برندها نیز به 29هزار تومان هم رسیده است.
برخی بنکداران نیز برای توجیه گرانی برنج تصریح می کنند که آنها واردات برنج را با نرخ دلار آزاد وارد می کنند، این در حالی است که دولت و بانک مرکزی نیز تصریح دارند که واردات کالاها با ارز رسمی وارد می شود.
در عین حال این بنکداران می گویند، ارز رسمی در اختیار آنها قرار نمی گیرد، در صورتی آنها می توانند از نرخ رسمی ارز استفاده کنند که در برابر واردات، صادرات کالا نیز داشته باشند.البته این بنکداران با توجه به کاهش نرخ ارز رسمی تأکید دارند، قیمت برنج طی هفته آینده کاهش شدیدی خواهد داشت، بخصوص اینکه به نظر می رسد که تمهیدات دولت برای عرضه کالاهای اساسی از 15 اسفند ماه به شدت این فر ضیه را تقویت کند.

 

افزایش خودسرانه

در این بین شهروندان نیز با مراجعه به بسیاری از فروشگاه ها خواهان خرید برنج با نرخهای قبلی هستند، اما فروشندگان از فروش کالا با قیمتهای قبلی امتناع می کنند.
با این حال، این گروه از شهروندان از ترس گران شدن بیشتر قیمت برنج با خرید بیش از نیاز خود به هر قیمتی از بازار به گرانفروشی این کالای اساسی دامن زده اند.
در همین ارتباط، یکی از شهروندان تأکید دارد، 6 کیسه 10کیلویی برنج پاکستانی را با قیمت 26هزار تومان برای هر کیسه خریداری کرده است.
وی می گوید: همان برند را روز بعد با 1000تومان افزایش قیمت، کیسه ای 27هزار تومان عرضه می کردند.
وی اضافه می کند: نوسان قیمت برنج سبب شده که مردم برای خرید کالاهای اساسی به فروشگاه ها و بنکداران مراجعه کنند.

 

کاهش قیمتها در زاهدان

در همین حال ایرنا نوشت، با اعلام تک نرخی شدن قیمت ارز از سوی بانک مرکزی قیمت هر کیلو برنج وارداتی در بازار رسولی زاهدان که از مراکز عمده عرضه این محصول خارجی در ایران است، با حدود 70درصد کاهش از 32هزار به 22هزار ریال کاهش یافت.
بر پایه این گزارش، نوسانات قیمت ارز از جمله روپیه واحد پول هندوستان در هفته های گذشته باعث افزایش کاذب قیمت برنج وارداتی شده بود، اما با اعلام تک نرخی شدن ارز این شرایط تغییر کرد.
بر اساس مشاهدات و به گفته برخی کسبه چهارراه رسولی زاهدان، قیمت برنج وارداتی همچنان در حال کاهش است.
عبدالصمد براهویی، یکی از کسبه های زاهدانی گفت: هفته گذشته برنج اعلای سفید دانشجو را کیسه ای 32هزار 500تومان فروختم، اما حالا با قیمت هر کیسه 22هزار تومان مشتری ندارد.
یکی دیگر از کسبه بازار رسولی گفت: برنج هایی که اکنون در بازار زاهدان به فروش می رسد سه تا چهار ماه پیش خریداری و در داخل انبارها نگهداری شده است.
حبیب ا... کرد افزود: افزایش یکباره قیمت برنج در چند روز گذشته بیشتر ناشی از جو روانی و هجوم عده ای برای خرید این کالا بود و در این بین برخی از افراد از موقعیت ایجاد شده سوء استفاده کردند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این ارتباط گفت: در چند روز گذشته قیمت برنج وارداتی در استان به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما اکنون روند متعادلی دارد.
محمدرفیع سلطان زاده افزود: اینک گروه های بازرسی این سازمان با همکاری تعزیرات حکومتی بر عرضه و تقاضای کالاها در بازار زاهدان نظارت مستقیم و مستمر دارند.
وی اظهار داشت: مقرر شده کالایی که وارد بازار زاهدان می شود فاکتور خرید داشته باشد و تنها با احتساب میزان درصد سود مصوب به فروش برسد و این از هر گونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری می کند.
این در حالی است که اثر این ارزیابی تاکنون در بازار کلانشهرها مشهود نبوده است.

 

ضرورت واردات

در همین حال معاون مدیرکل دفتر برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور تأمین نیاز بازار، باید سالیانه 500تا 600هزار تن برنج وارد کنیم.
سید ابراهیم موسوی با بیان این مطلب که وضعیت تولید برنج امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است، افزود: در صورتی که تولید برنج در داخل کفاف نیاز مردم را ندهد باید همانند سالهای گذشته واردات برنج صورت گیرد.
وی مطرح کرد: کسری برنج امسال در حدود 550تا 600هزار تن است که برای تعادل در بازار و تأمین نیاز باید برنج مورد نیاز را از سایر کشورها تأمین کنیم.
موسوی با یادآوری مصرف برنج در برخی ایام بویژه اعیاد و مراسم خاص، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز برای تأمین نیاز مردم و بازار، بخشی را از تولیدات داخلی و بخش دیگری را از طریق واردات برنج اقدام کردیم.

برچسب‌ها

پخش زنده