مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به پیش‌نیازهای لازم برای تجمیع سازمانهای بیمه گر اشاره کرد و گفت: اقدامات باید هماهنگ با منابع باشد در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

دو شرط لازم برای تجمیع بیمه ها/اقدامات باید هماهنگ با منابع باشد

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد کبیر در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در مورد تجمیع بیمه ها حرف های متفاوتی عنوان می شود، افزود: از نظر کارشناسی اولین اقدام برای تجمیع سازمان های بیمه‌گر تجمیع منابع است و بعد از آن نیز یکسان سازی روابط بین سازمان های بیمه‌گر با بیمه شدگان باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: همچنین یکی از اقداماتی که در مورد یکسان‌سازی سازمان های بیمه‌گر می توانیم انجام دهیم یکسان سازی دفترچه های بیمه است به‌طوریکه بسته های خدمات درمانی یکسان به بیمه شدگان ارائه شود و از سوی دیگر با یکسان‌سازی بیمه، پرداخت پوشش های بیمه ای نیز یکسان شود و این موارد به عنوان پیش‌نیاز برای تجمیع است.

کبیر با اشاره به اینکه باید تضمین از عملکرد بیمه ها را برای وزارت بهداشت ایجاد کنیم تا نگرانی آنها در پاسخ‌دهی به سیاست های بیمه به حداقل برسد، ادامه داد: باید منابع سلامت کشور ساز و کار بیمه ای داشته باشند اگر این اتفاق رخ ندهد به شدت در مدیریت منابع دچار مشکل خواهیم شد.

وی به تجارب نظام سلامت در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه اشاره کرد و گفت: کشورهایی نظام سلامت موفقی دارند که تجمیع منابع، حرف اول را زده و منابع با ساز و کار بیمه ای هماهنگ است.

بعد از تجمیع بیمه ها باید بر اساس سیاست های وزارت بهداشت حرکت کنند

به گفته کبیر، وقتی منابع براساس قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی تجمیع شود بیمه ها باید بر اساس سیاست های وزارت بهداشت حرکت کنند و در این خصوص به یک راهبرد کلان در کشور نیاز داریم که با توجه به سهم سلامت و تولید ناخالص ملی این برنامه ها باید انجام شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: نباید گامی را بزرگتر از منابع برداریم و هنگامی که این اتفاق رخ دهد منابع و مصارف کم شده و تمام مسئولیت این رخداد را به گردن یکدیگر می اندازند و فرافکنی ها آغاز می شود.

وی گفت: دولت جدید در حوزه سلامت اقدامات ارزشمندی انجام داده که باید از آن حمایت کنیم و ما نیز در سازمان بیمه سلامت تمام تلاشمان را برای تحقق اهداف و منویاتی که در زمینه دسترسی عادلانه بهره مندی و برخورداری مردم از خدمات است به کار گیریم.

منابع باید با ساز و کار بیمه ای و با محوریت وزارت بهداشت هزینه شود

کبیر افزود: منابع باید با ساز و کار بیمه ای و با محوریت وزارت بهداشت هزینه شود که قانون ساختار رفاه نیز به همین موضوع تاکید دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به اینکه علت فشار وزارت بهداشت برای تجمیع طی روزهای اخیر، پرداخت مطالبات بوده است یا خیر اظهار داشت: یکی از عمده ترین مشکلات این است که پرداخت ها دیرهنگام انجام می شود و با توجه به اینکه ۹۰ درصد منابع بیمه سلامت از درآمد عمومی است در صورت عدم پرداخت اعتبارات مان نمی توانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم.

وی گفت: باید شرایط اجتماعی کشور را ببینیم، منابع زیادی در دولت قبل وجود داشته که متاسفانه به لحاظ ساختار نظام خدمت در حوزه اجتماعی کارآمدی لازم را نداشته است.

کبیر اظهار داشت: امروز مجاز نیستیم به این اختلافات دامن بزنیم و باید براساس صحبت های مقام معظم رهبری با همدلی و همزبانی بین اجزای دولت و همچنین دولت و ملت، بتوانیم کارآمدی را بالا ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده