قدس: وزیر بهداشت در پیامی فوت پرستار فداکار را به جامعه پزشکی و مردم نیشابور و ایران تسلیت گفت.

آنفلوانزا در نیشابور؛ تلاش برای مهار N۱H۱

متن این پیام به شرح زیر است:
خبر درگذشت جناب آقای محمد رضایی، پرستار بیمارستان 22 بهمن نیشابور موجب تألم و تأثر گردید. فوت این پرستار فداکار که درحین احیای بیمار مبتلا به آنفلوانزای N1H1 خود به این بیماری مبتلا گردید، یک بار دیگر ثابت کرد، حرفه کادر بهداشتی و درمانی کشور، نه یک شغل که خدمتی شبانه روزی با توشه‌ای گرانسنگ از دانش، تجربه، عشق، فداکاری و ایثار است؛ خدمتی که با هیچ معیار مادی‌ قابل قیاس و جبران نیست.
اینجانب ضمن مسألت غفران الهی برای آن مرحوم و عرض تسلیت به خانواده ایشان، جامعه پرستاری و همکارانم در حوزه سلامت، یک بار دیگر به تمامی آنان که سرمایه حیات خویش را دستمایه حفظ جان هموطنان در سراسر کشور کرده‌اند، درود می‌فرستم و از درگاه ایزد منان سلامت یکایک‌شان را آرزو می‌نمایم.
دکتر سید حسن هاشمی
 
شایان ذکر است با اعلام نتیجه نمونه‌های آزمایشی، علت فوت سیدمحمد رضایی، پرستار بیمارستان 22 بهمن نیشابور ابتلا به ویروس آنفلوانزا اعلام شد.
مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن اعلام این خبر گفت: این پرستار فداکار در حین خدمت به بیماران مبتلا به آنفلوانزا بود که متأسفانه ویروس این بیماری وارد بدن وی شده و بعد از چند روز باعث مرگ وی شد. عابدینی افزود: بلافاصله بعد از مشاهده نشانه‌های ابتلا، آقای رضایی تحت درمان قرار گرفته، اما بدن ایشان به علت داشتن بیماری زمینه ریوی بسیار ضعیف شده که در نهایت منجر به فوت این پرستار شد.
در همین حال فردی که مرگ وی در زمینه انتشار ویروس آنفلوانزا تشخیص داده شده زنی باردار است که دوم دی ماه به بیمارستانی در مشهد اعزام شده و متأسفانه تلاش‌ها برای نجات وی نتیجه بخش نبود.
عظیمی نژاد ادامه داد: بیــــماری آنفلوانزا نوعی بیماری تنفسی است که علایمی شدیدتر از بیماری‌های ویروسی دیگر دارد و تنها از طریق هوا و ترشحات موجود در عطسه و سرفه بیماران به دیگران در فاصله کمتر از دو متر انتقال می‌یابد که نیاز است از تماس‌های نزدیک در طول یک دو هفته آینده بیشتر اجتناب کنیم.
وی با اذعان به اینکه مهدهای کودک و مدارس می‌توانند برحسب بروز علایم بیماری، نسبت به مرخصی کودکان و نوجوانان تا یک هفته اقدام کنند، گفت: خانواده ها دقت کنند که در صورت وجود تداوم تب بیش از سه روز و یا علایمی همچون سردرد، درد عضلانی شدید، آبریزش طولانی بینی و بی رمقی و خستگی عمیق نسبت به عدم حضور کودکان خود در مدرسه یا مهد کودک تا یک هفته اقدام کنند تا مانع انتشار بیماری شوند.
عظیمی نژاد توضیح داد: خوشبختانه تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان‌های حکیم و ۲۲ بهمن نیشابور موجب کنترل بیماری شده است و بخش داخلی بیمارستان ۲۲ بهمن به طور کامل به درمان افراد دارای علایم این بیماری تخصیص یافته است که تاکنون تنها همان سه مورد به صورت قطعی بر اساس نتایج آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوانزا بوده اند.
وی با تأکید بر اینکه این بیماری هم اینک به صورت اپیدمی در نیشابور شیوع یافته که میزان شیوع آن نسبت به سال‌های گذشته مسأله‌ای غیرعادی تلقی نمی شود، اظهار داشت: در کارگروهی که به همین منظور در فرمانداری نیشابور تشکیل شد، مقرر شده که ازدحام‌های انسانی که عامل انتقال بیشتر ویروس هستند کمتر برگزار شود و همچنین شهروندان نیز از حضور در محل‌های پرازدحام پرهیز کنند.
عظیمی نژاد در عین حال افراد در معرض خطر را نیروهای امدادی اورژانس و بیمارستان‌ها، مادران باردار، سالمندان بالای ۵۰ سال، ساکنان آسایشگاه‌ها، بیماران مزمن ریوی و کلیوی و کبدی و کودکان تا ۵۹ ماه و نیز اعضای خانواده بیماران اعلام کرد که نیاز است مراقبت بیشتری داشته باشند.
او دست دادن و روبوسی کردن حتی دست دادن و مصافحه پس از نماز در مساجد را یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری دانسته، تصریح کرد: مرکز بهداشت شماره ۷ نیشابور هم اینک به شناسایی بیماران دارای علایم بیماری آنفلوانزا اختصاص یافته و افرادی که علایم این چنینی دارند می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.
او ضمن درخواست تخصیص ساختمان پیشین اداره تأمین اجتماعی این شهر که در مقابل بیمارستان ۲۲ بهمن واقع است به امر تفکیک و تریاژ بیماران نسبت به کمبود امکاناتی همچون تخت‌های مراقبتی تنفسی در مراکز درمانی نیشابور نیز ابراز ناخرسندی کرد و گفت: مشارکت خیّران در زمینه درمان می‌تواند جان هزاران انسان را نجات دهد و بهترین باقیات الصالحاتی است که از انسان برجا می‌ماند.
«مجید شادکام» معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز گفت: داروی «تامی فلو» برای درمان این بیماری در دو بیمارستان ۲۲ بهمن و حکیم این شهر بالاتر از حد نیاز تهیه شده و موجود است و تجویز آن تنها از سوی متخصصان اطفال، داخلی و فوق تخصص ریه امکانپذیر است.
وی با اشاره به اینکه این دارو با تجویز این متخصصان پزشکی در دو داروخانه کوثری (روبه‌روی خیابان عطار) و رحیمی (میدان خیام) این شهر قابل تهیه است، گفت: در ماجرای انتشار بیماری آنفلوانزا در کرمان شاهد بودیم که بازار سیاهی برای ماسک و برخی داروها ایجاد شد که ما تأکید می‌کنیم هیچ نیازی به تدابیر ویژه در سطح جامعه نمی باشد و شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود مورد تأیید علمی نیست.
« آذینی» مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر این دانشکده نیز با اظهار اینکه هزار دوز واکسن بین افراد در معرض خطر نیشابور توزیع شده است و داروخانه‌های شهر نیز این واکسن را دارند، تأکید کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا تنها برای افراد در معرض خطر ضرورت دارد و دیگران با مراقبت از خود و پرهیز از دست دادن و روبوسی و تماس با افراد بیمار می‌توانند سلامت خود را حفظ کنند.
« سیّد جواد قوامی نژاد» مدیر آموزش و پرورش نیشابور نیز گفت: همایش‌های آموزشی و اداری این اداره فعلاً لغو شده است. مدیران مدارس می‌توانند برای دانش آموزانی که به علت وجود علایم بیماری آنفلوانزا در خانه می‌مانند امتحان مجدد برگزار کنند و نیازی نیست که خانواده‌ها در این زمینه نگرانی داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده