قدس آنلاین: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده برق و گاز در کشور است، گفت: در حال حاضر سالانه ۲۹ میلیون متر مکعب آب، ۴.۶ میلیون مگاوات ساعت برق و ۲.۹ میلیارد متر مکعب گار مصرف می کند.

فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده برق و گاز در کشور است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، بهرام سبحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران، افزود: فولاد مبارکه یک درصد تولید ناخالص ملی و 6 درصد سهم بخش صنعت را به خود اختصاص داده است همچنین 3400 شرکت زیرمجموعه فولاد مبارکه هستند.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه با تولید 12 میلیون تن ظرفیت آهن اسفنجی، بزرگترین صنعت در جهان و همچنین با ظرفیت تولید 7.5 میلیون تن در منطقه بعد از کشور ترکیه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه 50 درصد فولاد کشور را تولید می‌کند.
سبحانی در خصوص برنامه تولید این شرکت در سال 94، بیان کرد: در بخش گندله سازی 2 درصد از برنامه جلوتر هستیم همچنین 97 درصد برنامه تولید آهن اسفنجی و 96 درصد برنامه تولید تختال تا امروز محقق شده است.
وی در ادامه به روند کاهشی فروش داخلی محصولات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب شده که مازاد تولید ما برای داخل کشور، صادر شده و این کمبودها در این زمینه جبران شود. همچنین شرکت فولاد مبارکه در سال جاری، 69 درصد از فروش محصولات خود را در بازار داخل و 31 درصد را به صادرات اختصاص داده است.
مدیرعامل فولادمبارکه تاکید کرد: برای سال 94، باید 1.5 میلیون تن صادرات داشته باشیم که تا این لحظه یک میلیون و 324 هزار تن صادرات انجام داده ایم.
به گفته وی، طی 10 ماهه سال 94 و با وجود تحریم ها، 66 درصد صادرات فولاد مبارکه به اروپا و 7 درصد به خاور دور و همچنین 27 درصد به خاورمیانه بوده است.
فولاد مبارکه تنها 1.5 درصد از ظرفیت آب زاینده‌رود را مصرف می‌کند

سبحانی در ادامه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده برق و گاز در کشور است، افزود: در حال حاضر سالانه 29 میلیون متر مکعب آب، 4.6 میلیون مگاوات ساعت برق و 2.9 میلیارد متر مکعب گار مصرف می کند.
وی با اشاره به سهم صنایع کشورهای جهان از آب قابل استحصال، بیان کرد: در کشورهای دنیا 18 درصد از آب به صنعت، 70 درصد به کشاورزی و 12 درصد به شرب اختصاص می یابد اما در ایران 92 درصد آب به کشاورزی، 2 درصد به صنعت و 6 درصد به شرب اختصاص می‌یابد.
سبحانی با تاکید بر اینکه در این شرایط فولاد مبارکه تنها 1.5 درصد از ظرفیت آب زاینده‌رود را مصرف می‌کند، ادامه داد: در کنار این موضوع، به میزان قابل توجهی، استفاده از پساب در دستور کار قرار فولاد قرار دارد.
مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین در خصوص سهام این شرکت، گفت: 30 درصد عمده سهام فولاد مبارکه مربوط به سهام عدالت، 17 درصد متعلق به ایمیدرو، 14 درصد مربوط به سرمایه گذاری مهر ایرانیان، 10 درصد متعلق به شستا، 17 درصد مربوط به سهام داران خرد است.
وی با بیان اینکه فولاد سبا تولیدکننده 750 هزار تن ورق های نورد گرم است که تولید این مجموعه در نیمه سال آینده به 1.5 میلیون تن می رسد، ادامه داد: میزان تولید فولاد مبارکه 5.2 یلیون تن است که تولید آن در سال آینده به 7.2 میلیون تن افزایش می یابد.
سبحانی با بیان اینکه در راستای حفظ استراتژی فولاد مبارکه برای تأمین 50 درصد از فولاد کشور، تولیدات ما تا سال 1404 به 25 میلیون تن در سال برسد، تاکید کرد: این شرکت در سال 94، 50.8 درصد فولاد کشور را تولید کرده همچنین میزان اشتغال مستقیم فولاد مبارکه 14 هزار نفر، فولاد سبا 229 هزار نفر و فولاد هرمزگان 1670 نفر است.
به گفته وی، به طور کلی، 350 هزار نفر برای این مجموعه خدمات ارائه داده و از درآمدهای آن ارتزاق می‌کنند اما در محاسبه این آمار، اشتغال‌زایی شرکت توکا و شرکت‌های زیرمجموعه آن محاسبه نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه‌اندازی بخش بومی‌سازی و مهندسی معکوس شرکت، 62 درصد از قطعات خود را از بازارهای داخل تامین می کنیم، گفت: علاوه بر این 98 درصد مواد مصرفی خود را از داخل کشور تامین می کنیم.

سبحانی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته نزدیک به 200 میلیارد تومان برای حفظ محیط زیست، نصب فیلترها، تصفیه‌خانه‌ها و غبارگیرهای در فولاد مبارکه هزینه شده است، گفت: در حال حاضر سالانه 20 میلیارد تومان برای بهره‌برداری و نگهداری از این دستگاه‌ها صرف می‌شود و در کنار آن، پایش و کنترل میزان آلودگی شرکت برای جلوگیری از انحراف، انجام می‌شود.
به گفته وی، در حال حاضر 1600 هکتار فضای سبز از طریق آبیاری قطره‌ای در فولاد مبارکه ایجاد شده است.
امضاء سه قرارداد بزرگ فولادی در سفر رئیس جمهور به ایتالیا

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش دیگری از این نشست خبری به سفر رئیس جمهور به کشور ایتالیا و امضاء سه قرارداد بزرگ فولادی در این سفر اتشاره و تصریح کرد: احداث نورد شماره دو فولاد مبارکه برای رسیدن به ظرفیت تولیدی سالانه 7.2 میلیون تن، افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان از 1.5 به 3 میلیون تن و احداث بخش دیگری از شرکت فولاد سپیددشت در این سفر با استفاده از فاینانس ایتالیا به قیمت 900 میلیون یورو، در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی، این پروژه‌ها باید در زمان 2 یا 3 سال اجرایی شده و با سرمایه‌گذاری خارجی، برای اشتغال کشور و مشروط به استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی اجرا خواهد شد. 50 تا 70 درصد از این پروژه‌ها سهم داخلی است و قرار است از این سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت فولاد کشور استفاده کنیم.
سبحانی بیان کرد: اگر نرخ ارز را 4 هزار تومان درنظر بگیرم ارزش ریالی این طرح ها 3600 میلیارد تومان است که از این میزان 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی است.
وی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی بدون شک با قرارداد منعقد شده با شرکت ایتالیایی صورت می‌گیرد، گفت: قرار است که شرکت خارجی تمام نقشه‌ها را قبل از اجرای کار، در اختیار فولاد مبارکه قرار دهد زیرا شرکت‌های خارجی فاینانس را به شرکت‌های داخلی نمی‌دهند و آن را به شرکت‌های خارجی می‌دهند بنابراین باید از این شرکت‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

واردات فولاد تولیدات داخلی را زمین گیر می کند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه صحبت های خود واردات بی‌رویه فولاد و ارزان‌فروشی کشورهایی همچون روسیه، چین و اوکراین را چالش بزرگ فولاد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مصرف فولاد کشور حدود 17 میلیون تن در سال است و این میزان دقیقاً در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، بنابراین واردات فولاد در هر مقدار خود، باعث می‌شود که به همان مقدار، از تولیدات داخلی روی زمین بماند.
وی بیان کرد: فولادهای ممزوج با داشتن تعرفه 4 درصد طی 10 ماه گذشته معادل 700 درصد واردات داشته است.
سبحانی مباره با بیان اینکه واردات ورق‌های فولادی به کشور طی یک سال اخیر، رشد عجیبی داشته است، ادامه داد: این رشد عجیب در حد چند برابر شدن میزان واردات بوده و امیدوار هستم تا دیر نشده، اقدامات پیشگیرانه ای برای آن انجام شود تا به تولیدات داخلی، ضربه‌ای وارد نشود.
به گفته وی، مسئولان باید در خصوص تعرفه واردات اقدامات لازم را انجام دهند بخش فولاد کشور بیش از این آسیب نبیند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص صادرات و رقابت با کشور چین، بیان کرد: در مسئله صادرات، ما باید با قیمت رقابتی رقیب چینی خود رقابت کنیم و قیمت خود را کاهش دهیم و شانه به شانه دیگر شرکت‌ها حرکت کنیم. در واقع یا باید تولید را کاهش دهیم که این موضوع سبب بیکاری و اخراج کارگران می‌شود و یا تولید را حفظ کرده و رو به صادرات مازاد تولید خود بیاوریم.
وی با بیان اینکه هدف ما صادرات 30 درصد از محصولات شرکت، تحت هر شرایطی است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که با استفاده از شرایط منطقه، از مسئله تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فولاد کشور استفاده کنیم و فرصت آن است که با توجه به قیمت‌های پائین سیمان، میلگرد و مصالح مختلف، سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره رقم مالیات واریزی این صنعت به خزانه، گفت: این شرکت در سال 92، 740 میلیارد تومان مالیات پرداخت می کرد در حالیکه طی 8 ماهه نخست سال 94، 393 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده و این به غیر از میزان رقم مالیات بر ارزش افزوده است.
وی همچنین در خصوص مشارکت اجتماعی فولاد مبارکه، بیان کرد: این شرکت در تکمیل پروژه مصلی، ورزشگاه نقش جهان، پایگاه امداد نجات بین شهری، حمایت از ورزش در قالب باشگاه فولاد، احداث موزه دفاع مقدس و همچنین طرح مترو و ... مشارکت دارد.
 

برچسب‌ها