وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس بررسی‌ها، مشخص شد تنها ۲۰ درصد ظرفیت شبکه اینترنت برای انتخابات صرف شد و مابقی آن یعنی ۸۰ درصد به فعالیت روزمره کاربران اختصاص داشت.

۲۰ درصد اینترنت صرف انتخابات شد/ تشکیل کمیته ارتباطات برای نوروز

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، محمود واعظی امروز در جمع خبرنگاران در مورد امکان رصد محتوای شبکه‌های اجتماعی کاربران، اظهار داشت: تحولات شبکه‌های داخلی و خارجی اجتماعی در هر کشوری امکان رصد و پایش دارد اما این به این معنی نیست که حریم خصوصی کاربران در دسترس قرار گیرد، بلکه دسترسی به تحولات اجتماعی مربوط به تبادل محتوای این شبکه‌ها می‌شود و می‌توانیم بگوییم که مثلاً چند درصد ویدئو، چند درصد فیلم، سرگرمی و موضوعات علمی در این شبکه‌ها مبادله می‌شود و موضوع محتوای پیامک‌های انتخاباتی نیز از این طریق محاسبه شد.
وی گفت: بر اساس گزارش تهیه شده، روزانه حدود ۲۰۰ میلیون پیامک در ارتباط با موضوع انتخابات در شبکه‌های مجازی تبادل شد
بیست درصد اینترنت صرف انتخابات شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا فشارهایی برای مسدود کردن فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زمان انتخابات بر شما تحمیل شده بود؟ گفت: جلسات متعدد و مصاحبه‌های متعددی صورت گرفت و پیشنهادهایی نیز از گروه‌ها و بخش‌های مختلف داشتیم که اینترنت و برخی شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات بسته شود اما ما موافقت نکردیم.
واعظی اضافه کرد: در استفاده صحیح مردم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت واقف هستیم و با وجود اینکه صرفاً این شبکه تنها مختص انتخابات نیست، نخواستیم سایر امور مردم با مشکل مواجه شود. بر اساس بررسی‌ها، مشخص شد تنها ۲۰ درصد ظرفیت شبکه اینترنت برای انتخابات صرف شد و مابقی آن یعنی ۸۰ درصد به فعالیت روزمره کاربران اختصاص داشت.
وی ادامه داد: در این راستا کمیته مشترکی نیز با وزارت کشور برای هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات در فضای مجازی داشتیم و شواهد نشان می‌دهد که مشکلی نیز در این زمینه بوجود نیامد و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده داشتند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد شایعاتی مبنی بر تصمیم برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی لاین، واتس‌آپ و تانگو نیز گفت: این موضوع صحت ندارد و چیزی در این زمینه به ما اعلام نشده است.
تشکیل کمیته ارتباطات برای نوروز
واعظی در مورد اقدامات وزارت ارتباطات برای برقراری ارتباط با کیفیت در ایام نوروز نیز گفت: مطابق هر سال برنامه‌های ویژه‌ای را برای ارائه خدمات بدون مشکل برای کاربران در نظر گرفته‌ایم و در این زمینه کمیته‌ای متشکل از مسئولان وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی تشکیل شده است.
وی افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی، راه‌اندازی آنتن‌های سیار موبایل در جاده‌های مسافرپذیر و نیز در مراکز زیارتی و گردشگری را از جمله برنامه‌های مد نظر برای نوروز ۹۵ عنوان کرد و گفت: به زودی نیز ابلاغیه‌ای به اپراتورها برای لزوم پایداری شبکه‌ و کیفیت مناسب آن در این ایام خواهیم داشت.
واعظی در مورد رومینگ ملی نیز گفت: این طرح از سوی هیچ یک از اپراتورها متوقف نشده است و در ایام نوروز امیدواریم چنانچه عدم پوششی وجود دارد، از طریق سایر اپراتورها جبران شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای طرح «ترابردپذیری تلفن همراه» که امکان جابجایی اپراتور را بدون تغییر شماره مشترک ممکن می‌کند، در سال ۹۵ خبر داد.
استقبال از انتقال سرور شبکه‌های خارجی به ایران
وی در مورد سیاست دولت برای شبکه‌های اجتماعی، گفت: اعتقاد ما بر این است که شبکه‌های اجتماعی داخلی باید توسط بخش خصوصی فعال شده و مورد حمایت واقع شود؛ به نحوی که هم‌اکنون نیز شاهد هستیم یکی از شبکه‌های اجتماعی بومی نزدیک به سه میلیون کاربر ایرانی به خود جذب کرده است. اما تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی داخلی به بلوغ کامل برسند، برای حفظ حریم خصوصی مردم نمی‌توان جلوی استفاده از شبکه‌های خارجی را گرفت.
واعظی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به رفع تحریم‌ها، سیاست ما بر این است که این شبکه‌ها فعلاً در اختیار کاربران باقی بماند اما بهتر آن است که مانند سایر کشورها، این شبکه‌های اجتماعی و خارجی، سرورهای خود را به داخل ایران انتقال دهند که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده