قدس آنلاین/ صبا کریمی: فروش فیلم‌های نوروزی نشان داد مردم امسال اقبال بیشتری به سینما نشان دادند و تماشای فیلم‌ها را به ماهواره ترجیح دادند.

نوروز امسال مردم با سینما آشتی کردند

حبیب اسماعیلی مدیرعامل شرکت پخش «رسانه فیلمسازان» با اشاره به فروش فیلم «من سالوادور نیستم» با بیان این جمله، عنوان کرد: در سایت سینماتیکت، فروش آنلاین فیلم مدام در حال بروز رسانی است و تاکنون فیلم بالای 8میلیارد فروش کرده و امروز این رقم به  9میلیارد رسیده است.
وی افزود: البته این را هم در نظر داشته باشیم که فقط حدود 90درصد از سینماها آمارشان بطور رسمی‌ اعلام می‌شود و 10 تا 15 درصد از سینماها بخصوص در برخی شهرستان‌ها این آمار اعلام نمی‌شود، برای مثال این فیلم در سینما قدس اصفهان 250 میلیون تومان، در دو سینمای رشت 250 تا 300 میلیون تومان، در لاهیجان بیش از 100 میلیون تومان فروخته است.

 «من سالوادور نیستم» 9 میلیاردی ‌شد
این تهیه کننده یادآور شد: تا سال گذشته یک بحثی مطرح بود و بسیاری از پخش کنندگان و تهیه کننده‌ها آمارهای گاه غلطی را ارائه می‌دادند اما خوشبختانه امسال این معضل برطرف شده است و سخنگوی شورای صنفی این آمار را مدام بروز می‌کند. برهمین اساس هم امروز 9 میلیاردی شدن «من سالوادور نیستم» اعلام می‌شود.
وی با اشاره به این که این فیلم در هفته پنجم اکرانش قرار دارد و نمایش آن تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: خوشبختانه استقبال از این فیلم بسیار عالی بوده و این اتفاق در سینمای شهرستان‌ها هم رخ داده است. همین فیلم در مشهد 45 تا 50 میلیون فروش داشته است که به نظر می‌رسد رقم بی‌سابقه‌ای است. در استان البرز هم به همین صورت بوده و فروش قابل توجهی به ثبت رسیده است.
اسماعیلی ادامه داد: اتفاقاً ما بسیار هم خوشحال می‌شویم که فیلمی ‌بیاید و رکورد فروش «من سالوادور نیستم» را بشکند، چرا که به رونق سینمای ایران کمک می‌کند و ما هم به این مسأله افتخار می‌کنیم. ضمن این که این اتفاق نشان می‌دهد که تماشاگر به سینما برگشته و با آن آشتی کرده است و در هرحال این نکته مثبتی است. وی با اشاره به بحث تبلیغات فیلم‌های در حال اکران در شبکه‌های ماهواره‌ای تصریح کرد: جدا از بحث اکران بین‌المللی این فیلم‌ها باید این را در نظر داشت که شبکه‌های ماهواره‌ای برای جذب مخاطب خودش این تبلیغات را پخش می‌کند، چرا که سینما هنر جذابی است و همه مردم به آن علاقه نشان می‌دهند. ضمن این که حتی آنها در حال ساخت برنامه‌هایی درباره سینمای ایران و بدنبال ایجاد جذابیت برای مخاطبانشان هستند. از طرفی دیگر به نظرم این کاری است که باید رسانه ملی انجام می‌داد و با تبلیغات و پخش تیزرها از فیلم‌های در حال اکران حمایت بیشتری می‌کرد، اما گویا تلویزیون با سینما قهر است و این حمایت آن گونه که باید و شاید اتفاق نمی‌افتد. در حالی که این وظیفه رسانه ملی، شهرداری و سایر رسانه‌هاست که از فیلم حمایت کنند.

 رکورد 44ساعت اکران بی‌وقفه
وی گفت: به نظر من یکی از اتفاقات مهمی‌ که امسال افتاد این بود که مردم با سینما آشتی کردند و این فیلم‌های اکران نوروز بود که مردم را از پای ماهواره‌ها بلند کرد و به سینماها کشاند. نمایش «من سالوادور نیستم» تا پاسی از شب در سینما آزادی و 44 ساعت اکران بی‌وقفه این فیلم نشان از این مسأله دارد که مردم با سینما رفتن آشتی کردند. خود این مسأله خوشحال کننده است و سه دلیل برای آن وجود دارد؛ یکی این که تلویزیون برنامه قوی ندارد که مخاطب را سرگرم کند که باید خودش را بازنگری کند و کیفیت را در تولیداتش بالا ببرد، از سویی دیگر فیلم‌های امسال جذابیت بیشتری برای مخاطب داشتند .
وی اضافه کرد: حتی اگر بخشی از این افزایش فروش را به تبلیغات ماهواره‌ای منتسب کنیم، باز هم به نظرم اتفاق بدی نیست، چرا که در نهایت این مسأله به چرخه اقتصادی سینما کمک کرده است. در هر صورت باید این موضوع را به فال نیک گرفت که همه از آن فیض می‌برند و تمام کسانی که در سینمای ایران شریک هستند ازاین رونق و شکوفایی بهره‌مند می‌شوند. بطور مثال پردیس‌های سینمایی با فروش بالای فیلم‌ها رونق بسیاری یافتند و همین مسأله باعث می‌شود که سرمایه‌داران به ساخت پردیس و سالن سینما تشویق شوند و در نهایت این امر به سود سینما هم تمام خواهد شد.

 تصور این فروش را می‏کردیم
اسماعیلی به فروش فیلم «من سالوادور نیستم» اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که ما تصور می‌کردیم که این فیلم در اکران با استقبال بسیار زیادی روبرو شود و بتواند مخاطبان خودش را داشته باشد و به فروش خوب این فیلم اعتقاد داشتیم.
اما یک‌سری افراد حب و بغض‌هایی در زمان اکران داشتند ولی با این حال ما فیلم را در اسفندماه هم اکران کردیم. با توجه به شرایط زمانی این فصل سال و آماده شدن برای نوروز و شلوغی پایان سال، نتیجه کار خودمان را گرفتیم و از همان ابتدا فیلم با استقبال زیادی روبرو شد که این نتیجه موفق بودن این فیلم است که اتفاقات خوبی را رقم زد.

برچسب‌ها

پخش زنده