معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری فرمودند فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس‌جمهور باشد و این که چه‌کسی حرف آخر را بزند که جهتگیری دولت در راستای اقتصاد مقاومتی هست یا نیست، مشخص است.

صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد ایران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست اظهار داشت: به‌زودی جلسه‌ای با وزارت نفت در خصوص اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت که در این جلسه اقدامات انجام شده در وزارت نفت و همچنین برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری بررسی خواهد شد.

وی افزود: مهمترین چالش‌هایی را که در حال حاضر پیش‌ِروی اقتصاد ایران هست می‌توان بیکاری، توسعه ایران و اقتدار اقتصاد ایران دانست.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ما در منطقه جایگاه ویژه‌ای داریم و در منطقه‌ای واقع شدیم که در اطراف ما ناآرامی‌های بسیاری وجود دارد، اما ایران به‌عنوان نقطه‌ای آرام و کانون ثبات در منطقه است و در این زمینه این امنیت و ثبات موجود در کنار جاذبه‌های طبیعی کشور همچون برخورداری از ذخایر مطلوب نفت و گاز موقعیت‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در تلاش است تا بر چالش‌های اقتصادی غلبه کند، گفت: ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی علاوه بر اینکه چالش‌های اقتصادی را پشت سر بگذارد به کانون مهم اقتصادی در دنیا تبدیل شود تا بتواند موجب حرکت در اقتصاد جهانی شود.

وی ادامه داد: ما در مقاطعی بعد از پیروزی انقلاب بر سر اولویت‌های کشور بحث و تلاش زیادی می‌کردیم و بسیار زحمت می‌برد تا همگان را متقاعد کنیم که اقتصاد اولویت اول کشور است. اما اکنون این مسئله پذیرفته شده که اقتصاد اولویت اول ایران است و تقریباً همگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

معاون اول رئیس جمهور اذعان داشت: مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال جاری به‌صراحت اولویت داشتن مسائل اقتصادی را تأکید فرمودند و در جلسه‌ای که پیش از پایان سال برگزار شد ایشان اشاره کردند از آنجایی که بحث‌های امنیتی هم می‌تواند پایه‌های اقتصادی داشته باشد پس امروز اقتصاد اولویت اول ایران است.

جهانگیری با بیان اینکه این اولویت نیاز به راهبرد و سیاستگذاری مشترک دارد، گفت: ما نباید در عمل و اقدام جهتگیری‌های مختلفی داشته باشیم بلکه باید در یک جهت به‌صورت مشترک حرکت کنیم که این جهت را سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ما نشان می‌دهد.

وی افزود: شاید کسانی بگویند دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی کاری انجام نداده که شاید احساس آنها از روند موجود و یا تعریف‌شان از اقتصاد مقاومتی چیز دیگری باشد، اما مقام معظم رهبری فرمودند که فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهور باشد و این فرمایش ایشان مشخص می‌کند که چه‌کسی باید حرف آخر را بزند که جهتگیری اقتصادی دولت در راستای اقتصاد مقاومتی هست یا نیست.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برخی سیاست‌ها در بدنه اجرایی مطابق با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است، برخی سیاست‌ها خنثی است و برخی سیاست‌ها متضاد است که ما باید سیاست‌های خنثی را شناسایی کنیم و آنها را متمایل به هدف‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی کنیم و سیاست‌های متضاد را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: باید به تمام ظرفیت‌های داخل کشور توجه کنیم و هدف اصلی دولت نیز توجه به تمامی ظرفیت‌های داخلی است و در بدنه دولت نباید از بخشی از ظرفیت‌ها غفلت کنیم، به‌خصوص در برخی رشته‌ها مثل صنعت پتروشیمی ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری داریم و از سوی دیگر باید نگاه اقتصاد ما برون‌گرا باشد یعنی باید با اقتصاد جهانی در تعامل باشد، باید از جهان فن‌آوری بگیریم و کالا صادر کنیم و منابع مالی برای توسعه دریافت کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: کسانی می‌گویند که دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، این افراد مطمئناً نمی‌دانند که ما در دولت چه می‌کنیم؛ اقتصاد مقاومتی به‌اندازه بزرگی اقتصاد ایران گسترده و بزرگ است؛ تولید ناخالص داخلی ما بیش از 1200 میلیارد دلار است و فقط در صنعت پتروشیمی ما سالانه 15 میلیارد دلار صادرات داریم که این رقم می‌تواند در سال جاری و سال‌های بعد افزایش یابد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به‌معنای محدود کردن اقتصاد نیست، گفت: نباید دوستان ما تحت تأثیر برخی حرف‌ها قرار گیرند که اگر مباحث اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنیم اقتصاد کشور منزوی و محدود می‌شود بلکه اقتصاد مقاومتی راه درست برای توسعه و تعامل جدی با اقتصاد جهان است.

وی افزود: صنعت پتروشیمی نماد واقعی از اقتصاد ایران است و باید در این صنعت 5 فاکتور درون‌زایی، برون‌گرایی، دانش‌بنیانی، عدالت‌بنیانی و مردمی بودن به‌خوبی به اجرا در آید.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت نفت باید سیاست‌های شفافی در قیمت و تأمین خوراک و شرایط سرمایه‌گذاری اعلام کند که همه احساس کنند در بازار مطمئنی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

جهانگیری با ابراز اینکه توسعه صنایع پایین‌دستی که ایجاد ارزش افزوده اشتغال بیشتر و درآمدزایی بیشتر می‌کند در اولویت جدی وزارت نفت و وزارت صنعت قرار دارد، گفت: همه بنگاه‌ها باید در یک چارچوب اقتصادی اداره شوند و نباید هیچ بنگاهی از چارچوب اقتصادی کشور خارج شود.

وی افزود: وزیر نفت نگرانی‌هایی دارد که برخی سیاست‌های کلان اقتصادی موجب شده که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی تمایلی نداشته باشند محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند که باید این سیاست‌های کلان اقتصادی مورد بازنگری قرار گیرد.

جهانگیری با بیان "امیدواریم در برنامه ششم توسعه حجم قابل توجهی از منابع به این صنعت آورده شود" گفت: صنعت پتروشیمی طبق گزارش‌هایی که به دست بنده رسیده در حال حاضر حجمی بالغ بر 75 میلیارد دلار طرح جدید در حال اجرا و آماده اجرا دارد که این رقم از بازار بزرگی برای سرمایه‌گذاری حکایت دارد که امیدواریم مورد توجه همگان قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده