جنتی گفت: ما ناگزیر هستیم که به کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه مالکیت معنوی بپیوندیم، زیرا در دنیای به هم پیوسته امروز زندگی می‌کنیم و نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم و خود را کنار بگیریم.

ناگزیریم به کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه مالکیت معنوی بپیوندیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، علی جنتی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، 13 اردیبهشت‌ماه، در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: نویسنده‌ای که اثری را با زحمت بسیاری خلق می‌کند، به طور قطع برایش حقوقی ایجاد می‌شود که دیگران نباید به آن تجاوز کنند و اثرش را منتشر کنند.

وی افزود: یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم موضوع کتابسازی است. در سال گذشته ٨� هزار عنوان کتاب به چاپ رسانیدیم که برخی از آنها چاپ اول بود ولی در عین حال همچنان با پدیده کتابسازی مواجه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آثار شهید مطهری ادامه داد: برخی آثار این شهید بزرگوار را برخی از افراد با نام جدید و جداگانه به انتشار کتاب دیگری کرده اند. چیزی که متعلق به بنیادی است که به اسم و نام شهید مطهری پایه گذاری شده توسط دیگران مورد دستبرد قرار می گیرد بنابراین باید با این نوع کتابسازی‌ها مقابله کرد.

وی افزود: در حوزه سایر آثار هنری و فرهنگی هم شاهد این مساله هستیم. برخی از فیلم های سینمایی که مدت ها برای ساخت و تولید آن زحمت کشیده شده است و هزینه های بسیاری برای آن صرف شده، در سطح جامعه منتشر می شوند و تمام زحمات تهیه کنندگان این آثار را به هدر می دهند.

جنتی گفت: درحوزه موسیقی هم به همین شکل است. امروز دنیا تبدیل به یک دهکده جهانی شده است و ما می توانیم با یک کلیک با فردی در آن سوی مرزها تماس بگیریم و در واقع بزرگراهی ایجاد شده است که همه در آن سیر می کنند.

وی افزود: برخی داده ها و اطلاعات وجود دارد که افراد آن را در فضای مجازی و پایگاه های اطلاعاتی قرار می دهند تا دیگران بتوانند از آن استفاده کنند و این به گونه ای به نفع ماست اما برخی آثار وجود داردکه باید حقوق آنها محفوظ بماند و نباید افراد به خود اجاره بدهند که سایت‌ها را هک کنند و این آثار را بدون حفظ حقوق خالقان آن منتشر کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خالقان آثار فرهنگی و هنری از جمله نویسندگان، هنرمندان و ... آثار خلق شده خود را مانند فرزند خود می‌دانند نباید با عدم رعایت حقوق ادبی و هنری آنها این فرزند را از آنها گرفت.

وی افزود: امروز تقریبا همه آثار مکتوب و تصویری و ... در فضای مجازی مورد استفاده است و بسیاری از کتاب ها در کتابخانه های بزرگ دنیا با آن ها دسترسی دارند و با پرداخت هزینه ای کم می توان آنها را دانلود کرد. آثار صوتی هم به همین شکل است و می توان با پرداخت هزینه های اندک به راحتی و با حفظ حقوق ادبی و هنری پدیدآورندگان آن به آنها دسترسی داشت.

جنتی با اشاره به راه اندازی سامانه نمایش درخواستی در سال گذشته گفت: در این سامانه بسیاری از فیلم های سینمایی قابل پخش بارگذاری شده است  و به راحتی و با پرداخت هزینه ای اندک می توان به فیلم های مورد دلخواه دسترسی داشت.

وی افزود: در این سامانه بسیاری از افراد که تهیه کنندگان این فیلم ها هستند و هزینه ی بسیاری را هم در تولید فیلم خود صرف کرده اندآثار خود را در این سامانه قرار داده اند و بسیاری هم به عنوان تجمیع کنندگان این آثار نیز هزینه ای را صرف کرده اند. بنابراین ما شرعا و عرفا مجاز نیستیم که این آثار را بدون حفظ حقوق پدیدآورندگان آن مورد استفاده قرار دهیم.

جنتی تاکید کرد: در فضای مجازی کشور دچار خلأ قانونی بود و نمی‌شد از حقوق پدیدآورندگان آثار به خوبی دفاع کرد؛ ولی خوشبختانه با همکاری وزیر دادگستری و سایر همکاران لایحه خوبی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در مجلس است و امیدوارم در مجلس جدید تصویب و ابلاغ شود، زیرا می‌تواند راهی برای دفاع از حقوق پدیدآورندگان در فضای مجازی باز کند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که امروزه با آن مواجه هستیم، موضوع پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه مالکیت معنوی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را موظف به انجام پژوهش میدانی در این باره کرده تا پیگیری کند که چقدر از آثار خارج از کشور در کشور ما استفاده می‌شود و همین طور چه میزان از آثار ما در خارج از کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

جنتی گفت: ما ناگزیر هستیم که به کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه مالکیت معنوی بپیوندیم، زیرا در دنیای به هم پیوسته امروز زندگی می‌کنیم و نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم و خود را کنار بگیریم. با پیوستن به این کنوانسیون‌ها می‌توانیم از حقوق ادبی و هنری آثار خود در جهان دفاع کنیم.

وی افزود: بسیاری از فیلم های سینمایی و اثار موسیقایی ما در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به صورت غیر مجاز پخش می شوند و ما باید بتوانیم از حقوق پدیدآورندگان آنها دفاع کنیم و راه این دفاع هم پیوستن به کنوانسیون های جهانی در حوزه مالکیت معنوی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در کشور، قوانین موجود در حوزه مالکیت معنوی آثار را هم رعایت کنیم لازم است دستگاه های قضایی از این موضوع حمایت کنند زیرا بدون حمایت آنها نمی توانیم از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری دفاع کنیم.

جنتی در پایان بهره گیری از نظرات و پیشنهادات کارشناسی شده دانشجویان، متخصصان و کارشناسان حوزه حقوقی را در حمایت از مالکیت معنوی و دفاع از حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری ضروری دانست.

حسین نوش آبادی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور که مستحضرید، سال ٩٥ را رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام گذاری فرمودند و بر اهتمام بیشتر مسولان کشور برای تحقق این هدف تاکید کردند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول حوزه فرهنگ و هنر کشور در راستای اهداف ، سیاست‌هاو برنامه های تکلیفی ابلاغی، از همه امکانات ،ظرفیت ها و قابلیت های مادی و معنوی حوزه جهت بسترسازی و فرهنگ‌سازی تبیین اقتصاد مقاومتی بهره خواهد گرفت و با اعتقاد راسخ این اهداف را دنبال خواهد کردو مهمترین اقدام و عمل را در این حوزه تثبیت حقوق پدیدآورندگان آثار و رفع موانع اجرایی با وضع قوانین جامع و کارآمد می‌داند.

رئیس ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار فعالیت اصلی اش که حفظ و توسعه فرهنگ کشور با لحاظ معیارهای ایرانی-اسلامی است؛ وظیفه خطیر حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی- هنری و صاحبان حقوق مرتبط را نیز بر عهده دارد.

به گفته وی این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند زیرا فرهنگ حفظ نمی شود و رونق نمی گیرد مگر با خلق آثار خلاقانه و ابتکاری و اثر بدیع و مبتکرانه نیز پدید نمی آید مگر با حمایت همه جانبه از پدیدآورندگان و خالقان آثار توسط دستگاه متولی.

نوش آبادی ادامه داد:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک این واقعیت ، چند سالی است که به روش های مختلف سعی در ایجاد پایه های قوی حمایتی از خالقان آثار که اصلی ترین مخاطبان وزارت متبوع می باشند، دارد و برای رسیدن به این مقصود، برنامه های مختلفی را سیاستگزاری کرده است.

وی در ادامه به ثبت آثار ادبی- هنری و تدارک همین سلسله همایش‌های حقوق مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط اشاره کرد و گفت: که همزمان با هم ازچند سال قبل آغازشد و در حال حاضر این همایش توانسته تا حد زیادی از مهجوریت و انزوای این بخش از حقوق مالکیت فکری در کشور بکاهد و ثبت آثار ادبی- هنری نیز پدیدآوندگان را به سوی دستگاه متولی بیشترسوق داده و آنها را به اتکاء به حمایت‌های یک دستگاه حاکمیتی از حیث حقوقی دلگرم‌تر ساخته است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه تجلیات حقوق مالکیت فکری بویژه حقوق مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط در زندگی روزمره به اندازه ای است که شاید در هیچ زمانی از شبانه روز فارغ از استفاده و بهره مندی از آنها نیستیم.

به گفته نوش آبادی؛ اگرچه هدف از خلق هر اثری بی شک جز این نیست که به مخاطبانش ارائه شود و گسترش فن آوری و فراگیر شدن استفاده از اینترنت کمک شایان توجهی به انتشار و عرضه آثار نموده، اما این ابزارها به همان وسعت، زمینه های نقض حقوق را بیش از گذشته فراهم آورده که این امر به هیچ وجه خوشایند صاحبان حق نیست.

نوش آبادی یادآور شد: رسیدگی به بیش از 13 هزار آثار ادبی و هنری ارائه شده و ثبت حدود ٩ هزار از این آثار ارزشمنددر حوزه معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته، نشان از توجه جدی مسئولان دستگاه فرهنگی کشور در راستای حمایت و صیانت از حقوق مالکان و صاحبان آثار ادبی و هنری در کشور دارد.

به گفته وی؛ با توجه به استفاده روز افزون از اینترنت شایسته است که با اتخاذ سیاست‌های صحیح، قوانین و مقراتی دوسویه که هم به حقوق کاربران اینترنتی توجه داشته باشد و هم به حقوق صاحبان اطلاعات و محتویاتی که از طریق اینترنت منتقل می شود، تدوین شود.

رئیس ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت: اگرچه درایران قانون تجارت الکترونیک به انتقال آثار از طریق اینترنت نظر داشته و حقوق مادی و معنوی برای پدیدآورندگان دقیقاً مشابه آنچه که در عالم واقع برای آنها توسط قانونگذار معین شده، مقرر داشته اما در عمل این قانون چندان در رسیدن به هدفش که قاعده مند کردن استفاده از آثار در فضای مجازی است، نائل نشده است.

نوش آبادی با بیان اینکه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خود را متولی حمایت از پدیدآورندگان چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی می داند،‌گفت:‌این وزارتخانه تلاش دارد در این همایش به موضوع حقوق مالکیت ادبی- هنری در فضای مجازی به طور خاص تمرکز کند تا با شناسایی ظرفیت‌های موجود و یا قابل ایجاد و البته بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسی متخصصان در تدوین مقررات به روز و کارآمدتر، تا حد ممکن زمینه استفاده صحیح‌تر از این آثار را در فضای مجازی فراهم نماید و با در نظر گرفتن حدود و ثغوری ملموس و قابل اجرا، تا جای ممکن از نقض این حقوق در اینترنت جلوگیری کند و مانع از محو شدن حقوق پدیدآورندگان آثار در میان تارهای این شبکه ارتباطی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که همایش امسال همچون همایش‌های سالهای پیش بتواند دغدغه ما را به خوبی بازنمایی کند و این نوید را به صاحبان اندیشه بدهد که این وزارتخانه درانجام رسالتش و جهت نیل به مقصودش که چیزی جز حفظ و تعالی فرهنگ با حمایت از پدیدآورندگان و آثار آنها که تار و پود فرهنگ را شکل می دهد، نیست؛ از پای ننشسته و نخواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده