قدس آنلاین/ زهره کهندل : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال گذشته در بزرگداشت فردوسی خواستار راه اندازی رشته شاهنامه پژوهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها شده بود، امسال با گلایه از تحقق نیافتن چنین موضوعی بر عملیاتی شدن آن تاکید کرد.

 رشته «شاهنامه پژوهی» در دانشگاه‏ها راه اندازی شود

علی جنتی در همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور رئیس و تعدادی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیران عالی خراسان رضوی و میهمانانی از کشورهای تاجیکستان، گرجستان، لهستان، ترکیه و ایتالیا برگزار شده بود، گفت:  به قرار اطلاع، تا به امروز اقدامی درباره راه اندازی رشته شاهنامه پژوهی در دانشگاه ها صورت نگرفته‌است. در این زمینه استادان دانشگاه بایستی تصمیم گیرنده باشند که با علاقه و اشتیاق در راستای آشنایی فرهنگ، ادب فارسی و حماسه‌های فردوسی تاسیس این رشته را ضروری بدانند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا در زبان فارسی آثار ارزشمندی به بار خواهد آورد.  او با بیان اینکه شاهنامه  فردوسی یکی از اسناد معتبر ملت ماست، گفت: شاهنامه به همه ایرانیان درس شجاعت، راستی، فداکاری میهن دوستی و وفای به عهد می‌آموزد، به  همین دلیل داستان‌های این کتاب جاودانه با وجود گذشت قرن‌ها در گوشه و کنار ایران از پایتخت تا دور افتاده‌ترین شهرها و روستاها، در منازل، معابر، در قهوه‌خانه‌ها و چادرهای ایلات و عشایر، به شیوه نقالی خوانده می‌شود و مردم از هر نژاد، طایفه، دین و مذهب شیفته روح بلند و دلاوری‌های پهلوانان ایرانی و عواطف انسانی آن هستند.

 درس‏هایی از فردوسی
جنتی با بیان اینکه حکیم ابوالقاسم فردوسی در زنده کردن تاریخ ایران و داستان‌های ملی و حماسی این سرزمین و دمیدن روحی تازه به کالبد زبان و ادب فارسی دارای مقامی رفیع و شامخ است، گفت: از این رو او را شاعر ملی ایران نامیده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فردوسی در لابه لای اشعار حماسی خود، معانی باریک و مطالب فلسفی و اجتماعی را به زیبایی و ظرافت بیان کرده که این موضوع جذابیت کتابش را دو چندان کرده‌، خاطرنشان کرد: هریک از نتایج اجتماعی و اخلاقی داستان‍‌های شگرف شاهنامه و سخنان عبرت آموز آن، نشان‌گر آن است که شکوه جهان، گذراست و انسان باید در این عمر کوتاه خود آزاد، بخشنده، فداکار، راست‌گو و دستگیر باشد. جنتی با عقیده به اینکه تاثیر فردوسی بر زبان و فرهنگ ایرانی، چنان بر هویت ایران پایدار و برجسته است که تمام نظام‌های فکری ناگزیر شدند خود را برمبنای آن تعریف کنند عنوان کرد: این موضوع همچنین نشانه قدرت و فکرت فردوسی در قلمروی معنا و مفاهیم بلند انسانی خود راتعریف کردند.

 قدردانی از انتشارات «به نشر»
رئیس قطب علمی شاهنامه با اشاره به برنامه های هفته گرامیداشت فردوسی که از چند روز پیش آغاز شده و ادامه دارد، خاطرنشان کرد: استقبال از این برنامه ها، بیش از انتظار ما بود و این نشان دهنده جایگاه رفیع فردوسی است.  محمد جعفر یاحقی گفت: فراخوان این همایش از سال گذشته منتشر شد و 130 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که 70 مقاله چاپ شد، همچنین 25 مقاله برای ارائه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی انتخاب شده است. او افزود: 34 مقاله در کتاب مجموعه مقالات برگزیده به همت موسسه به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در کمترین زمان و بهترین کیفیت چاپ شد که جای قدردانی دارد. بقیه مقالات برگزیده هم در قالب لوح فشرده، پیوست کتاب شده است.  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در وصف حکیم فردوسی گفت: در طوسِ هزاران سال پیش، حکیم روانبخش به رنج سی ساله، با اندیشه های انسانی، جانِ علوی خویش را در قالب کلمات زیبای دّری انباشت و عصاره پندار پاکش را به میراث، برای جویندگان این مشک جاوید به یادگار نهاد.
علی سرابی ادامه داد: چنین کرد تا در میدان سخنوری او، هر کس که از هنر کلامش طرفی بسته و با فرهنگ قوم ایرانی پیوندی داشته باشد، به گونه ای از این گنج خانه استادش بهره مند گشته و بر مایه مباهات و امتیاز فارسی زبانان بیفزاید.

 در آستانه مشهد 2017
استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی، زبان فارسی را مولفه اصلی موجودیت و ماهیت ایرانیان دانست و ماندگاری این میراث جاودانه را مرهون تلاش های نامورانی چون فردوسی خواند.  علیرضا رشیدیان گفت: فردوسی در احیای زبان فارسی و ماندگاری آن بسیار تلاش کرد و در زمانی کتاب شاهنامه را به نظم درآورد که زبان فارسی به سمت نابودی پیش
می‏رفت. به گفته او، بسیاری از شعرای نامدار ایرانی از سرچشمه زبانی سیراب گشته اند که فردوسی بنای آن را پی نهاد.  رشیدیان خواستار تسریع حرکت پویای فردوسی شناسی و شاهنامه پژوهی توسط پژوهشگران شد و افزود: این حرکت به دلیل قرار گرفتن در آستانه مشهد 2017 و بهره‏گیری از ظرفیت فرهنگی والای فردوسی، بیش از پیش ضروری است. امیدواریم اعطای نشان فرهنگی هنری «فردوسی» شروعی برای پاسداشت زبان فارسی باشد.  در این مراسم از کتاب شاهنامه و شعر در زمان فردوسی نوشته خدائی شریف زاده، دیباچه پنجم شاهنامه فردوسی که برای نخستین بار منتشر شده و شماره جدید فصلنامه «پاژ» نشریه موسسه سرای فردوسی رونمایی شود. همچنین به پاس تلاش های خدائی شریف زاده، بهروز
غریب‏پور، رجبعلی لباف خانیکی و ژاله آموزگار به این فرهیختگان، نشان فرهنگی هنری «فردوسی» اهدا شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده