یک رسانه سعودی نوشت یکی از مهمترین دلایل عدم امضای توافق‌نامه امور حجاج از سوی هیئت سازمان حج ایران، اصرارش بر احیای آیین ویژه ایرانی‌هاست که مهمترین آن دعای کمیل است که (به‌زعم این رسانه‌ سعودی) خطر و انحرافی علیه تمام مسلمانان قلمداد می‌شود.

«کمیل» بهانه است؛ پشت‌پرده چیز دیگریست + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، همانطور که پیش‌بینی می‌شد کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های گسترده سعودی‌ها در برابر فریضه حج مردم عزیز ایران اسلامی، حجاج ایرانی را از حج امسال محروم کرد، موضوعی که مورد تاکید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

جنتی روز یکشنبه نهم خرداد اظهار داشت با توجه به نوع برخورد و مواضع مقامات عربستانی و کارشکنی‌های آنها، امسال امکان انجام فریضه حج تمتع وجود ندارد.

سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران هم در بیانیه‌ای، محروم شدن زائران ایرانی از حج امسال را مورد تایید قرار داد و تاکید کرد دولت سعودی با بهره‌برداری سیاسی از حجّ و حرمین شریفین با حقّ مسلم مردم شریف ایران برای انجام مناسک حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبیلِ اللّه نموده است.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در یک برنامه تلویزیونی جزئیات کارشکنی سعودی‌ها در برابر ادای فریضه حج زائران ایرانی را تشریح کرد.

وی با اشاره به آخرین دور مذاکرات با سعودی‌ها برای حج تمتع امسال از 11 شرط منفی سعودی‌ها در تفاهم‌نامه حج خبر داد و تاکید کرد دولت عربستان، زائران ایرانی را از حج محروم کرد.

اوحدی گفت: عدم ارائه خدمات کنسولی، جلوگیری از خدمات درمانی، ممنوعیت نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری از پخش مراسم دعای کمیل بخشی از خواسته‌های نابجای سعودیها بود.

وی افزود: رفتار متناقض سعودی‌ها در دعای کمیل سال گذشته نیز اتفاق افتاد؛ با آنکه وزیر حج در تفاهم‌نامه موافقت خود را اعلام کرده بود اما در لحظه آخر اعلام کرد ایران نمی‌تواند چنین مراسمی را برگزار کند چون وزارت کشور عربستان مخالفت کرده است؛ من به وزیر وقت گفتم که مشکل عربستان با ایران، دعای کمیل نیست چرا که در 10 سال گذشته حتی یک مورد دستگیری در این مراسم اتفاق نیفتاده است؛ سیاسی‌ نبودن این دعا را حتی وزیر حج قبل، تایید کرده بود؛ او گفته بود که از سر کنجکاوی شاهد مراسم دعای کمیل در کنار مسجدالنبی (ص) بوده است و تایید کرده که این دعا سیاسی نیست و زائران ایرانی، مراسم را حتی بدون آنکه یک شعار سیاسی بدهند، برگزار می‌کنند و محیط برگزاری مراسم را پاکیزه‌تر از قبل، ترک می‌کنند.

وی تصریح کرد: مشکل عربستان دعای کمیل نیست؛ مسئله آن است که سعودی‌ها مذاکرات حج را پنج ماه به تاخیر انداختند و برای نرسیدن مهمان به خانه خدا مانع‌تراشی کردند.

حمید محمدی معاون حج سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد تمام مذاکرات هیئتی ایرانی در عربستان با هدف تامین عزت و امنیت زائران ایرانی انجام شد، ولی با کارشکنی‌های سعودی‌ها روبرو شدیم.

ادعایی که زود رنگ باخت

روزنامه عکاظ سه‌شنبه گذشته با این تیتر ادعایی خود«ایران در برابر شروط حج تسلیم شد و فردا توافق را امضا می‌کند»، مدعی شده بود:«پس از یک هفته از سر و صدا و مخالفت با امضای توافق‌نامه مربوط به تدابیر حج امسال، عکاظ مطلع شد که ایران با شروط وزارت حج سعودی با هدف حمایت از امنیت حجاج موافقت کرده و تصمیم گرفت هیئتی را به پادشاهی سعودی برای پایان تدابیر و امضای توافق‌نامه میان وزارت حج سعودی و سازمان حج و زیارت ایران امضا کند»

                ادعای عکاظ یک روز پیش از سفر هیئت ایرانی به عربستان: ایران در برابر شروط حج تسلیم شد.

عکاظ ادعا کرده بود :«هیئت ایرانی ماه گذشته خواستار درج بندهایی در توافق شده بود که به آنها اجازه برگزاری دعای کمیل، مراسم برائت(از مشرکین) و توزیع نشریه زائر را بدهد، که این تجمعات مانع حرکت دیگر حجاج از کشورهای جهان اسلام است و پادشاهی سعودی همه این درخواست‌ها را رد کرد، با این حال تهران هیئت خود را مجددا اعزام کرد تا با تمام شروط(عربستان) موافقت کند.»

ادعاهای این رسانه سعودی را مسئولان سازمان حج و زیارت بی اساس دانسته بودند و تاکید کردند سفر هفته گذشته هیئتی از سوی سازمان حج به دعوت مقامات سعودی بوده است. اظهارات سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت هم بی‌اساس بودن ادعای عکاظ مبنی بر موافقت ایران با تمام شروط سعودی را اثبات کرد.

ادعاهای الجبیر: ایران نمی‌خواهد حجاجش حج به جا آورند!

عادل الجبیر وزیر خارجه تازه‌کار عربستان در تلاش برای تحریف افکار عمومی مدعی شد :«ایران خود را با حمایت از تروریسم! منزوی کرده است و باید سیاست‌های خود را در منطقه تغییر دهد.»

وی ادعا کرد «پادشاهی سعودی هیچ انسانی را از ادای فریضه حج منع نمی‌کند و ایران از امضای توافق‌نامه حج خودداری کرد و به دنبال ایجاد هرج و مرج است.»

وی مدعی شد:« هدف ایران این است که حجاجش حج را به جا نیاورند و این خیلی بد است، در حالی که پادشاهی سعودی اهتمام بالایی به امنیت حجاج و عمره گزاران دارد و هیچ کس را از ادای فریضه حج یا عمره باز نمی‌دارد، پادشاهی به تفاهم و مشورت با بیش از 70 کشور به منظور هماهنگی و سازماندهی امور حج و عمره دست می‌زند.»

ادعای خادم الحرمین از حرف تا عمل

پادشاه سعودی که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌خواند، در نشست روز دوشنبه شورای وزیران سعودی مدعی شد دستور افزایش تلاش‌ها برای ارائه بهترین خدمات به زائران حرمین شریفین را داده است.

ملک سلمان ادعا کرد :«پادشاهی سعودی بر ارائه بهترین خدمات به زائران حرمین شریفین بر اساس وظایف و مسئولیت‌هایش در قبال تمام مسلمانان و فراهم کردن تمام آنچه سبب تضمین امنیت، سلامت و راحتی ضیوف الرحمن برای ادای مناسک آنها در کمال اطمینان و آرامش است، تمایل دارد.»

فریب افکار عمومی به‌سبک رسانه‌های سعودی

رسانه‌های سعودی و همتایانشان هجمه شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر همان سیاست همیشگی فریب و دروغ و وارونه‌سازی حقایق و واقعیت‌ها در زمینه حج به راه انداخته‌اند، این رسانه‌ها چند روز پیش مدعی شده بودند ایرانی به درخواست خود هیئتی را برای مذاکره درباره حج امسال به عربستان اعزام کرد و هیئت ایرانی در برابر  تمام شروط طرف سعودی تسلیم شد. ادعایی که مسئولان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران آن را بی‌اساس دانسته و تاکید کردند طرف سعودی از هیئت ایرانی دعوت کرده بود تا درباره موسم حج امسال مذاکره صورت گیرد.

اما فریبکاری رسانه‌های سعودی و بازی آنها با افکارعمومی عربستان و دیگر کشورهای اسلامی و عربی به اینجا محدود نمی‌شود و پس از آنکه به سبب مانع‌تراشی و کارشکنی سعودی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند سعودی‌ها، زائران ایرانی را از حج امسال محروم کردند، رسانه‌های سعودی دور جدید هجمه خود را علیه کشورمان آغاز کرده و ادعاهای بی‌اساسی را مطرح کرده و حتی به تخطئه و توهین به اعتقادات محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و دعاها و مناجاتی پرداختند که از ائمه معصوم(ع) و جانشینان برحق پیامبری پرداختند که وهابیون مدعی پیروی خود از پیامبر(ص) با شعار اهل سنت و جماعت هستند.

این روزنامه سعودی با تکیه بر  توهمات خود مدعی شد تظاهرات گسترده‌ای در ایران برگزار شده که طی آن مردم با اقدام نظام ایران در سیاسی‌ کردن حج مخالفت کرده‌ اند و نظام را مسئول عدم فریضه حج خود دانسته‌‌اند.

عکاظ که در انتشار خبرهای ساختگی و جعلی و وارونه‌سازی واقعیت‌ها در کنار الوطن و دیگر رسانه‌های سعودی یدطولایی دارد، ادعا کرده است سازمان‌دهندگان تظاهرات (مورد ادعای این رسانه سعودی) در معرض بازداشت‌های گسترده قرار دارند و هزاران نفر از کارکنان وزارتخانه‌ها وموسسات به خاطر مخالفت با خدشه وارد شدن به عربستان سعودی اخراج شده‌اند و ایرانی‌ها اعتماد خود را به نظامشان از دست داده‌اند.

این رسانه با تکرار ادعاها و اتهامات نخ نما شده خود علیه ایران همچون «تلاش برای فتنه طایفه‌ای و برهم زدن امنیت و ثبات برخی کشورهای عربی» تلاش رژیم آل سعود برای بهره‌برداری سیاسی از حج به سبب شکست تمام سیاست‌های ماجراجویانه و جنگ افروزانه‌اش در جهان اسلام را آشکار کرد.

عکاظ مدعی شده است «تلاش‌های نظام ایران برای سیاسی کردن حج در پی موفقیت پادشاهی سعودی برای مهار نقش ایران در بسیاری از پرونده‌ها به ویژه در یمن و سوریه و نیز موفقیت در جلب حمایت‌های جهانی و منطقه‌ای از تمام سیاست‌هایش(منظور سعودی) بوده که هدف از این سیاست‌های(سعودی) یاری ملت‌ها و مبارزه با تروریسمی  است که ایران آن را حمایت می‌کند.»

عکاظ : دلیل اصرار ایران بر دعای کمیل چیست؟

به گزارش تسنیم، روزنامه عکاظ در گزارش دیگری در ادعایی که از نگاهی دیگر، نشان دهنده اعتراف به هراس آل سعود از تاثیرات گسترده قرائت دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین در حج بر حجاج دیگر کشورهاست، مدعی شد دعای کمیل یک آیین ایرانی خطرناک و منحرف در حج است.

این رسانه نوشت یکی از مهمترین دلایل عدم امضای توافق‌نامه امور حجاج از سوی هیئت سازمان حج ایران، اصرارش بر احیای آیین ویژه ایرانی‌هاست که مهمترین آن دعای کمیل است که (به زعم این رسانه‌ سعودی)خطر و انحرافی علیه تمام مسلمانان قلمداد می‌شود.

این رسانه ادعا کرد هدف ایران از این آیین و مناسبت‌ها (دعای کمیل و دیگر محافل معنوی)، تحریک و ضرر زدن به سلامت حجاج است.

 

نویسنده این مقاله ضد ایرانی، حتی زحمت نگاه انداختن به دعای کمیل را که ادعا می‌کند یک آیین صرف ایرانی است، به خود نداده است، از این رسانه سعودی و دیگر رسانه‌هایشان که منکر دعا و مناجات با خدا شده و آن را آیین ایرانی می‌خوانند، باید پرسید آیا دعا و درخواست از خداوند در مرقد پیامبرش (ص) و در دومین سرزمین شریف زمین و نزدیک روضه مطهره، خطری علیه زائران است؟ کدام خطر؟

جهت اطلاع این رسانه‌ سعودی، بخش‌هایی از ابتدای این دعای سراسر معنوی و عرفانی کمیل آورده می‌شود:(اللهم إنی أسألک برحمتک التی وسعت کل شیء، وبقوتک التی قهرت بها کل شیء، وخضع لها کل شیء وذل لها کل شیء، وبجبروتک التی غلبت بها کل شیء، وبعزتک التی لا یقوم لها شیء، وبعظمتک التی ملأت کل شیء، وبسلطانک الذی علا کل شیء، وبوجهک الباقی بعد فناء کل شـیء، وبأسمائک التی ملأت أرکان کل شیء، وبعلمک الذی أحاط بکل شیء، وبنور وجهـک الذی أضاء له کل شـیء، یا نور یا قـدوس، یا أول الأولیـن، ویا آخر الآخـرین، اللهم اغفر لی الذنـوب التی تهتک العصم،... تا آخر دعا)

عکاظ مدعی شد «قرائت دعای کمیل از چارچوب یک اقدام صرفا تعبدی به چارچوبی که به امنیت از طریق تجمع و مانع‌تراشی در برابر رفت و آمد حجاج تبدیل می‌شود، خارج شده است، علاوه بر آنکه یک صحنه سیاسی همراه با شعارهایی است که خطر و زیان و انحراف است.» از این رسانه سعودی باید پرسید آیا این دعا فقط در موسم حج قرائت می‌شود، چه کسی گفته است که دعای کمیل از جمله اعمال حج است که فقط در طول پنج روز خوانده می‌شود، در حالی که حاجی در این سفر معنوی، 30 روز در سرزمین وحی حضور دارد و دعای کمیل در مدینه قبل و مدینه بعد، روی هم رفته چهار بار و در مدت حضور حجاج در مکه مکرمه هم شب‌های جمعه قرائت می‌شود بدون این‌که مشکل و حادثه‌ای رخ دهد.

 

توهین آشکار به دعای کمیل و به تمسخر کشیدن تضرع و مناجات با خدا

عکاظ با انتشار تصویری توهین‌آمیز در این خبر خود، دعای کمیل را که منسوب به امام علی(ع) و یکی از دعاهای عرفانی و پر از مضامین والای اخلاقی، انسانی، تربیتی و معنوی است، به‌زعم خود بدعت [امام] خمینی(ره) و به‌خلاف تمام مذاهب خوانده است و حتی دعا و تضرع به درگاه خداوند را در این تصویر به تمسخر کشیده است.

هر چیزی بر خلاف توهمات و عقاید ما بدعت و شرک است

البته از وهابیونی که هر عقیده و مراسم معنوی و انسان‌ساز و دعاهای منسوب به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ابراز محبت و عشق به ساحت آنها و شفاعت را بدعت می‌خوانند، توهین به دعای کمیل چیز عجیب و غریبی نیست.

وهابیون، دعا و بالا بردن دست به سمت آسمان برای بیان درخواست حوائج از خداوند را بدعت می‌خوانند، خواه این دعا پس از نماز باشد، یا بعد از خوردن غذا و یا در مقابل مراقد ائمه اطهار(ع)، به صورت منفرد و یا جمعی و در کل هر کجا که هوای نفس و خیال آنان حکم کند  این چنین دعایی را بدون هیچ دلیلی و تنها به پیروی از گمان و خیال خود بدعت و حرام می دانند.

عالی‌ترین حکمت موجود در دعا این است که موجب تقرب به خداست، دعا فرصت مناجات و نجوای بی واسطه و انس با پروردگار عالم است که در حقیقت برترین امتیاز و ویژگی را دعا داراست. امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می‌فرمایند: شما با هیچ وسیله ای همانند دعا نمی توانید به خدا نزدیک شوید) میزان الحکمه، همان، ص 872، حدیث 5571 ).

مسئله دعاء درفطرت هرانسانی نهادینه شده است و به همین دلیل است که در هر دین ومذهب می بینیم که پیروانش مراسم دعاء و نیایش را طبق سنت دینی ومذهبی خود انجام می‌دهند و درهمین راستا اهل سنت هم به دعاء معتقدند و درمذاهب چهارگانه آنها هم مسئله دعاء وجود دارد، چون دعاء یک اصل مسلم قرآنی است ، وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِى سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ»؛ غافرآیه 60 یعنی پروردگارتان گفته: مرا بخوانید تا اجابتتان کنم کسانى که از پرستیدن من کبر ‌بورزند به خوارى به جهنم وارد خواهد شد.

((و اذا سئلک عبادى عنى فانى قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان) بقره آیه 186 یعنی زمانی که بندگانم ازمن چیزی را بخواهند من به اجابت نزدیک‌ترم.

ادعای رسانه‌های سعودی درباره نشریه زائر

ادعای رسانه‌های سعودی درباره خطرناک بودن نشریه زائر هم در حالی است که این نشریه صرفا یک مجله تحلیلی خبری بعثه مقام معظم رهبری است که صرفا میان حجاج ایرانی با هدف افزایش سطح آگاهی دینی و بینش آنها به ویژه طرح فتاوای مراجع درباره احکام حج توزیع می‌شود و هیچ موضوع یا مطلبی که به زعم رسانه‌های سعودی به امنیت و سلامت حجاج و موسم حج خدشه وارد کند، در آن وجود ندارد.

 

دلیل واقعی مخالفت سعودی‌ها با برپایی مراسم برائت از مشرکین

به گزارش تسنیم، رسانه‌ سعودی برگزاری مراسم برائت از مشرکین و شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی و درخواست حجاج ایرانی از مسلمانان برای اتحاد و همبستگی به منظور حل مشکلات جهان اسلام را تحریک‌آمیز و عامل تنش توصیف کرده و مدعی شده است ایران با مراسم  برائت از مشرکین، حج را از یک فریضه دینی عبادی به فریضه سیاسی که همراه با هیاهو و سر و صداست، تبدیل کرده است.

از این رسانه سعودی باید پرسید اولا مراسم برائت از مشرکین از سالی که نیروهای امنیتی آل سعود، صدها حاجی ایرانی را در جریان تظاهرات برائت از مشرکین در حدود سه دهه پیش به ضرب گلوله به دستور اربابان آمریکایی خود به خاک و خون کشیدند، در زیر چادرهای حجاج ایرانی در مشعر عرفات برگزار می‌شود و بر خلاف ادعای عکاظ، این مراسم در کمال آرامش و بدون ایجاد مزاحمت و مشکل برای دیگر حجاج برگزار می‌شود و ثانیا باید پرسید آیا شعارهای یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا، الموت لامریکا و الموت لاسرائیل، طایفه‌ای و تحریک آمیز است؟ ثالثا چنین شعارهایی چه کسانی را تحریک می‌کند؟ البته از این نظر که این شعارهای کوبنده و پرصلابت و با معنا، اربابان آمریکایی و صهیونیستی آل سعود را آزار می‌دهد و به خشم می‌آورد، باید به عکاظ و دیگر رسانه‌های سعودی حق داد که چنین مراسم و شعارهایی را سبب تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی بدانند و به همین سبب رژیم سعودی تمایل ندارد با برگزاری چنین مراسمی و شعارهای حجاج ایرانی، خشم اربابانش را شاهد باشد.

عکاظ ادعا کرده است «مسئولان شرعی(سعودی) این گونه مراسم(برائت از مشرکین) را انحراف هدفمند از معانی و مفاهیم حج و عامل هرج و مرج و موضوعی بیهوده و بر خلاف فقه اسلامی می‌دانند.»

این ادعای رسانه سعودی در حالی است که برائت از مشرکین نص صریح قرآن است و خداوند مسلمانان را به ابراز انزجار و نفرت از مشرکین فرا خوانده است و این موضوع به صراحت در سوره برائت ذکر شده است جایی که خداوند می‌فرماید:  براءة من الله و رسوله الى الذین عهدتم من المشرکین (1)  فسیحوا فى الارض اربعة اشهر و اعلموا انکم غیر معجزى الله و ان الله مخزى الکفرین (2)و اذن من الله و رسوله الى الناس یوم الحج الاکبر ان الله برىء من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزى الله و بشر الذین کفروا بعذاب الیم (3)

ترجمه آیات : [این آیات] اعلام بیزارى [و عدم تعهد] است از طرف خدا و پیامبرش نسبت به آن مشرکانى که با ایشان پیمان بسته‌‏اید (1)پس شما (اى مشرکین ) تا چهار ماه (پیمانتان معتبر است و مى توانید) آزادانه در زمین آمد و شد کنید، و بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید و اینکه خدا خوارکننده کافران است (2) (و این آیات ) اعلامى است از خدا و پیغمبرش به مردم در روز حج اکبر که خداوند و رسولش بیزار است از مشرکین، حال اگر توبه کردید که توبه برایتان بهتر است، و اما اگر سر پیچیدید، پس بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید، و تو (اى محمد) کسانى را که کفر ورزند به عذاب دردناکى بشارت ده (3)

تشکیک و تردید در دعای کمیل همراه با وحشت از برگزاری آن در سرزمین وحی

رسانه سعودی در ادامه با ایجاد تشکیک و همچنین خدشه درباره دعای روحبخش و عرفانی کمیل مدعی شده است برگزاری این دعا سبب ایجاد تجمع و اخلال و کارشکنی در برابر رفت و آمد حجاج کشورهای دیگر می‌شود. این ادعا در حالی است که برگزاری مراسم دعای کمیل طی سالیان گذشته با هماهنگی قبلی مسئولان کشورمان و حکومت سعودی به طور منظم و مرتب و بدون هرگونه مشکلی برگزار شده است و بنا به گفته مسئولان حج و بعثه جمهوری اسلامی ایران، مسئولان سعودی همواره به نظم و انضباط و آرامش در این مراسم و نیز پایبندی حجاج کشورمان به مقررات و قوانین و عدم اخلال و کارشکنی در برابر حجاج کشورهای دیگر اذعان داشته‌اند.

در این زمینه سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد « درباره دعای کمیل، با آنکه وزیر حج سعودی در تفاهم‌نامه موافقت خود را اعلام کرده بود اما در لحظه آخر اعلام کرد ایران نمی‌تواند چنین مراسمی را برگزار کند چون وزارت کشور عربستان مخالفت کرده است؛ من به وزیر وقت گفتم که مشکل عربستان با ایران، دعای کمیل نیست چرا که در 10 سال گذشته حتی یک مورد دستگیری در این مراسم اتفاق نیفتاده است؛ سیاسی‌ نبودن این دعا را حتی وزیر حج قبل، تأیید کرده بود؛ او گفته بود که از سر کنجکاوی شاهد مراسم دعای کمیل در کنار مسجدالنبی(ص) بوده است و تأیید کرده که این دعا سیاسی نیست و زائران ایرانی، مراسم را حتی بدون آنکه یک شعار سیاسی بدهند، برگزار می‌کنند و محیط برگزاری مراسم را پاکیزه‌تر از قبل، ترک می‌کنند.»

در این زمینه پایگاه خبری العهد لبنان نوشت : می‌خواهی باور کنی یا نکنی، در قرن بیست و یکم، دعا جمعی از مردم را از ادای فریضه حج محروم کرد، بلکه این مسئله عملا رخ داده و مسئله خیالی و  توهم نیست، این مسئله فقط در سرزمینی رخ می‌دهد که شرور‌ترین مردم بر گردن بندگان و خزانه حج مسلط هستند، بلکه این رژیم سعودی است که دعای کمیل را برای جلوگیری از ادای فریضه حج ایرانی به زعم این‌که به امنیت خدشه وارد می‌کند و مانع حرکت حجاج می‌شود، بهانه کرده است.

همانطور که سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفته است، طرح مباحثی همچون دعای کمیل، برائت از مشرکین و نشریه زائر بهانه‌هایی بیش نیست و مشکل رژیم سعودی دعای کمیل نیست، بلکه مسئله آن است که سعودی‌ها مذاکرات حج را پنج ماه به تأخیر انداختند و برای نرسیدن مهمان به خانه خدا مانع‌تراشی کردند.

نگاهی به تحولات منطقه‌ای و مقایسه موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی محور مقاومت با جایگاه رژیم‌های سازشکار و و در راس آنها رژیم آل سعود و متحدانش می‌توان به دلایل کارشکنی و مانع‌تراشی سعودی‌ها در برابر فریضه حج مردم ایران پی برد، بله شکست طرح‌ها و سیاست‌های ماجراجویانه عربستان در منطقه به ویژه در سوریه، یمن، لبنان،‌عراق و ناکامی در رسیدن به اهداف خود در یمن با وجود به راه انداختن یک جنگ ویرانگر و خونین که بیش از یک سال از آن می‌گذرد و بی‌نتیجه بودن هزینه شدن ده‌ها میلیارد دلار طی پنج سال اخیر برای سرنگونی نظام سوریه یکی از مهمترین اضلاع محور مقاومت از طریق ترتیب و تسلیح و  اعزام ده‌ها مزدور تروریستی از گوشه و کنار جهان به این کشور و به طور کلی به بن بست رسیدن آل سعود در منطقه که مهمترین آن تشدید هجمه و خصومت‌ورزی با یک گروه مقاوم و مردمی به نام حزب الله است، سبب شده است تا این رژیم با محروم کردن حجاج ایرانی از ملت ایران انتقام بگیرد و به تعبیر سید حسن نصرالله، رویکرد آل سعود در برابر محور مقاومت و ملت‌های آزاده‌ای که حاضر به تسلیم و تحقیر و پذیرش ذلت در برابر استکبار جهانی نیستند، نشان می‌دهد که آل سعود جام کینه‌هایش را جرعه جرعه سر می‌کشد.

بی‌شک این کارشکنی آل سعود در برابر ادای فریضه ده‌ها هزار از شهروندان ایرانی که سال‌های طولانی در صف انتظار برای تشرف به حج هستند، بنا به نص صریح قرآن کریم، «صد عن سبیل الله» و مستوجب عذاب و عقوبت سخت الهی است.

برچسب‌ها

پخش زنده