رئیس سازمان حج و زیارت با انتقاد از رفتار تبعیض آمیز مسئولان عربستان سعودی در ممانعت از ورود زائران ایرانی برای زیارت خانه خدا، گفت: نگاه سیاسی آنها باعث بازماندن ۷.۵ میلیون زائر ایرانی از حج شده است.

 بازداشتن ۷.۵ میلیون زائر ایرانی از حج به دلیل نگاه سیاسی عربستان / الجبیرسخنگوی وزارت حج عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید اوحدی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به دو دوره مذاکرات ایران و عربستان برای حج تمتع اشاره کرد و علل عملکرد عربستان سعودی را نوعی تبعیض و تسویه حساب سیاسی عنوان کرد.

وی در تبیین شرایط ایجاد شده اظهار داشت: در طی سالهای گذشته در تاریخ 7 ربیع‌الثانی به دعوت عربستان هیأت ایرانی وارد این کشور می‌شد و پس از مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه و قراردادها، برنامه‌ریزی برای اعزام زائرین انجام می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به قراردادهایی که برای اعزام زائران به امضا می‌رسد اشاره کرد و افزود: قراداد اقامت، حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل زمینی از جمله این قراردادها است؛ همچنین در زمینه تغذیه و تدارکات نیز 70 تا 80 قرارداد بسته می‌شود؛ البته در ایام ویژه حج که از 8 تا 12 حج ذی‌الحجه است و همه زائران در صحرای عرفات هستند قراردادهای جداگانه‌ای ویژه این ایام نیز به امضا می‌رسد.

اوحدی با بیان اینکه ممانعت از ورود زائران ایرانی سناریوی سعودی‌‌ها و نگاه سیاسی آنان  بود، گفت: چند روز پیش از قطع رابطه وزیر حج عربستان از ما درخواست کرد تا زمان امضای قراردادها را دو ماه به تأخیر بیندازیم و زمان قرارداد بعدی را 19 اسفند مشخص کرد؛ علی‌رغم قطع رابطه سیاسی، اراده ما بر این بود که حج تمتع به روال سابق برگزار شود و به همین دلیل به مذاکرات با این افراد پرداختیم.

وی به دور اول مذاکرات و سختی‌ها و موانع ایجاد شده از سوی سعودی‌ها اشاره کرد و افزود: عدم صدور ویزا برای هیات مذاکره کننده سیاسی، از دست رفتن زمان لازم برای مذاکرات و همچنین رعایت نکردن رفتار صحیح اسلامی و سیاسی در زمان ورود هیات مذاکره کننده از جمله برخودرهای نادرست سعودی‌ها بود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره مذاکرات یادآور شد: در آن دوره از گفت‌وگو درباره صدور روادید، خدمات کنسولی، تاخیر در زمان ایجاد شده، دیه شهدای منا و حادثه جرثقیل، مجازات پلیس‌های خاطی سعودی وهمچنین راهکارهای تامین امنیت زائران صحبت کردیم اما بعد از درخواست‌های به‌حق ما آنها محدودیت‌هایی را در پیش روی چشم ما گذاشتند و تاکید داشتند که ویزا باید در کشور ثالث صادر شود یا آنکه خدمات کنسولی برقرار نشود و به هر دلیلی دنبال اعمال ممنوعیت بودند که ما نیز به هیچ عنوان از عزت زائر ایرانی کوتاه نیامدیم.

اوحدی به دور دوم مذاکرات که هفته گذشته انجام شد نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این دوره از مذاکرات نیز آنها با هر حربه‌ای قصد تحمیل محدودیت‌هایی را داشتند و به جای پذیرش شرایط معقول ما بندهای نادرستی همچون عدم استفاده از پرچم ایران در همه محل‌ها، اعلام اسامی تشکیلاتی سازمان حج و بعثه، محدود کردن درمانگاههای ایرانی وخدمات پزشکی، عدم خدمات کنسولی و جلوگیری از مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین را در تفاهم‌نامه گنجاندند که ما زیر بار آن نرفته و بر عزت و امنیت زائر ایرانی تاکید کردیم.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها در برخورد با زائران ایرانی رفتارهای نامناسبی را در گذشته داشته‌اند، گفت: متاسفانه ماموران بی سواد سعودی در مرتبه‌های مختلف چمدان‌های بانوان ایرانی را بازدید می‌کردند و حتی راهکارهای الکترونیکی برای این منظور نداشتند؛ آنها قرآن‌های زائران ایرانی را به این طرف و آن طرف پرت می‌کردند که واقعا این رویکرد سعودی‌ها جای تاسف دارد چرا که در کشورهای اروپایی که مسلمان هم نیستند چنین برخوردهای نادرستی نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: عربستان سعودی باید بابت رفتارش در تبعیض میان زائران خانه خدا پاسخ دهد و باید هزینه سنگینی بابت این رفتار و محروم کردن زائران پرداخت کند.

اوحدی همچنین اظهارات اخیر عادل الجبیر درباره اینکه موضوع روادید را حل کرده‌اند و می‌توانند به صورت الکترونیکی آن را دریافت کنند، گفت: واقعا جای تاسف دارد که عادل الجبیر هنوز راهکارهای دریافت ویزای الکترونیکی را نمی‌داند چرا که در زمان گرفتن ویزای الکترونیکی باید قراردادها، نوع عزیمت زائر و سایر برنامه ریزی‌ها انجام گرفته باشد ولی عربستان اجازه چنین برنامه ریزی‌هایی را نداد و تنها به ایجاد ممانعت برای زائران خانه خدا پرداخت.

وی ادامه داد: وزیر خارجه عربستان متاسفانه رفتار سیاسی با موضوع حج داشت و حتی به جای خبرداشتن از موضوع ویزا یا کمک کردن برای فراهم شدن خدمات کنسولی و صدور روادید به سخنگویی وزارت حج عربستان می‌پردازد که واقعا جای تاسف دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت از کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست کرد که نسبت به این رفتار سعودی‌ها موضعی شفاف بگیرند و اجازه ندهند حج را با مسائل سیاسی تداخل دهند؛ چرا که ممکن است سعودی‌ها با آنان نیز چنین برخورد ناصحیحی کنند.

اوحدی همچنین به انتقاد شدید از امام جماعت مسحد الحرام که به توهین زائران پرداخته اشاره کرد وافزود: بعد از صحبت‌های بسیار توهین آمیز این فرد به مسلمانان در حدود 15 هزار نفر از 25 هزار نفری که ثبت نام کرده بودند به این خاطر و سایر ممانعت‌های ایجاد شده از سوی سعودی‌ها، انصراف دادند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای حج سال آینده نیز ادامه می‌یابد، گفت:‌ سهمیه زائرانی را که امسال از حج محروم شدند برقرار است و در اولویت هستند و ما برای حج سال آینده برنامه‌ریزی‌های زیادی خواهیم داشت چرا که این مهم یک فریضه واجب الهی است و ما بنابر وئظیفه و بر اساس همان رویکرد عزت و تاکید بر امنیت زائران ایرانی پیگیر آن خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده