وزیر ارشاد گفت: آسیب شناسی کتاب‌های دینی از جمله ضروریاتی است که به آن خیلی نیاز داریم و از این طریق می توان جلوی بسیاری از کتاب‌سازی‌ها در حوزه های مختلف از جمله شعر، ادبیات، ادبیات داستانی و ... را نیز گرفت.

ضرورت آسیب‌شناسی کتاب‌های دینی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای هیات مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم با تاکید بر این مطلب گفت: برخی با جمع آوری مقالات و نوشته های دیگران به کتاب سازی می پردازند و از نظر خود فکر می کنند صاحب تالیف شده اند این در حالی است که این نوع کتاب سازی های باید آسیب شناسی شود.

وی افزود: خلاقیت در داستان نویسی در کشورمان بسیار است و باید به شناسایی استعدادهای این حوزه و راهنمایی آنها در مسیر درست و صحیح پرداخت.

جنتی ادامه داد: برگزاری کلاس های داستان نویسی و دیگر حوزه های ادبی از جمله ترجمه، شعر  و ... نیز می تواند در شناسایی و راهنمایی های علمی افراد مستعد در حوزه داستان نویسی و شعر و ادبیات کمک کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به مجموعه فعالیت های انجمن قلم حوزه علمیه قم اظهار کرد: این انجمن اقدامات نوید بخشی در حوزه داستان نویسی و کلاس های آموزشی برای طلاب در زمینه های شعر و ادب انجام داده است.

وی با اشاره به فعالیت های ادبی حوزه علمیه قم در پیش از انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه در طول سه دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در زمینه نگارش و ادبیات در حوزه علمیه قم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ما در کشورمان به عنوان یک جامعه اسلامی با اینکه به دوره شکوفایی رسیده ایم ولی راه طولانی برای پیشرفت در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به ویزه فرهنگی و هنری داریم و بیش از این باید در تمامی حوزه ها پاسخگو بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید با اشاره به برخی تالیفات حوزه علمیه قم در زمینه ادبیات داستانی ادامه داد: استعدادهای خوبی در این زمینه در میان طلاب حوزه علمیه قم وجود دارد که باید در جهت توسعه و پیشرفت آن تلاش بیشتری داشت.

وی با اشاره به عرفان های کاذب و اثرات سوء آن در جامعه ادامه داد: برگزاری جلسات نقد کتاب در حوزه های مختلف کار ارزنده ای است که برخی نهادها از جمله شهر کتاب با حضور نویسندگان و مولفان برجسته کشور به بررسی و نقد آثار مختلف مولفان می پردازند.

جنتی گفت: انجمن قلم حوزه علمیه قم نیز می تواند با برگزاری جلسات مختلف به نقد و بررسی آثار نویسندگان و مولفان در حوزه های مختلف از جمله ادبیات داستانی بپردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار اخیر شاعران با مقام معظم رهبری تصریح کرد: نظر به توجه ویژه رهبر جمهوری اسلامی ایران به حوزه شعر در این بخش خوشبختانه هم در داخل حوزه علمیه قم و هم در خارج از آن اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه ای که در دیدار اخیر شاعران با مقام معظم رهبری چند تن از طلبه های جوان به قرائت اشعار خود در محضر ایشان پرداختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه های مختلفی از جمله سینما، موسیقی، نشر، هنرهای نمایشی و ... فعالیت می کند که می توان با همکاری حوزه علمیه قم اساتیدی در زمینه های مختلف موسیقی، فیلمنامه نویسی، داستان نویسی به آموزش طلاب پرداخت.

وی افزود: در زمینه تئاتر دینی نیز با همکاری حوزه علمیه قم می توان جذابیت های لازم را فراهم آورد و آثار همراه با خلاقیت را به وجود آورد.

جنتی با تاکید بر طرح مسایل اخلاقی در نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی ادامه داد: وزارت ارشاد امسال در حوزه سینما و نمایشنامه نویسی تاکید دارد که فیلم سازان بیشتر بر سبک زندگی ایرانی اسلامی به خلق آثار بپردازند و بر مسایل و مباحث اخلاقی و رفتاری جامعه توجه داشته باشند.

وی افزود: ما تاکید داریم که دست اندرکاران این حوزه بیشتر به نکات مثبت از جمله وفای به عهد، سبک زندگی ایرانی اسلامی و تحکیم خانواده بپردازند.

جنتی تاکید کرد: برای مقابله با آسیب های  اجتماعی و پدیده های نوین ارتباطی باید به مصونیت بخشی در جامعه پرداخت و افراد جامعه به گونه ای تربیت شوند که در برابر آسیب های در معرض خود بتوانند واکنش های مناسب و درست از خود نشان دهند.

وی با اشاره به گسترش برخی شبکه های اجتماعی و ماهواره‌ای از جمله تلگرام و فیس بوک و ... ادامه داد: فیلتر کردن در این زمینه کارساز نیست. مصونیت بخشیدن به جوانان در این زمینه مسوولیتی است که بر عهده ائمه جمعه و جماعات و مسوولان فرهنگی کشور قرار دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد: فرصت های خوبی برای هنر و ادبیات کشور وجود دارد

در ادامه این نشست «سید عباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر فضای مناسب و فرصت های خوبی در جامعه وجود دارد تا بتوان بین نهادهای رسمی کشور و فضای حوزه های علمیه در زمینه های فرهنگی و هنری تعامل بیشتری برقرار کرد.

وی افزود: برای ایجاد این تعاملات، نهادهای ذینفع، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دیگر نهادهای حاکمیتی می توانند نقش به سزایی در این زمینه داشته باشند.

صالحی گفت: در حال حاضر شکل جدیدی از جریان ادبی و ادبیات داستانی در حال شکل گیری است و به جز شعر در زمینه داستان نویسی و داستان نویسی دینی نیز شاهد شکل گیری فضای جدیدی هستیم.

وی با اشاره به برخی فعالیت های انجمن قلم حوزه علمیه قم ادامه داد: انقلاب اسلامی توانست با آموزش و جامعه دینی ما ارتباط برقرار کند و جامعه دینی توانست به آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور ورود پیدا کند و مدرسه نیز یک مفهوم جدیدی در جامعه دینی پیدا کرد.

نواب: انجمن قلم قم وظیفه ساماندهی فعالیت های ادبی حوزه را بر عهده دارد

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر و رییس هیات مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم گفت: انجمن قلم حوزه علمیه قم در معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم شکل گرفته است و ساماندهی فعالیت های ادبی حوزه از جمله وظایف آن است.

وی افزود: این انجمن فعالیت های مختلفی از جمله همایش ها و کرسی های نظری و ادبی، بررسی نقاط ضعف و قوت ادبیات و هنر، تدوین مقالات تخصصی، شناسایی نخبگان رشته های هنر و ادبیات، ترجمه کتب و ... را انجام می دهد.

نواب گفت: کلاس های خوب و پر ثمری در زمینه  نویسندگی، روش تحقیق، داستان نویسی و ترجمه  در حوزه برگزار می شود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های انجمن قلم حوزه علمیه قم می توان به برگزاری جلسات نقد کتاب اشاره کرد که برخی کتاب های مهم در این انجمن به نقد گذاشته شده است.

در این نشست دیگر اعضای انجمن قلم حوزه علمیه قم به ارائه گزارشی از عملکرد انجمن قلم حوزه در زمینه های مختلف ادبی و هنری پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده