سیاسی- محمد رضایی: امنیت از جمله چالش هایی است که باید بین دو کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان حل شود و علت اصلی نبود امنیت در افغانستان و کشورهای منطقه دخالت بیگانگان است.

 ناامنی منطقه نتیجه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورهاست

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در اولین نشست بین المللی استانداران شرق ایران(خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان) ونیز والیان استان‌های مرزی غرب  افغانستان (هرات، فراه و نیمروز) و مرزداران دو کشور که در مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب اظهارداشت: برگزاری این نشست دوستانه در جواربارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و عنایات آن حضرت ضامن پیشرفت، توسعه و امنیت دو کشور است.
وی، بی ثباتی فعلی برخی کشورهای منطقه را در راستای دخالت‌های نیروهای بیگانه و دشمنی آنها نسبت به مسلمانان دانست و گفت: استکبار برای حفظ قدرت و جایگاهش شرایطی را ایجاد کرده که تداوم آن هزینه‌های بسیاری برای کشورهای اسلامی خواهد داشت.
رحمانی فضلی با بیان اینکه سالهاست در افغانستان با شرایط بی ثبات و ناامن مواجهیم و ملت افغانستان از این ناحیه آسیب های بسیار دیده است، خاطرنشان کرد: نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان برای بررسی راه های حفظ امنیت، رفاه و آرامش اجتماعی و پیشرفت ملت های منطقه برگزار شده و ایران آماده همکاری همه جانبه با دولت دوست و برادر خود در کابل است.
رحمانی فضلی وضعیت موجود کشورهای منطقه چون عراق، افغانستان، سوریه و یمن را که ناشی از ترویج اسلام هراسی توسط استکبار در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: جریان های تکفیری شامل فرقه های دست ساز و افراطی ضد انسانیت و اخلاق از مهمترین مشکلات منطقه است و این فرقه سازی توسط آمریکا، اروپا و عوامل استعماری جریانی بسیار خطرناک است که باید جامعه اسلامی برای مقابله با آن بسیج شود. 
وزیر کشور با بیان اینکه درآمد افغانستان از کشت تریاک و فروش مواد مخدر کمتر از سه میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: گردش مالی قاچاق مواد مخدر در دنیا بیش از 60 میلیارد دلار و سود اصلی آن متعلق به مافیای کشورهای آمریکایی و اروپایی است ولی دوش به چشم مردم منطقه می رود.
رحمانی فضلی وجود چالش امنیتی، رواج قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان را از دیگرمعضلات دو کشور دانست و افزود: قاچاق نه تنها برای ما منافعی ندارد بلکه آسیب ها و هزینه های آن برای ملت های ایران و افغانستان است و پیامدهایی مانند طلاق، سرقت، هرج مرج، قربانی شدن جوانان گریبانگیرشهروندان ایران و افغانستان است.
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به لزوم تقویت بازارچه های مرزی و ظرفیت بندر چابهار، ترانزیت کالا و شبکه راه آهن ریلی ایران گفت: با اتکا بر این محورهای مهم، می توانیم در توسعه مناسبات با افغانستان، ارزش افزوده ایجاد کنیم و کشاورزان با پایان دادن به کشت تریاک به سمت کشت جایگزین و استفاده از امکانات تجاری مرزی روی بیاورند.
وی، توسعه همکاری های علمی و فرهنگی در کنار حوزه اقتصادی را از راهکارهای اصلی همکاری ها دانست و با بیان اینکه هم اکنون حدود 12 هزار دانشجو و 400 هزار دانش آموز پناهنده افغان در دانشگاه ها و مدارس ایران تحصیل می کنند، گفت: برای ایجاد دانشگاه و مراکز فنی-حرفه ای مستقل در افغانستان آمادگی صد در صدی داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده