این روزها در هیاهوی موضوع پرونده‌های خطاهای پزشکی و حقوق نجومی که عرصه رسانه ای کشور را قرق کرده‌اند، مقوله تأمین سلامت روان هر روز محو و محوتر می‌شود. حال آنکه وقوع چندین خودکشی در ماه‌های اخیر به ما نهیب می‌زند که «سلامت روان» یک موضوع کاملاً جدی است.

مشکلات سلامت روان در جامعه جدی است  / ۴تخت روانی برای ۳میلیون جمعیت!

دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، در حاشیه بیست و دومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تأکید بر این امر و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: وزارت بهداشت در دولت جدید به تقویت کارشناسان مراقب سلامت در مراکز بهداشتی پرداخت و بتدریج ایرانیان تحت مراقبت‌های اولیه و از جمله سلامت روان قرار می‌گیرند، به این ترتیب به ازای هر ۳هزار نفر یک نفر مراقب سلامت فعالیت خواهد داشت تا در صورت نیاز، بیمار را به سطوح بعدی ارجاع دهد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از عوامل بیماری‌زای اعصاب و روان تنها در اختیار این وزارتخانه نیست، افزود: بخش عمده‌ای از عوامل بیماری‌زای اعصاب و روان به فعالیت کانون‌ها و مراجع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مربوط می‌شود که اگر بدرستی عمل کنند، بار اینگونه بیماری‌ها در کشور کاهش می‌یابد.

دکتر هاشمی با اشاره به تجربه سفر اخیر خود به استان البرز گفت: در گذشته در کشور هر سال حدود ۱۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور افزوده می‌شد اما در طول ۱۸ ماه در استان البرز حدود ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی، ۲۱۰ پایگاه بهداشت، ۶۷ مرکز جامع خدمات سلامت، تعداد زیادی پایگاه اورژانس و آمبولانس برای ارایه خدمات بهتر در اختیار مردم قرار گرفت با وجود این تعداد تخت‌های روانپزشکی استان البرز با 3 میلیون نفر جمعیت، فقط چهار تخت بود!

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری در استان البرز ۱۰۰ تخت روانپزشکی ساخته می‌شود اما کمبود تخت‌های روانپزشکی در کل کشور احساس می‌شود که این کمبودها تنها با حضور دولت برطرف نمی‌شود بلکه حضور خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد زیرا این بیماران فقط مشکلات دارویی ندارند بلکه نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده