شکایت عربستان سعودی از لباس ورزشکاران ایرانی در پارالمپیک و ادعای ارسال سلاح به یمن در حالی است که به نظر می رسد عربستان در تنگنای گرفتاری خودساخته، علیه ایران دست پیش را گرفته است.

 عربستان با شکایت علیه ایران، دست پیش را گرفته است/ فرار به جلو تا کجا؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عربستان چندی پیش به طرح لباس ورزشکاران ایرانی حاضر در پارالمپیک با نقش پرچم و نقشه ایران و نام خلیج فارس اعتراض و حدود 10 روز پیش نیز در شورای امنیت به طور رسمی علیه کشورمان شکایت کرد.

به عبارت بهتر «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد شکوائیه‌ای رسمی را علیه جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت تحویل داده و در آن مدعی شد که ایران قطعنامه 2216 شورای امنیت را نقض کرده است.

زبان شکوه و شکایت عربستان علیه ایران

عربستان در حالی زبان به شکایت علیه ایران گشوده و ادعاهای واهی علیه تهران را مطرح می کند که با مشکلات متعددی در سطوح اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دست به گریبان است که حل و فصل هریک از این مشکلات ریاض را از هرگونه تنش آفرینی جدید بی نیاز می سازد، اما عجیب اینکه سران این کشور همچنان با بی تدبیری به دنبال مشکل تراشی بوده و انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه می روند.

قطعنامه 2216 چیست؟

قطعنامه 2216 در مورد جنگ یمن است که در آوریل 2015 ( روزهای پایانی فروردین  سال گذشته)، با 14 رای موافق و رای ممتنع روسیه تصویب شد.

بر اساس این قطعنامه که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد آمده است، بدون توجه به حمله نظامی عربستان به خاک یمن، ارسال هرگونه سلاح به نیروهای «جنبش انصارالله» و نیروهای طرفدار «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین این کشور ممنوع اعلام شده  است.

در این میان ریاض مدعی است که ایران ضمن حمایت نظامی از نیروهای انصارالله به یمن سلاح می‌فرستد و با استناد به این ادعا  جلوگیری از انتقال سلاح از ایران به یمن را خواستار شده است. 

در این خصوص نکته قابل ملاحظه اینکه بیش از یک سال است که عربستان به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، مردم فقیرترین کشور عربی را زیر آتش گرفته است حال آنکه اکنون مدعی نقض قطعنامه و قانون شده‌اند غافل از اینکه حمله نظامی علیه مردم مظلوم یمن، نقض حقوق بین الملل و حقوق مردم یمن بوده و اقدامی غیرقانونی است و سران سعودی نمی توانند این اقدام خود را از هیچ راهی توجیه کنند.

واکنش ایران به اتهام زنی‌ها و بهانه تراشی‌های عربستان

سران سعودی در حالی زبان به شکایت علیه ایران گشوده و از در اعتراض و بهانه تراشی وارد شده‌اند که مسئولان کشورمان بارها هرگونه حمایت مستشاری و تسلیحاتی از انصارالله یمن را تکذیب کرده‌اند و در همین ارتباط دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به مواضع سعودی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که  ایران هیچ سلاحی به یمن ارسال نکرده است و ادعاهای عربستان سعودی در این خصوص بی اساس بوده و فاقد هرگونه مستندات است.

طنز تلخ ادعاهای دروغین عربستان

عربستان ادعا می کند که حوثی ها با دریافت سلاح از حامیان خود مناطق جنوبی عربستان را تحت حملات موشکی قرار داده و جان غیرنظامیان را می گیرند و زیرساخت ها و بناهای غیرنظامی در شهرهای عسیر، نجران و جیزان، را از بین می برند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که بیش از 80 درصد از زیرساخت های یمن در جنگ ویرانگر ائتلاف عربی به رهبری سعودی علیه یمن تخریب شده است و سازمان ملل نیز سه ماه پیش با انتشار گزارشی درباره نقض حقوق کودکان،  این ائتلاف را مسئول جان باختن 60 درصد از کودکان یمن در سال 2015  اعلام کرد.

در این شرایط دست پیش گرفتن عربستان و ادعاهای اخیر آن علیه ایران را باید همان سیاست همیشگی ریاض دانست که ناپختگی و بی تدبیری بارزترین مشخصه آن است و نتیجه ای جز بحران سازی نداشته است.

عربستان تا کجا به جلو فرار می‌کند؟

آنچه بیش از هر چیز دیگری در مورد ادعاهای ضد ایرانی عربستان به ذهن می رسد اینکه عربستان در گرفتاری های خوساخته اسیر شده است و با چنین اقدامات اعتراض آمیزی در صدد فرار رو به جلو است.

در این خصوص باید در نظر داشت که عملیات  «طوفان قاطعیت» با این هدف کلید خورد که در طول چند هفته کار یمن یکسره شود اما محاسبات سران سعودی در این خصوص درست از آب در نیامد و هنوز با گذشت بیش از یک سال هیچ یک از اهداف مورد نظر از این جنگ تحقق نیافته است زیرا نه منصورهادی به قدرت بازگردانده شد و نه جلوی پیشروی و قدرت گرفتن انصار الله گرفته شد.

عربستان به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و ناکامی‌های منطقه‌ای

در این میان پرواضح است که طرح شکایت علیه ایران به معنی دست و پا زدن سعودی‌ها برای فرافکنی و انکار شکست های پی در پی در یمن است حال آنکه در سوریه و عراق نیز چیزی جز ناکامی و شکست نصیب آنان نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده