قدس آنلاین: اگر بخواهیم متعادل زندگی کنیم، متعالی حرکت کنیم، از طراوت، شادابی و آرامش برخوردار باشیم و در نهایت استعدادهای ما شکوفا شود، لازمه اش آن است که زندگی مان را هماهنگ با امام عصر(عج) کنیم و این تنها با پرداختن به موضوع مهدویت و امام زمان (عج) در بخشی از کتاب تعلمیات دینی خلاصه نمی شود.

ناکامی های آموزشی در تربیت مهدی باوران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام و المسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، به بررسی جایگاه و نقش نظام آموزشی کشور در زمینه ترویج باورهای مهدویت در میان نسل آینده کشور پرداخت و اظهار کرد: در نظام آموزشی جمهوری اسلامی دو نکته مهم برنامه درسی و معلم مطرح است زیرا اگر برنامه درسی مناسب داشته باشیم اما معلم توانمندی لازم را نداشته باشد، دانش آموز دچار سردرگمی خواهد شد و یا اگر معلم توانمند و مسلط باشد اما برنامه درسی کارآمد نباشد، مجددا این سردرگمی بروز می کند.

معلم توانمند کاستی های برنامه درسی را برطرف می کند

وی با بیان اینکه استاد نسبت به برنامه درسی از اصالت و ارزش بالاتری در این زمینه برخوردار است، گفت: اگر برنامه درسی ضعیفی داشته باشیم اما استاد و معلم توانمندی وجود داشته باشد، می تواند کاستی های آن برنامه را جبران کند اما اگر استاد ضعیف باشد، برنامه درسی قوی باشد، آن برنامه دچار ابتذال خواهد شد و نابسمانی ایجاد خواهد کرد.

وجود امام ترفند خداوند برای مدیریت نظام هستی

حجت الاسلام صدوقی با طرح این سوال که جایگاه مهدویت را باید تنها در کتب تعلیمات دینی مطرح کرد یا در تمام کتب درسی، افزود: اگر این موضوع در تمام دروس مطرح شود، دانش آموز از طریق تفکر و درک صحیح از علوم به این نتیجه خواهد رسید که جهان هستی بدون صاحب نیست البته برخی مطرح می کنند که وجود خدا و صاحب برای جهان هستی کافی است، در صورتی که مقصود این نیست زیرا خداوند برای مدیریت و انتظام نظام هستی راهکاری به کار برده است.

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: براساس آیات قرآن و روایات در می یابیم که خداوند «امام» را سکاندار اصلی کشتی نظام آفرینش قرار داده است و براین اساس امیرالمومنین امام علی (ع) در خطبه شقشقیه می فرمایند: «من میله وسط آسیاب هستم» و این به معنای آن است که ایشان میله وسط جهان هستی هستند و خداوند آن را قرار داده است تا همه انسان ها حول آن محور و شاخص، نظام زندگی خود را تعریف کنند.

هماهنگ کردن انسان ها با نظام هستی دلیل وجود امام

وی با اشاره به دلیل و چرایی وجود این جایگاه برای امام تصریح کرد: دلیل آن است که ما در جهانی زندگی می کنیم که قانون مند و هدف دار است و تمام قطعاتش به یکدیگر مرتبط است و میان این قطعات هماهنگی وجود دارد و انسان به عنوان یک قطعه از این بی نهایت پازل نظام آفرینش، باید خود را نظام دهد، متعادل و متعالی زندگی کند و برای این مهم، لازمه اش آن است که هماهنگ با تمام نظام هستی شود.

شرط هماهنگی اشراف است

صدوقی با بیان اینکه در اندیشه دینی؛ فردی که هماهنگ با نظام هستی می شود، مومن نام می گیرد و فردی که ناهماهنگ با مجموعه قانونمند باشد، کافر نامیده می شود، گفت: اگر بخواهیم مومنانه و قانون مندانه زندگی کنیم تا به آرامش، طراوت و شادابی برسیم لازمه اش هماهنگی با تمامی قوانین تمام نظام آفرینش است.

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با طرح این سوال که برای اشراف بر قطعات پازل هستی و قوانین حاکم بر آنها چه باید کرد؟ زیرا شرط هماهنگی اشراف است، بیان کرد: خداوند برای حل این مشکل، فردی را از جنس ما تربیت و با دو صفت آگاهی و آزادی همراه کرده است تا خود را با آن شخص هماهنگ کنیم.

علت گناه وابستگی به مال و مقام دنیا است

وی اضافه کرد: در اندیشه اسلامی معتقدیم که امام شخصیتی آگاه به تمام قوانین حاکم بر نظام هستی به صورت جزئی و کلی است و این آگاهی گسترده، باعث می شود تا هیچگاه اشتباه نکند و دوم اینکه امام آزاد از غیر خداوند است و جزء به خدا، به دیگری وابستگی ندارد، برای همین گناه نمی کند زیرا علت گناه وابستگی است و اگر فرد وابسته به فرزند، مال، جاه و مقام دنیا باشد به خاطر آنها طغیان و مسیر زندگی خود را غلط تعریف می کند.

هماهنگی با امام عصر(عج) لازمه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان

صدوقی ادامه داد: اگر بخواهیم متعادل زندگی کنیم، متعالی حرکت کنیم، از طراوت، شادابی و آرامش برخوردار باشیم و در نهایت استعدادهای ما شکوفا شود، لازمه اش آن است که زندگی مان را هماهنگ با امام عصر(عج) کنیم و این تنها با پرداختن به موضوع مهدویت و امام زمان (عج) در بخشی از کتاب تعلمیات دینی خلاصه نمی شود زیرا امام محور و شاخص اصلی زندگی دانش آموز است و اگر نسل آینده بخواهد ارزش آفرین باشد و به حالت متعادل و ارزش مدار برسد، باید زندگی اش را با امام تعریف کند.

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه این توجه به امام مهدی(عج) در کتب درسی مغفول است و اساتید و معلمان نیز یا التفات به این موضوع ندارند و یا اگر هم دارند، دارای نگاه التقاطی هستند، تاکید کرد: این بدین معناست که برای امام در بخشی از زندگی حساب باز می کنند و ایشان را ناظر بر تمام ابعاد حیات بشر نمی دانند، همچنان که برخی دارای ایمان حداقلی به ارزش های اسلامی هستند و معتقدند دین قلمرو محدودی دارد و تمام زندگی را در بر نمی گیرد و اگر نماز بخوانیم، روزه بگیریم، کربلا و حج برویم، کفایت می کند و باقی زندگی را با عقل و تفکر شخصی و با علم می توانیم حل کنیم.

وی ادامه داد: این علم ناقص است زیرا همه جوانب و تمام پازل ها را نگاه نمی کند، در حالی که تمام قطعات نظام هستی به یکدیگر متصل است زیرا اگر یک قطعه را شناسایی کردیم و بخواهیم به اصول حاکم بر آن پایبند باشیم، ممکن است، این پایبندی رابطه با قطعات دیگر را دچار بحران کند، به این دلیل که شناختی از قطعات دیگر نداریم.

صدوقی در پایان یادآور شد: در چنین شرایطی نه تنها باید منتظر ولی خدا بود بلکه باید در متن زندگی نیز مضطر باشیم اما متاسفانه این اضطرار در کتب درسی دیده نمی شود و وجود ندارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها