استاد مدیریت آب و محیط زیست تی کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج) گفت: اکنون مردم بهتر می فهمند برای جلوگیری از وخیم تر شدن بحران آب در ایران، باید در شیوه مصرف آب بازنگری اساسی شود.

بحران آب ایران به بازنگری در شیوه مصرف نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تارنمای خبری الجزیره قطر نوشت: تصور زندگی بدون دسترسی به آب تازه کافی سخت است اما در برخی نقاط جهان بویژه خاورمیانه، این مساله به دلیل تغییر آب و هوا، مهاجرت های گسترده، بدتر شدن وضعیت محیط زیست، خشکسالی و ناپایداری های سیاسی استفاده و مدیریت منابع در حال کاهش آب با چالش های فزاینده روبرو شده است. 
به نوشته الجزیره، اکنون کمبود آب به یک نگرانی اساسی در ایران تبدیل شده و تمام شدن منابع آبی در کانون توجه قرار گرفته است. 
«کاوه مدنی» استاد مدیریت آب و محیط زیست تی کالج سلطنتی لندن، به الجزیره گفت: سه دلیل مهم برای کاهش سریع منابع آبی در ایران وجود دارد؛ یکی از آنها رشد سریع جمعیت است که در کمتر از ۲ دهه جمعیت ایران ۲ برابر شد.
وی افزود: عامل بعدی بخش کشاورزی ناکارآمد است. کشاورزی در سال های جنگ با عراق و دوران تحریم بسیار مهم بوده و طبیعی است در چنین شرایطی نگران خودکفایی غذایی کشور باشیم.
مدنی عامل سوم را سوء مدیریت عنوان و تصریح کرد: آب به عوامل بسیاری وصل است و فقط در صورتی که ما این حلقه های اتصال را بشناسیم و دیگر به آنها صدمه نزنیم، می توانیم بحران به وجود آمده را حل کنیم.
مدنی گفت: بحران در حال بروز است. رودخانه ها و دریاچه ها یکی پس از دیگری خشک می شوند و با از دست دادن سرزمین های مرطوب، نشست زمین و بیابان زایی روبروییم که واقعا غم انگیز است.
مدنی ادامه داد: دولت ایران باید برنامه هایی برای محافظت و مدیریت کارآمدتر آب بویژه در بخش کشاورزی معرفی و از قدرت رسانه ها برای آگاه سازی و هشدار به مردم استفاده کند.
به گزارش ایرنا، امروز (یکشنبه) وزارت نیرو اعلام کرد: حجم بارش‌ها از آغاز سال آبی (اول مهرماه) تا پایان هفته گذشته (بیست و یکم آبان‌ماه) در ۲۶ استان در همسنجی با پارسال بیش از ۵۰ درصد کم شده است.
بر پایه این گزارش، چهار استان باقیمانده کشور شامل اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران نیز ۱۴ تا ۵۰ درصد کاهش بارش را تجربه کردند.
بر اساس آمارها به دلیل محدودیت منابع آبی کشور، نزدیک به چهار میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند اجرای سامانه های نوین آبیاری است که در صورت اجرای کامل طرح در ۱۰ سال به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار به طور میانگین ۴ هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی شود.
از آغاز اجرای طرح تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور اجرایی شده و به صرفه جویی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب منجر شده است.
بیست و دوم دی ماه معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی به ایرنا گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای تامین و حفظ منابع آبی سرمایه گذاری شده که این امر در تاریخ کشور بی سابقه است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده