مشهد- ۱۳سال از واقعه تأسف بار زلزله زده بم می‌گذرد اما مشکلات همچنان اهالی بم و بخصوص دانش آموزان را آزار می‌دهد.

مدارس کانکسی بم معطل ۳۵ میلیارد تومان اعتبار/طنین زنگ محرومیت در قوطی های آهنی

قدس آنلاین-علیرضا لعل اکبری: دانش آموزان بمی در کلاس‌های غیرمقاوم و کانکس‌های زنگ زده درس می‌خوانند و این در حالی است که سرما و گرمای هوا بر دیگر مشکلات غلبه دارد.

هرچند که به گفته مسؤولان اقدام‌هایی پس از زلزله بم از سوی آنان انجام شده اما به واقع این اقدام‌ها کافی نبوده و شواهد نشان می‌دهد که نیاز نیازمندان بم برآورده نشده و آنان در دل، آرزوهایی دارند که به نظر می‌رسد اگر اقدام و عملی جدی از سوی مسوولان صورت می‌گرفت بسیاری از آرزوهای آنان برآورده می‌شد.

یکی از آرزوهای دانش آموزان بمی این است که در کلاسی درس بخوانند که سرما و گرمای هوا آن‌ها را آزار ندهد، آنان آرزو دارند کلاسشان در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد، اما در حال حاضر اینطور نیست و آنان بدلیل کم توجهی مسوولان مجبور هستند که سرما و گرما را در کانکس‌های زنگ زده و کلاس‌های غیرمقاوم تحمل کنند.

هرچند که اقدام‌هایی از سوی خیران در بم صورت گرفته، اما وقتی پای درددل آن‌ها می‌نشینیم، مشکلاتشان بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

برای ساخت مدرسه در بم اعتبارات محقق نشده

خبرنگار ما موضوع را از طریق مدیر آموزش و پرورش بم پیگیری کرد که می‌گوید: وضعیت مدارس چندان رضایت بخش نیست و دلیل اصلی آن نبود اعتبارت است و به گفته مسؤولان استان کرمان اعتبارات لازم دولتی برای ساخت مدرسه در بم هنوز محقق نشده است.

سید محمد حبیب اللهی می‌افزاید: ۱۳ سال از حادثه زمین لرزه بم می‌گذرد، اما بازهم شاهد تحصیل دانش آموزان در مدارس غیرمقاوم و کانکسی هستیم.

وی به مدارس غیرمقاوم شهرستان بم اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیشتر مدارس غیرمقاوم در بخش بروات و دهستان رودآب وجوددارد که ضروری است نسبت به مقاوم سازی آن‌ها اقدام‌های لازم صورت بگیرد.

وی اظهار می‌دارد: در حال حاضر ۳۶ مدرسه غیرمقاوم و کانکسی در شهرستان بم وجود دارد.

دانش آموزان از سرما و گرما در امان نیستند

وی خاطر نشان می‌کند: این دانش آموزان از سرما و گرما در امان نیستند و حضور در کلاس برای آن‌ها با سختی همراه است.

وی می‌گوید: عمر مفید همین کانکس‌ها هم به سر رسیده و با گذشت چندین سال کانکس‌ها دچار زنگ زدگی شده‌اند و مکان مناسبی برای تحصیل دانش آموزان نیست.

مدیر آموزش و پرورش بم به افزایش آمار سالانه دانش آموزان شهرستان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: حدود ۹۰۰ دانش آموز مشغول تحصیل هستند اما با افزایش شمار دانش آموزان ناگزیر هستیم از کانکس استفاده کنیم که این موضوع مشکلاتی را به همراه دارد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۹ مدرسه متوسطه و ۷ مدرسه ابتدایی در بم وجود دارد که بعضی از آن‌ها کاملاً کانکسی هستند و به دلیل افزایش جمعیت دانش آموزی و کمبود کلاس، از چند کانکس نیز استفاده می‌شود.

وی تصریح می‌کند: از ۱۶ واحد آموزشی، ۱۳ واحد تک کانکسی هستند.

اعتبارات را به آموزش و پرورش بم برسانید

وی به اعتبارات دولتی در خصوص ساخت مدرسه در بم اشاره می‌کند و می‌گوید: از سال ۹۳ مسؤول آموزش و پرورش بم هستم، اما آنطوری که همکاران عنوان می‌کنند از سال ۹۰ اعتباری از سوی دولت برای ساخت در نظر گرفته نشده یا اگر هم در نظر گرفته شده بدست آموزش و پرورش بم نرسیده است.

وی تصریح می‌کند: برای رفع مشکل مدارس غیرمقاوم و کانکسی اعتباری حدود ۳۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی عملیات ساخت ۴ واحد آموزشی توسط خیران در قالب طرح مشارکتی در منطقه را یادآور می‌شود و می‌افزاید: همه هزینه‌های ساخت یک مدرسه توسط یک خیر پرداخت شده و ۲ مدرسه دیگر بصورت مشارکتی توسط خیران در حال ساخت است.

وی می‌افزاید: یک مدرسه نیز به دلیل نبود اعتبارات از سوی دولت با پیشرفت ۷۰ درصدی متوقف شده است که همچنان منتظر جذب اعتبار از سوی دولت هستیم.

دولت پولی برای ساخت مدرسه ندارد

مدیر آموزش و پرورش بم اظهار می‌دارد: نیاز به اعتبار برای تکمیل این مدرسه و ضرورت ساخت شماری مدرسه در بم را بارها به مسؤولان اعلام کرده‌ایم اما در پاسخ می‌شنویم که دولت پولی برای این موضوع ندارد!

حبیب اللهی همچنین به پروژه رها شده مرکز رفاهی فرهنگیان بم اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه در سال ۸۸ آغاز شده اما با گذشت ۷ سال فقط ۶۰ درصد عملیات ساخت آن انجام شده و این در حالی است که طی ۴ سال اخیر هیچ اعتباری برای تکمیل این پروژه اختصاص نیافته است.

فعالیت خیران در بم همچنان ادامه داد

وی تصریح می‌کند: خوشبختانه در حال حاضر فعالیت انجمن‌ها و مؤسسات خیریه برای بهبود وضعیت مردم بم همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل یک بنیاد خیریه به خبرنگار ما می‌گوید: پس از وقوع زلزله تأسف بار بم شمار زیادی از مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و خیریه داخلی و خارجی برای کمک به اهالی و ساخت سرپناه جدید، مدرسه و درمانگاه و ایجاد فرصتی برای اشتغال مجدد آنان در بم استقرار یافتند.

مرتضی جلالی فریز هندی می‌افزاید: پس از گذشت زمان، متأسفانه بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و خارجی که علاقه‌مند بودند در بم بمانند و خدمت کنند به دلائل مختلف این شهر را ترک کردند.

وی تصریح می‌کند: با این حال این بنیاد خیریه با وجود مشکلات و بی مهری‌های بسیار در بم ماند و همچنان خدمات خود را گسترش می‌دهد.

سایه مشکلات بر سر خیران در بم

وی با اشاره به مشکلات بر سر راه فعالیت مؤسسه‌ها و نهادهای خیریه در کشور اظهار داشت: این بنیاد کارگاه‌هایی در یک مجتمع به وسعت ۳۸ هزار مترمربع برای حدود ۷۰۰ مددجو در بم ساخته اما با مشکلاتی روبروست.

جلالی می‌گوید: شش سال پیش این بنیاد تصمیم داشت که مشابه تأسیساتی را که در بم ساخته است در زاهدان نیز ایجاد کند ولی متأسفانه سازمان بهزیستی دولت دهم به دلیل آنکه اعضای هیأت امنا بنیاد در دولت قبل بودند به بنیاد اجازه فعالیت نداد.

وی تصریح می‌کند: اگر سازمان‌های دولتی همراهی کنند یا بهتر بگویم مشکل ایجاد نکنند ساخت مراکزی که مورد نیاز نیازمندان است سریعتر انجام می‌شود.

مسؤولان، نور امید را روشن نگاه دارند

با این حال انتظار می‌رود خیران و مؤسسه‌های خیریه‌ای که در راستای محرومیت زدایی مناطق محروم بویژه منطقه زلزله زده بم تلاش می‌کنند از سوی مسؤولان حمایت ویژه شوند و تدابیر لازم صورت بگیرد تا نور امید در دل نیازمندان و خیران همچنان روشن باقی بماند.

برچسب‌ها