عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اجازه ندهید که به سبک مسیحی دین ترویج بشود، اسلام آدم مهربان ضعیف نمی خواهد.

دین نباید به سبک مسیحی ترویج شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان عصر پنجشنبه در هفتمین نشست هم‌اندیشی نخبگان ستایشگری اهل بیت(ع) که در مشهد برگزار شد با بیان اینکه مداحان وذاکران اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند؛ اظهار کرد: ظرفیت مداحی به مراتب بالاتر از سخنرانی است زیرا مخاطب بیشتری دارد و  از طرفی امکان تکرار را دارا می باشد که در سخنرانی ها این موضوع منتفی است.

وی ابراز کرد: مداحی ها فقط محدود به روضه و سینه زنی نیست بلکه در مداحی می توان راجع به تمام شئون و مسائل روز تببین موضع کرد و بر فرهنگ اجتماع تاثیر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه مداحی یک هنر موثر و فاخر است، افزود: با مداحی می توان سبک زندگی ارائه داد و از این ابزار که در اختیار مداحان قرار گرفته شده باید به بهترین نحو استفاده کرد. ابزاری که هیچ وقت قدیمی نمی شود و به مراتب از موسیقی و فیلم موثر تر است.

وی افزود: جامعه امروز نیازمند شکل گیری اخلاق اشخاص بر اساس مشی اسلام است و این موضوع می تواند در جلسات مذهبی توسط مداحان و ذاکران پیگیری و محقق شود و در این جلسات تلاش شود که ضعف روحی مستمع برطرف شود زیرا علت گناه کردن ضعف روحی است. از طرفی نباید اجازه بدهید که به سبک مسیحی دین ترویج بشود. اسلام آدم مهربان ضعیف نمی خواهد، پس یکی دیگر از مواردی را که باید مد نظر قرار داد قوی بودن و قوت قلب بالاست که می توان با مداحی ها به خوبی در مستمع نهادینه اش کرد.

وی ادامه داد: جوانی که در هیئت با قوت قلب رشد کرده است و قوی شده است هیچ وقت در بیرون از هیئت غرب زده نخواهد شد و این مهم انجام نمی شود مگر این که هیات مذهبی ما قوی باشند. اسلام هیات عزاداری که فقط عاطفه داشته باشد و قوی نباشد به کارش نمی آید، دسته های عزاداری باید رونق و هیاهو داشته باشند در حدی که دسته عزاداری را وقتی از دور ببینی، هیبتش را متوجه بشوی این نوع دسته عزاداری با مداحی های حماسی قطعا می تواند تربیت انقلابی کند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: امام حسین (ع) و حضرت زینب(س)  هم عاقلانه عمل کردند هم عاشقانه ،سرشار از عاطفه و در عین حال با قدرت، از همین رو ذاکران اهل بیت و مداحان باید با بیان عاشقانه روی بعد عقلانی دین کار کنند.

وی تصریح کرد: منطق و شعور در مجالس اهل بیت موج می زند و نباید اجازه بدهیم کسی به مجالس امام حسین بگوید که این ها احساسی هستند و بهتر است به دنبال عقل برویم؛ زیرا عاشورا سرشار از عقلانیت است. انقلاب ما که نشات گرفته از عاشوراست و مواضع امام و شهدا همه بر اساس منطق و عقلانیت است و برای همین است که وقتی عقلانیت و قوت قلب با هم ترکیب می شوند ، انقلاب به پیش می رود.
 

برچسب‌ها