افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر،پای رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را به پارلمان باز کرد تا در حضور نمایندگان، از حال و هوای این روزهای بازار ارز و تمهیدات دولت برای آرامشِ بازار بگویند.

جزئیات جلسه دوعضو کابینه با پارلمان‌نشینان/سفته‌بازان ضرر می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته پای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس باز کرد و امروز در جلسه‌ای سه ساعته که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شده، قرار بر این شده که اقدامات کوتاه‌مدت و درازمدتی برای بازار ارز انجام شود تا از تکرار تجربه افزایش بی‌سابقه نرخ ارز جلوگیری شود.

در واقع، سیف و طیب‌نیا به جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس آمده بودند تا بگویند که دولت بنا ندارد بیش از این اجازه افزایش نرخ ارز را بدون حساب و کتاب دهد و بنابراین قرار است بازار با روش‌های اقتصادی مدیریت شود.

ولی‌اله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در این رابطه گفته است که این سفته بازان هستند که در شرایط کنونی بازار ارز ضرر می‌کنند؛ این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر بازار ارز تحت تاثیر افزایش تقاضای فصلی قرار داشته که در روزهای اخیر هم به اوج خود رسید.

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی همواره تلاش می‌کند در این شرایط کمتر اظهارنظر کند و بیشتر به اقدامات عملی بپردازد، می‌گوید: نرخ ارز واقعی کمتر از نرخ‌های فعلی است و سفته‌بازان و کسانی که با هدف سود موقت خرید کردند، حتما خسارت می‌بینند؛ چراکه نرخ ارز باز هم کاهش خواهد یافت و متغیرها و شاخص های اقتصادی این موضوع را نشان می دهد.

وی درباره معرفی فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالیاتی هم می‌گوید: این سازمان از طریق مرکز اطلاعات حسابهای بانکی، جابجایی ها و تراکنش های پرترافیک را کنترل می‌کند تا مشخص شود آیا این افراد اظهارنامه‌های خود را پرداخت کرده‌اند یا نه و اقدامات بعدی را انجام می‌دهند.

به اعتقاد سیف، اگر حتی دلالان هم این ارزها را بفروشند یا به اسم افراد دیگری معامله شود بازهم در حسابهای بانکی قابل ردیابی است و سازمان مالیات کارهای خود را انجام می‌دهد.

اما علی طیب‌نیا نیز در این جلسه گفت: داقل در این مقطع زمانی آثار افزایش درآمد ناشی از نرخ ارز برای دولت اصلا مطرح نیست و رئیس جمهور، ‌ وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هیچ کدام به ارز به عنوان منبع درآمد نگاه نمی کنند.

وی می‌افزاید: نمی گویم در بدنه دولت گرایشی به این موضوع نیست؛ اما برای دولت بحث آثار درآمدی آن اصلا مطرح نیست.حداقل دولت آنقدر عقل سیاسی دارد که در آستانه انتخابات با توجه به اهمیت نرخ ارز برای مردم دنبال این عامل نرود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اثار تغییرات نرخ ارز بر شاخص‌های مهم اقتصادی از مهمترین و پیچیده‌ترین مباحث اقتصادی است و دیدگاه های متفاوتی هم در دنیا وجود دارد، گفت: به ویژه در کشوری مثل ایران که دچار بیماری هلندی اقتصاد بوده و آثار ان بر اقتصاد از اهمیتی به مراتب بالاتر برخوردار است، تصمیم‌های اقتصادی تاثیرپذیر از مباحث سیاسی هم هست.

وی گفت: برخورداری از درآمد سرشار نفتی اجازه نمی‌دهد که تورم بر نرخ ارز منعکس شود و هر وقت که این فوران نرخ ارز با فروکشی مواجه شده، این فنر به صورت شوک‌وار آزاد می‌شود؛ هنر ما این است که با اصلاحات اقتصادی این مشکل بیماری اقتصاد را حل کنیم و اتفاقا ریشه و بنیان مشکل در دوران آرامش است.

طیب‌نیا گفت: به شرطی می‌توانیم یک ثباتی در نرخ ارز برقرار کنیم که بتوانیم ریشه‌های تورم را درمان کرده، جلوی رشد نقدینگی را بگیریم، منابع رشد نقدینگی را که ناشی از ساختار نامتعادل بودجه دولت است و امکان سیاستگذاری در روی نرخ راز را گرفته است را هم درمان کنیم.

در عین حال، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: برای مدیریت وضع فعلی بازار ارز باید در دو بخش حرکت کنیم، نخست باید اقدامات کوتاه‌مدت برای خروج از شرایط فعلی و همچنین اقدامات درازمدت برای جلوگیری از تکرار تجربه افزایش بی‌سابقه قیمت ارز انجام شود که در این جلسه دولت موظف به پیش بردن هر دو بخش به شکل موازی شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: در این جلسه دولت تاکید داشت که دولت به موضوع کنترل بازار ارز وارد شده است و کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت؛ اصلی‌ترین اقدام در بخش مدیریت بازار ارز در دراز مدت تک نرخی کردن قیمت ارز با بهره‌گیری از سیاست‌های متنوع اقتصادی نظیر پیمان‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف برای تبادل ارزی و انجام معاملات و مراودات اقتصادی با پول محلی و همچنین مدیریت ورود ارز به بازار و نحوه اختصاص منابع ارزی به بخش‌های مختلف است که در چارچوب اقدامات دراز مدت باید پیگیری شود.

برچسب‌ها