نور- در میان روستاهای مازندران چند روستا هستند که برای بسیاری از ایرانی‌ ها نیاز به معرفی چندانی ندارند.

روستای یوش نماد گردشگری ادبی ایران است

به گزارش قدس آنلاین، «یوش» یکی از این روستاهاست که نام آن با فرهنگ و ادب ایران گره خورده و کمتر کسی را می ‌توان سراغ داشت که نام «نیما یوشیج» را نشنیده باشد. نامی که دروازه ‌ای بزرگ برای ادبیات ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با قدردانی از برگزار کنندگان همایش ملی نیما، پایگاه فرهنگی و تاریخی یوش را نمادی از گردشگری ادبی ایران توصیف کرد.

دلاور بزرگ نیا افزود: ۶ اثر ثبتی و نیز ۴ اثر واجد ارزش تاریخی در یوش وجود دارد و این روستا در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی اظهار داشت: محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش توسط کارشناسان اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید تا بافت این روستا همچنان تاریخی بماند.

مدیرکل گردشگری مازندران ادامه داد: موزه نیما، از بناهای بجا مانده از دوره قاجاریه بوده و به سال ۲۰۷ هجری قمری توسط جد پدری نیما، علی خان ناظم الایاله ساخته شده است.

بزرگ نیا افزود: ابعاد و مقیاس خانه نیما  گویای سطح اجتماعی و اقتصادی و خانواده وی است و عکس ها و تصاویر از لحظه لحظه زندگی او، پیوندش با طبیعت پیرامون، ابزار و وسایل شخصی نیما، کتاب و یادداشت هایش نیز سهمی در بازگویی آرا و عقاید اجتماعی و حتی سیاسی اش دارد.

روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور، در ارتفاعات البرز و بین مسیر ۱۱۰ کیلومتری جاده هراز تا پل‌ زنگوله در جاده کندوان قرار دارد.

برچسب‌ها