ساری- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از تشکیل کارگروه ملی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه برای چگونگی جلوگیری از خشک و کاسته شدن سطح آب این دو تالاب در حال انجام است.

۱۸ سانتی متر از عمق تالاب میانکاله و خلیج گرگان کاهش یافته است

پروین فرشچی در گفت و گو با قدس آنلاین، به کاهش ۱۸ سانتی متری سطح آب تالاب میانکاله و خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: از بین هفت راهکار ارائه شده در گارگروه یکی لایروبی این دو تالاب است که پایان دی ماه تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه گردشگری دریایی، صنعت جدیدی است که در سال های آینده به آن بها خواهیم داد، خاطرنشان کرد: همگام با توسعه استان های شمالی، آمایش سرزمین و پهنه بندی سواحل انجام خواهد شد تا صنایع کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در رابطه با آلودگی های دریای خزر  یادآور شد: در حال حاضر آلودگی جدیدی در خزر نداریم و همان فعالیت های قبلی که باعث آلودگی می شود، وجود دارد.

فرشچی اضافه کرد: هم اکنون شاهد کاهش سطح تراز آب دریای خزر هستیم که می تواند تبعات زیادی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ماهی های صیدشده خزر آلودگی دارند یا خیر؟ گفت: بررسی های ما نشان می دهد ماهیان خزر آلودگی خاصی نداشته و مردم با خیال راحت می توانند مصرف کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه انتخاب شناگاه ها نیاز به بازنگری دارد، ادامه داد: به وزارت کشور اعلام نمودیم شناگاه های خزر باید مجددا انتخاب شوند.

فرشچی با بیان اینکه سهم سه منطقه دریایی کشور برای پرورش ماهی در قفس در برنامه ششم ۲۰۰هزارتن می باشد، گفت: از این میان، سهم مازندران ۴۰ هزارتن است که باید طی پنج سال محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است فشار را از صید طبیعی کم کنیم و آبزی پروری را رونق دهیم، افزود: اگر ملاحظات زیست محیطی لحاظ شود مشکلی برای پرورش ماهی در قفس نداریم. البته گونه ماهی ها باید بومی باشد.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه تقاضای زیادی برای پرورش ماهی در قفس وجود دارد، یادآور شد: آبزی پروری فشار را از روی صید طبیعی برمی دارد.

فرشچی حل معضل زباله را منوط به همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد دانست و خبر داد: از ۱۵ اسفند قرار است ساحل پاک در دستور کار قرار گیرد و یک عزم ملی برای حل معضل زباله استان های شمالی شکل گیرد.

برچسب‌ها